شناسهٔ خبر: 46101657 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شکل‌گیری ۱۵ نهاد برای دستیابی به فناوری‌های روز نانو 

تهران- ایرنا- دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: در حال حاضر تشکیل ۱۵ نهاد توسط ستاد توسعه فناوری نانو بر اساس ضرورت دستیابی به فناوری‌های روز برنامه‌ریزی شده که برخی از این نهادها برای اولین بار است که در کشور و حتی در دنیا ایجاد می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، دکتر سعید سرکار امروز در بیستمین رویداد دوشنبه های استارتاپی در حوزه فناوری نانو، در خصوص برنامه نانو استارتاپ که برنامه دانشجویی ستاد ویژه توسعه نانو است، بیان کرد: این برنامه یک جریان سازی در کشور در سطح دانشجویی رقم می زند و امیدواریم با دستاوردهایی که دارد، تبدیل به یک الگو در کشور شود.

سرکار ادامه داد: فناوری نانو یک فناوری نوظهور است و ما در مرز نوآوری و فناوری حرکت می کنیم؛ ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در این مسیر از گذشته یک خط شکن بوده و همواره در نظر داشته برنامه ها و نوآوری هایی داشته باشد و برنامه هایی را اجرا می کند که همواره تبدیل به الگو برای کشور در سایر حوزه ها شده است.


توسعه سایر فناوری‌ها در کشور با استفاده از الگوی ستاد نانو 

وی ادامه داد: بسیاری از فناوری های کشور جا پای نانو گذاشته اند و در سطح ملی به شکل بزرگتر انجام می شوند از قبیل آزمایشگاه فناوری نانو که در حال حاضر به عنوان شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی تشکیل شده است و کریدور خدمات فناوری نانو در بازار، ثبت اختراع و کلوپ شرکت های پیشرفته صادراتی از دیگر موارد است.

سرکار یادآور شد: در حال حاضر ۱۵ نهاد توسط ستاد توسعه فناوری نانو بر اساس ضرورت برای دستیابی به فناوری برنامه ریزی شده است و برخی از این نهادها برای اولین بار در کشور و حتی در دنیا اجرا می شود.

سرکار اظهار داشت: آنچه تکنولوژی ایران را در مقایسه با کشورهای کره، آمریکا و سایر کشور تشکیل داده است، پول نبوده بلکه بیشتر مکانیزم نرم و سیاست ها و برنامه هایی بوده است که کل کشور از قبیل دانشگاه ها، شرکت ها، شرکت های صنعتی بزرگ و نهادهای مالی را با فناوری درگیر کرده است.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با اشاره به اینکه سرمایه اصلی ما در برنامه نانو استارتاپ ستاد دانشجویان هستند، ادامه داد: این برنامه می تواند در کشور یک الگو شود، این برنامه از سطح دانشجویی فراتر است و می تواند در کشور به الگو تبدیل شود و فضای جدید در کشور ایجاد کند.

سرکار با بیان اینکه گلایه من از دانشگاه های کشور این است که بیشتر روی تئوری ها کار می شود، افزود: دانشجویانی که ما در شرایط فعلی در دانشگاه تربیت می کنیم، مفاهیم را به خوبی درک می کنند اما خودشان ظرفیت کار کردن ندارند. ما دانشجویان را در دانشگاه ها عالم بار می آوریم ولی توانمند تربیت نمی کنیم و این مشکل اصلی است.

وی با اشاره به اینکه در برنامه نانو استارتاپ دانشجویان در حین تحصیل، با کار تیمی و با تجارت و مسایل دیگر آشنا می شوند، افزود: این برنامه یک جریان سازی و الگوسازی می کند. اکنون ۱۸ طرح استارتاپی توسط دانشجویان ارایه شده است اما ۵ سال آینده می توان شاهد ارایه ۸۰۰ طرح در این برنامه باشیم که می توان آن را در سایر رشته های فناوری اجرا کرد.

مهاجرت تخصصی دانشجو فاجعه‌آمیزتر از مهاجرت به کشورها است  

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: امروز روزی نیست که دانشجو بعد از فارغ التحصیلی بر سرکار دولتی برود. امروز بهترین فارغ التحصیلان دکتری ما همینطور مانده اند، در نتیجه یا باید سرگردان شوند یا مهاجرت تخصصی داشته باشند. مهاجرت تخصصی یعنی اینکه به حرفه دیگر به غیر از تخصص خود روی آورند و این فاجعه‌آمیزتر از مهاجرت به کشورهای دیگر است.

سرکار ادامه داد: متاسفانه در کشور افراد را تربیت می کنند اما افراد در بیرون از دانشگاه سرگردان هستند. در کشور بودجه صرف می کنند، دانشگاه می سازند، حقوق استاد پرداخت می شود اما دانشجو بر اساس نیاز بازار تربیت نمی شود و بعد از فارغ التحصیلی به حال خود رها می شود.

وی اظهار داشت: اگر نیروی دانا تربیت کنیم، علاوه بر برطرف کردن نیاز صنعت می توانند اشتغال نیز ایجاد کنند و نیاز نیست که به خارج از کشور مهاجرت کنند؛ این ضرورت امروز کشور است.

برنامه دکتری تکنولوژی محور در شرف تدوین در ستاد نانو 

سرکار با اشاره به اینکه ستاد برنامه های متعددی در دست تدوین دارد، گفت: برنامه دکتری تکنولوژی محور یکی از برنامه های ستاد است که در حال حاضر با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مذاکراتی در این خصوص شده است.

وی اظهار داشت: بر اساس این برنامه در شرکت های دانش بنیانی که هیات علمی در آن حضور دارند، دانشجوی دکتری گزینش شده و بر اساس پروژه تحقیقاتی که شرکت ارایه می دهد، دانشجو سه سال دوره خود را در آن می گذراند. بر این اساس دانشجو با کارنامه فناورانه فارغ التحصیل می شود و ایجاد این برنامه ها می تواند تحولی در کشور ایجاد کند و ما را در عرصه جهان در بین پیشگامان قرار دهد.

نظر شما