شناسهٔ خبر: 46040102 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در چهل و چهارمین نشست جنبش عدالتخواه دانشجویی؛

جلیلی: فتنه و شعار نه غزه نه لبنان برای خالی کردن پشت شهید سلیمانی در منطقه به راه افتاد

یک فعال فرهنگی و رسانه ای گفت: شهید قاسم سلیمانی امتی‌ترین و ملی ترین چهره جمهوری اسلامی است با این وجود فتنه و شعار نه غزه نه لبنان برای خالی کردن پشت شهید سلیمانی در منطقه به راه افتاد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، وحید جلیلی فعال فرهنگی و رسانه‌ای در چهل و چهارمین نشست سراسری جنبش عدالتخواه دانشجویی که در تهران برگزار شد، گفت: شهید قاسم سلیمانی امتی‌ترین چهره جمهوری اسلامی است ودر مجموع فتنه و شعار نه غزه نه لبنان برای خالی کردن پشت شهید سلیمانی در منطقه به راه افتاد.

وی با بیان اینکه چه اصلاح طلب و چه اصولگرا وقتی بدانند که می‌توانند ما را با ترس اداره کنند هیچ وقت سازوکار‌های انتخاباتی خود را مبتنی بر کار زیرساختی، آینده نگرانه، مدبرانه و مبتنی بر مبانی معرفتی اصلاح نمی‌کنند، افزود: هدف جریان‌های سیاسی دستیابی به قدرت است به همین دلیل این جریان‌ها در خصوص مدل مردم سالاری دینی و حضور حداکثری مورد تاکید رهبر معظم انقلاب می‌گویند باید این شوخی‌ها را کنار بگذاریم ما باید به قدرت برسیم.

جلیلی با اشاره به اینکه چه اصلاح طلب و چه اصولگرا در پی اجرای مدل جمهوری آمریکایی به جای جمهوری اسلامی هستند، تصریح کرد: اگر از تعاون اجتماعی، فراخوان مردم و از به صحنه کشیدن توده‌ها و جمهور صحبت می‌کنیم از این جهت است که نگاه توحیدی ما به عالم محقق نمی‌شود مگر اینکه همه با هم عبادت کنیم و این یکی از مبانی جمهوریت است.

این فعال فرهنگی و رسانه‌ای گفت: هر چقدر بیشتر هم افزایی داشته باشیم و به شکل فراگیرتری به کاروان آرمانخواهی توحیدی ورود پیدا کنیم امکان این که آن حقی را که خدا به گردن ما دارد را محقق کنیم بالاتر می‌رود.

جلیلی با بیان اینکه یکی اززاویه دید‌هایی که نگاه ما به جمهور را متفاوت می‌کند، این است که تمام انسان‌هایی را که کوچک شمرده می‌شوند و جزو محاسبات نیستند در آرمان خواهی دخیل کنیم افزود: در آرمان خواهی تک تک مردم موضوعیت دارند و این هدف با وجود مشارکت همه محقق می‌شود؛ از این رو اگر حتی یک نفر در این میدان تعاون اجتماعی ورود پیدا نکرد باید غصه بخوریم.

وی با اشاره به اینکه در هیچ دوره‌ای سابقه نداشته که جبهه حق به مانند امروز به تمرکز و اقتدار رسیده باشد، افزود: بعد از هزاران سال جمهوری اسلامی با صد‌ها هزار خون پاک و مطهری که پای آن ریخته شده شکل گرفته و در دل مستکبرین و طاغوت‌ها وحشت انداخته با این وجود مستکبرین تمام توان نظامی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و هنری خود را بسیج کردند تا جمهوری اسلامی را به زمین بزنند. در این شرایط که جدال جبهه حق و باطل این همه آشکار است ما باید با هم افزایی جریان جبهه حق را پیش ببریم، اما آیا واقعا حیف نیست که ما در این مسیر رشد نکنیم و از این امکان برای ارتقاء کمال انسانی خود استفاده نکنیم. اگر نگاه ما به جمهوریت از این منظر باشد و اگر این اتفاق بیفتد آن وقت از حضور پیدا نکردن مردم در انتخابات خوشحال نمی‌شویم.

