شناسهٔ خبر: 46062064 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اجازه مجلس به دولت برای تکمیل مسکن مهر و احیای بافتهای فرسوده

تهران- ایرنا- نمایندگان مجلس در بررسی لایحه بودجه به دولت اجازه دادند برای عملیات آماده‌سازی، محوطه‌سازی، تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی و تکمیل واحدهای مسکن مهر، طرحهای بازآفرینی شهری و احیای بافتهای فرسوده و تاریخی، مصلی تهران و طرح اقدام ملی تأمین مسکن اقداماتی را انجام دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان مجلس در نشست علنی  نوبت دوم روز شنبه و در جریان بیست و سومین نشست بررسی لایحه بودجه و  موارد ارجاعی ازکمیسیون تلفیق با بند(ب) و ردیف های ۱، ۲، ۳و ۴ تبصره ۸  ماده واحده با ۱۷۷ رای موافقت کردند.

در بند(ب) تبصره ۸ ماده واحده آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود برای عملیات آماده‌سازی، محوطه‌سازی، تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی و تکمیل واحدهای مسکن مهر، طرحهای بازآفرینی شهری و احیای بافتهای فرسوده و تاریخی، مصلی تهران و همچنین طرح اقدام ملی تأمین مسکن، اقداماتی را به‌شرح زیر به‌عمل آورد.

پیش از این ردیف یک تبصره ۸ در بخش درآمدی به تصویب نمایندگان رسیده که در آن آمده است: وزارت راه و شهرسازی (از طریق شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری) مجاز است تا سقف ۳۰ هزار میلیارد ریال از محل منابع داخلی و یا تهاتر اراضی و املاک متعلق به شرکتهای فوق‌الذکر را به قیمت کارشناسی یا فروش از طریق مزایده مشروط به حفظ کاربری بعد از واگذاری و با سازوکار گردش خزانه صرف اجرای طرحهای فوق کند.

براساس بخش هزینه‌ای که امروز مصوب شد نمایندگان مقرر کردند که ۵ هزار میلیارد ریال از اعتبار فوق صرف احیای سکونت‌گاه‌های غیررسمی، بافت‌های فرسوده و تاریخی شود. همچنین تا سقف مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال از محل اجرای این جزء به ردیف درآمدی  (۲۱۰۲۲۸) جدول شماره (۵) این قانون واریز می‌شود تا جهت ساخت و تکمیل مدارس با اولویت مجموعه های مسکونی مهر و مناطق محروم و کم برخوردار در اختیار وزارت آموزش وپرورش  گیرد.

بر اساس ردیف ۲ که پیش از این در بخش درآمدی تصویب شده، آمده است: در اجرای ماده (۶۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) در صورت درخواست مالکان اعیانی واحدهای مسکن مهر، شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن مکلف به واگذاری قطعی زمینهای اجاره‌ای نود و نه ساله متعلق به خود می‌باشند.  منابع حاصل پس از واریز به حساب این شرکتها نزد خزانه داری کل کشور، صرف اجرای طرحهای فوق خواهد شد.

طبق ردیف۳ تبصره ۸ وزارت راه و شهرسازی مکلف است که زمینهای متعلق به شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری را تا سقف ۵۰ هزارمیلیارد ریال طی قراردادهایی با بانکهای عامل و صندوق‌های تأمین مالی در رهن آنان قرار داده و متناسب با آن تسهیلات لازم برای اجرای طرحهای جامع، تفصیلی، بافتهای فرسوده و آماده‌سازی مصوب را أخذ و منابع حاصل را صرف تکمیل این طرحها نماید و از محل فروش عرصه و اعیان طرحهای تکمیل شده با رعایت قوانین و مقررات و گردش خزانه، با بانکهای عامل تسویه کند و باقیمانده را به اجرای طرحهای صدرالذکر این جزء اختصاص دهد.

بر اساس در ردیف۴ تبصره ۸  نیز نمانیدگان تصویب کردند: وزارت راه و شهرسازی مکلف است زمین مورد نیاز برای احداث مدرسه، پاسگاه، کلانتری، پایگاه بسیج، حوزه علمیه، مصلی، حوزه های مقاومت، مسجد، سالن های ورزشی بسیج صالحین، مراکز بهداشتی و درمانی، ورزشگاه و سایر مراکز اداری و خدماتی مورد نیاز را به‌صورت رایگان در اختیار دستگاههای دولتی ذی‌ربط در طرحهای مسکن مهر قرار دهد. آیین‌نامه اجرائی این بند به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه‌ می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

نظر شما