شناسهٔ خبر: 46055186 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

منابع خبری خبر دادند

دیدار تاریخی آیت‌الله سیستانی و پاپ در نجف اشرف + عکس و فیلم

پس از ورود روز گذشته رهبر کاتولیک‌های جهان به عراق و دیدار با مقامات ارشد این کشور، مرجع عالی‌قدر شیعیان در عراق، امروز، پاپ را به حضور پذیرفت.

صاحب‌خبر -
دیدار تاریخی آیت‌الله سیستانی و پاپ در نجف اشرف + عکس و فیلم

به گزارش «فرهیختگان»، منابع عراقی، امروز (شنبه)، گزارش دادند که آیت‌الله سید علی سیستانی مرجعیت عالی‌قدر شیعیان در عراق، پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان را به حضور پذیرفته است.

تصویری از حضور پاپ در کوچه فرعی خیابان الرسول (ص) در ضلع جنوبی حرم حضرت علی (ع)، محل اقامت آیت‌الله سیستانی پیش از دیدار با ایشان در نجف اشرف

طبق گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، خودروی حامل پاپ، ساعت ۹:۲۷ به وقت تهران، به محل اقامت آیت‌الله سیستانی در نجف اشرف رسید و دو طرف پشت درهای بسته با یکدیگر دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

این دیدار به مدت یک ساعت به طول انجامید و پاپ و هیأت همراه او پس از ترک محل اقامت آیت‌الله سیستانی به سمت شهر «اور» در استان ذی قار (جنوب عراق) حرکت کردند.

دیدار پاپ با آیت‌الله سیستانی

پایگاه خبری «بغداد الیوم» به نقل از یک منبع آگاه در ارتباط با این دیدار گزارش داد که به هیچ یک از شخصیت‌های سیاسی و دولتی عراق اجازه ورود به محل اقامت آیت‌الله سیستانی و مشارکت در این گفت‌و‌گو داده نشده است.

 پایان دیدار پاپ واتیکان و آیت‌الله العظمی سیستانی

 

بیانیه دفتر آیت‌الله سیستانی در مورد مباحث مطرح شده در دیدار دیدار پاپ و مرجع شیعیان عراق:

 ایشان اظهار داشتند چالش‌های بزرگی بشریت در این دوران با آن روبرو است و بر نقش ایمان به خداوند متعال و پیامهای او و تعهد به ارزشهای والای اخلاقی در غلبه بر آنها تاکید کردند

معظم له در مورد بی عدالتی، ستم، فقر، آزار و اذیت‌های مذهبی و فکری، سرکوب آزادی‌های اساسی و عدم عدالت اجتماعی، به ویژه جنگ‌ها، اعمال خشونت، محاصره اقتصادی و آوارگی بسیاری از مردم در منطقه ما و مانند آن رنج می برند، به ویژه مردم فلسطین در سرزمین های اشغالی صحبت کردند.

معظم له به نقشی که رهبران بزرگ مذهبی و معنوی باید در مهار این فجایع ایفا کنند و آنچه می‌توان در ترغیب طرف های مربوطه - به ویژه در قدرت های بزرگ - اشاره کرد و اولویت را به عقل و خرد و مخالفت با زبان جنگ و عدم توسعه طلبی در مراعات کردن منافع ذاتی خود به حساب حقوق مردم در زندگی و در آزادی و عزت داد.

ایشان تأکید بر اهمیت تلاش های هماهنگ برای تحکیم ارزش‌های هماهنگی، همزیستی مسالمت‌آمیز و همبستگی انسانی در همه جوامع، مبتنی بر پرورش حقوق و احترام متقابل در میان پیروان ادیان مختلف و گرایش های فکری کردند.

معظم له با ذکر جایگاه و تاریخ باشکوه عراق و وابستگی‌های مختلف آن، ابراز امیدواری کردند که در مدتی نه چندان دور بر مصیبت کنونی خود غلبه کند.

وی بر اهتمام خود به شهروندان مسیحی را که مانند همه عراقی‌ها در امنیت و صلح و کاملاً مطابق با حقوق اساسی خود زندگی می‌کنند تأکید کرد و به بخشی از نقشی که مرجعیت دینی در محافظت از آنها و همه کسانی که در حوادث سال‌های گذشته مورد ظلم و آسیب قرار گرفته اند، اشاره کرد. به ویژه در دوره‌ای که تروریست‌ها مناطق وسیعی را در چندین استان عراق تصرف کردند و در آنجا اقدامات جنایتکارانه انجام دادند.

معظم له برای پاپ بزرگوار، پیروان کلیسای کاتولیک و عموم مردم آرزوی خیر و سعادت دارند و از وی برای تلاش در سفر به نجف برای این دیدار تشکر کردند.

پاپ فرانسیس، بعد از ظهر دیروز، وارد عراق شد و با مقامات ارشد این کشور از جمله «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر و «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

نظر شما