این فعال فرهنگی و رسانه‌ای گفت: وقتی ما بر اساس مبانی معرفتی عمل نمی‌کنیم در رفتار سیاسی و سازماندهی اجتماعی خود دچار تناقض می‌شویم در این وضعیت ما به ظاهر طرفدار دین هستیم، اما در عمل نه تنها بسیاری از ضروریت‌های دینی برای ما مهم نیست بلکه برای نابود کردن آن قدم برمی داریم، چون از یک مصلحت موقتی، محدود و زودگذر می‌ترسیم؛ از این رو به خاطر یک سری محافظه کاری‌ها و مصلحت اندیشی‌ها حاضریم اصول را زیر پا بگذاریم.

جلیلی با بیان اینکه بسیاری از متون دینی ما از جمله نهج البلاغه نیاز به تفسیر دارند، اما به دلیل خلاء‌های موجود امثال بنده باید با فهم قاصر خود در این زمینه حرف بزنیم، تصریح کرد: معارف متعددی که جزو مسائل روز و ضرورت‌های امروز ما هستند در نهج البلاغه وجود دارند، اما کدام یک از این معارف برای ما تفسیر شده اند. به هر روی اگر در مسائلی همچون مردم سالاری دینی، جمهوریت و یا پیروزی در انتخابات مبانی معرفتی نداشته باشیم آن موقع تاکتیسین‌ها جای تئوریسین‌ها را می‌گیرند و وقتی این اتفاق بیفتد امکان غلبه جریان اغوا بر جریان اغنا زیاد می‌شود در نتیجه ما روزبه روز از مبانی مردم سالاری دینی فاصله می‌گیریم.

وی بیان کرد: جمهوریت اسلامی یعنی جمهوریت تبیین، روشنگری و اغناء، اما وقتی نگاه ما به جمهوری اسلامی مبنای معرفتی نداشته باشد و صرفا دغدغه ما تاکتیکی باشد آن موقع خواهیم دید که جریان اغوا تاکتیک‌های ما را در انتهای مبانی خود قرار می‌دهد.

این فعال فرهنگی و رسانه‌ای با بیان اینکه ما با تاکتیک، تشکیلات و سازوکار مخالف نیستیم، چون هر مفهوم و ارزشی برای اجرا باید سازوکار‌های متناسب با خود را پیدا کند، اضافه کرد: تاکتیک و عملیات اجرایی باید در امتداد تئوری و منطبق بر مبانی معرفتی باشد و نه در مقابل آن قرار بگیرد. اما وقتی ما نسبت به مبانی معرفتی تذکر نمی‌دهیم و تلقی‌های مان از مفاهیم تازه گردانی و به روز نمی‌شود آن وقت زمینه فراهم خواهد شد که نگاه‌ها و نرم افزار‌های دیگری بر سخت افزار جمهوری اسلامی حاکم شوند.

وی با اشاره به اینکه نرم افزار جکومت اسلامی به مانند الکتریسیته عمل کرده و جمهوری اسلامی را زنده می‌کند و جنبش دانشجویی باید نسبت به این موضوع دغدغه داشته باشد، افزود: جنبش دانشجویی در پی محرومیت زدایی است و یکی از محرومیت زدایی‌ها نیز محرومیت زدایی فکری است و با این حال جامعه‌ای که ذهنش خالی است از جامعه‌ای که شکمش خالی باشد مظلوم‌تر است.

جلیلی تصریح کرد: فقر نرم افزاری فقر خطرناکی است، چون فقر‌های دیگر را به دنبال خود می‌آورد، اما جنبش دانشجویی نسبت به فقر نرم افزاری و محرومیت‌های نرم افزاری و فساد فکری واکنشی ندارد.

وی با بیان اینکه فساد فکری یعنی پر شدن فضای ژورنالیستی اصولگرایی و انقلابی از جریان اغوا و این فساد از فساد اقتصادی و مالی اهمیت کمتری ندارد و اصلا مبنای فساد‌های بعدی است، اظهار کرد: نمی‌شود که ما در مقابل فساد نظری و فقر نرم افزاری سکوت کنیم و بی اعتناء باشیم، اما وقتی این فقر نرم افزاری، اختلال در دستگاه محاسباتی و فساد فکری به نتایجی در حوزه سیاست، اقتصاد و روابط بین الملل دست یافت آن وقت به مبارزه با معلول و نتایج آن فساد فکری و نرم افزاری بپردازیم. به هر روی جنبش دانشجویی به خاطر پایگاهی که در فضای علمی و فکری کشور دارد حتما باید برای رفع فقر نرم افزاری و فساد فکری برنامه داشته باشد.

نظر شما