شناسهٔ خبر: 45984010 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

وجود ۵ هزار مدرسه زیر ۵ دانش‌آموز در کشور/ بچه ها باید با اشتیاق به مدرسه بیایند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه پرتکرارترین بنای عمومی در کشور است، گفت: در طراحی بناهای آموزشی تنها دانش مهندسی کافی نیست و به دانش تعلیم و تربیت هم نیازمندیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در نهمین همایش و نمایشگاه ملی «مدرسه ایرانی - معماری ایرانی» که امروز در مدرسه دارالفنون برگزار شد، اظهار کرد: این همایش بر محور کلیدی معماری متمرکز است؛ معماری دانش و هنر طراحی بنا و ساختارهای کالبدی است و بخش مهم و جلوه بارزی از فرهنگ و تمدن یک جامعه است. طراحی در تحقق مأموریت ها نقش اساسی و کلیدی دارد.

وی با بیان اینکه به گفته اندیشمندان تربیت، نقص طراحی را با مدیریت نمی‌توان جبران کرد، افزود: وقتی طراحی سازگار با کارکردها و کاربردهای بنا نیست، هیچ ترفند دیگری نمی‌تواند این کاستی را جبران کند. بناها برای اهداف و تحقق مأموریت‌هایی ساخته می‌شوند و نقش مهم معماری، سازگار کردن با این اهداف است.

* در طراحی بناهای آموزشی تنها دانش مهندسی کافی نیست 

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: نقش طراحی تسهیل‌کننده تحقق اهداف و مأموریت‌هایی است که آن بنا برای آن ساخته شده است؛ اینکه این اجزا چگونه در کنار هم قرار بگیرند و چگونه ترکیب شوند، فوق‌العاده اهمیت دارد.

وی با تأکید بر اینکه در طراحی بناهای آموزشی تنها دانش مهندسی کافی نیست و به دانش تعلیم و تربیت هم نیازمندیم، گفت: اهداف تعلیم و تربیت بخش مهمی در تناسب با فضا تسهیل و تقویت می‌شود و هموارتر خواهد شد. 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه یک بنای بسیار مهم است و کاملا متمایز از بسیاری از بناهای دیگر است، تصریح کرد: به دلیل کارکردها و تأثیرات عمیق و پایداری که مدرسه دارد؛ برای همه ما مدرسه همراه با ماندنی‌ترین خاطرات زندگی است؛ خاطرات مدرسه برای سال‌های بسیاری با ما همراه است و تجربه بسیاری از اولین‌ها در مدرسه اتفاق می‌افتد و اولین آشنایی‌ها، ارتباطات اجتماعی و پیوند و همکاری با گروه همسالان و اولین جامعه به‌گونه‌ای نظم یافته و تحت انضباط خارج از محیط خانواده، در مدرسه شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه دوره‌ای که بچه‌ها در مدرسه هستند، جزو درخشان ترین دوران زندگی و پایدارترین دوران تأثیرگذاری آنهاست، گفت: علم در کودکی مثل نقشی است که بر سنگ بسته می‌شود و همواره همراه آنهاست‌. دوره کودکی دوره مهمی است که بخش مهمی از آن در درون مدرسه طی می‌شود.

* مدرسه پرتکرارترین بنای عمومی است

حاجی‌میرزایی با تأکید بر اینکه مدرسه پرتکرارترین بنای عمومی ماست، اظهار کرد: شاید کمتر بنای عمومی در کشور داشته باشیم که به تعداد و گسترده و توزیع جغرافیایی باشد؛ حتی در دورترین مناطق کشور، علم مدرسه برپاست. بیش از ۵ هزار مدرسه داریم که زیر ۵ دانش‌آموز دارد و نشان می‌دهد که مدرسه چتر خودش را در تمام جغرافیای گسترده ایران پهن کرده است.

وی ادامه داد: از شاخص‌ترین بناهایی که می تواند معرف و آشکارساز هویت ایرانی و اسلامی باشد، مدرسه است؛ به جهت پرتکرار بودن و تعاملات گسترده‌ای که با مدرسه وجود دارد.  مدرسه بخش مهمی از نظام تعلیم و تربیت است و بخش مهمی از اهداف نظام تعلیم و تربیت بر دوش مدرسه به عنوان یک بناست؛ بنایی که باید تسهیل‌کننده، بسترساز و زمینه ساز تربیت آگاهانه و آزادانه نسل مؤمن، خلاق، فعال، بانشاط، سازنده، مشارکت پذیر با باورها و ارزش‌های پایدار و قوی باشد. 

* مدرسه باید بانشاط و دوست‌داشتنی باشد

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه باید متناسب با ساحت‌ها ششگانه تربیت باشد، افزود: قرار است زیر سقف مدرسه ساحت‌های ششگانه تربیتی شکل بگیرد و باید مدرسه تسهیل‌کننده یادگیری باشد. ظرفیت بالا برای تعاملات جمعی داشته باشد و هرچقدر ارتباطات و پیوندهای جمعی تسهیل شود، بلوغ اجتماعی دانش‌آموزان افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: مدرسه باید درون محله به عنوان یک کانون فرهنگی بدرخشد؛ کانون تعاملات جمعی در محل باشد و امکان دسترسی آسان داشته باشد. محیط مدرسه باید امن، آرام و مقاوم باشد. مدرسه باید بانشاط و دوست‌داشتنی باشد و باید بچه‌ها صبح با اشتیاق به مدرسه بیایند و مدرسه را محیطی همانند خانه، آرام و همراه با آرامش احساس کنند. مدرسه باید به تجهیزات و فناوری‌های مناسب مسلط باشد و با سلامت جسمی و اجتماعی دانش‌آموزان ارتباط دارد و معماری متمایز مدرسه است که می‌تواند تسهیل کننده سلامت جسمی و اجتماعی دانش‌آموزان باشد.

* مدارس باید تسهیل‌کننده اهداف نظام تعلیم و تربیت باشد

حاجی‌میرزایی به ایده حیاط پویا اشاره کرد و گفت: این ایده مدرسه را به عرصه‌ای برای تحرکات جمعی دانش‌آموزان مبدل می‌کند. مدرسه باید بر جنبه‌های روحی و روان‌شناختی دانش‌آموزان توجه کافی و وافی داشته باشد. مدرسه باید برای یک یادگیری آسان و خوشایند همراه باشد و همگام با همه تحولاتی که در نظام تعلیم و تربیت اتفاق می‌افتد، مدرسه هم باید متحول شود.

وی افزود: همچنانکه توانمندی‌های معلمان به روز می‌شود، روش‌ها و فرآیندهای آموزشی تغییر پیدا می‌کند، نظام‌های سنجش متحول می‌شود، کیفیت یاددهی و یادگیری تغییر می‌کند، مدرسه هم باید تغییر کند؛ مدرسه باید با همه تحولاتی که در محیط پیرامونش اتفاق می‌افتد، دگرگون شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ما در این همایش به دنبال گونه‌ای از مدارس هستیم که تسهیل‌کننده اهداف نظام تعلیم و تربیت باشد. اندیشه‌های بلندی در خدمت این هدف بزرگ قرار گرفته است و نهمین همایش نشان می‌دهد در سطح کشور و در میان جامعه مهندسین، اساتید دانشگاه و جامعه دانشجویی ما به این نیاز بزرگ ملی پاسخ داده می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما