شناسهٔ خبر: 45981555 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

روحانی در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت:

امریکا ناچار خواهد بود تحریم‌ها را کنار بگذارد

صاحب‌خبر -

رئیس‌جمهوری گفت: دنیا و امریکا ناچار خواهد شد در برابر ملت بزرگ ایران زانو بزند و تحریم‌های ظالمانه را کنار بگذارد.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت با بیان اینکه صنعت نفت و در کنارش پتروشیمی بسیار اهمیت دارد، گفت: صنعت نفت به تاریخ ما به‌عنوان یک صنعت سیاسی و اقتصادی گره خورده و صنعتی بوده که بار بودجه در سال‌های قبل به دوش آن بوده و البته در بودجه ۳ سال اخیر با کمترین اتکای بودجه به نفت کار را پیش بردیم.

وی افزود: نفت صنعتی بسیار مهم و عظیم است که اگر یک روز شیر نفت و گاز بسته شود همه فعالیت‌ها متوقف می‌شود، چراکه همه صنایع و برق کشور و بسیاری از خدمات ما متکی به آن است.

رئیس‌جمهوری یادآور شد: در طول این ۷ سال تلاش بی‌وقفه‌ای چه در مرحله اول این طرح که منجر به تولید ۳۰ هزار بشکه نفت شده و چه در مرحله دوم که در مجموع ۶۵ هزار بشکه می‌توانیم از میدان نفتی آذر، نفت استحصال کنیم انجام شده و یکی از افتخارات دولت تدبیر و امید این است که همه این طرح‌ها از آغاز این دولت شروع شده است.

وی با بیان اینکه طرح‌های زیادی در شرایط تحریم و کرونا در سال ۹۹ افتتاح شد، گفت: امروز پنجاه‌وسومین برنامه افتتاح ماست. البته ما افتتاح‌ها را پنجشنبه‌ها انجام می‌دهیم. آخر سال وقت کم آوردیم و آنقدر پنجشنبه نداریم؛ بنابراین روزهای دیگر را هم اضافه کردیم که برنامه‌های ما به افتتاح برسد.

روحانی تاکید کرد: در طول دولت یازدهم و دوازدهم کارهای بی‌نظیری در بخش نفت انجام شد و اگر به تاریخ کشور نگاه کنیم مقدار گازی که در دولت تدبیر و امید افزوده شده، بالای هزار میلیون مترمکعب است؛ یعنی از ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز، امروز به بالای هزار میلیون یعنی بالای یک میلیارد مترمکعب رسیده که کار بسیار بزرگی است.

رئیس‌جمهوری یادآور شد: در برداشت از منابع مشترک کار عظیمی انجام شده است. بعضی‌ها فکر می‌کنند دولت یازدهم و دوازدهم در احقاق حقوق مردم فقط در سایه برجام کار کرده است. البته برجام کار بسیار بزرگی برای احقاق حقوق مردم بوده و از بس بزرگ بود دنیا توطئه کرد که کمر برجام را بشکند. آدم خاصی مثل ترامپ آمد و مجری توطئه‌های صهیونیست‌ها و ارتجاع در منطقه علیه برجام شد. وی با بیان اینکه کار دولت برای احقاق حقوق مردم فقط برجام نبوده، اظهار کرد: یکی از مواردی که برای احقاق حقوق مردم تلاش شده، مسئله بهره‌برداری از منابع مشترک نفتی و گازی است که در این بخش کار بسیار بزرگی انجام شده است.

روحانی ادامه داد: در منطقه پارس جنوبی که میدان مشترک ایران با قطر است، قطر ۲ برابر استفاده می‌کرد و ما عقب بودیم و امروز هم‌تراز و حتی یک مقدار جلوتر از این منابع عظیم مشترک استفاده می‌کنیم.

رئیس‌جمهوری گفت: فرق منبع اختصاصی با مشترک در این است که از منبع اختصاصی هر زمانی که بخواهید می‌توانید استفاده کنید اما در منبع مشترک همسایه استفاده می‌کند، یعنی هر ساعتی بخشی از منافع ما از دست می‌رود؛ بنابراین از این منبع مشترک هم همسایه عزیز ما باید استفاده کند و هم ما این کار را انجام دهیم که این کار را کردیم. وی تاکید کرد: امروز در غرب کارون منابع نفتی مشترک با همسایه عزیزمان عراق داریم و تولید ما در این منطقه ۵ برابر شده است؛ بنابراین حقوقی که از دست می‌رفته این دولت با سرمایه‌گذاری در این بخش و حتی بخش‌های دیگر توانسته جلوی آن را بگیرد. روحانی یادآور شد: همچنین هزاران شیء فرهنگی کشور در خارج از کشور بود و تلاش کردیم در دادگاه‌های بین‌المللی همه این شی‌ها را برگردانیم که این هم احقاق حقوق ملت است.

رئیس‌جمهوری افزود: ما منابع مشترک را توسعه دادیم و در این دولت منابع از این میدان بهره‌برداری شده، در حالی که قبلا استفاده از آن صفر بوده است. با تلاش‌های انجام شده در سال ۹۲ و ۹۳ تا پایان سال ۹۵ به تولید ۳۰ هزار بشکه در میدان مشترک رسیدیم که هیچ استفاده از آن نمی‌کردیم و امروز فاز دوم آن را افتتاح کرده و ۶۵ هزار بشکه در روز از این میدان مشترک برداشت کنیم.

روحانی با بیان اینکه در سال‌های اخیر ما در شرایط تحریم و شرایط جنگ اقتصادی قرار داشتیم و ناچار بودیم درآمد ارزی را از غیرنفت به‌دست بیاوریم، اظهار کرد: یکی از جاهایی که ما را یاری کرد و یکی از افتخارات ما در این دولت این بود که صادرات غیرنفتی‌مان تقریبا هر سال افزایش پیدا کرد. البته آغاز امسال به‌دلیل شیوع کرونا با کاهش صادرات غیرنفتی مواجه بودیم اما با بررسی آمار و ارقام در جلسه اقتصادی اخیر خوشبختانه در این ۲ ماه آخر مشابه سال گذشته شده است.

وی افزود: در آغاز به‌دلیل شیوع کرونا برای صادرات مشکل داشتیم و امروز مشکل ما حل شده و می‌توانیم صادرات غیرنفتی را انجام دهیم و تاکنون ۳۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته‌ایم که تا پایان سال این رقم بالاتر هم خواهد رفت. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: بخش بزرگی از این صادرات غیرنفتی مربوط به پتروشیمی و فولاد است و این دو نقش عمده‌ای در صادرات غیرنفتی ما ایفا می‌کنند.

روحانی با اشاره به آغاز کار طرح بزرگ دیگر با ارزش ۲ میلیارد دلار گفت: این طرح در دولت بعد به افتتاح می‌رسد و آن مورد بسیار مهم هم در بخش پتروشیمی ماست.

وی با بیان اینکه همه آنچه که تا پایان امسال به‌دست آورده‌ایم در سایه اراده، ایمان و ایستادگی شما مردم بوده، گفت: اگر افتتاح و موفقیتی داشتیم، مربوط به فرزندان این ملت و جوانان عزیز و همه مردم از همه اقشار و گروه‌ها بوده که تلاش بسیاری انجام داده‌اند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه اتکای بودجه جاری به نفت باید برداشته شود، گفت: صنعت نفت مهم‌ترین صنعت کشور است و بقیه صنایع و خدمات کشور وابسته به این صنعت هستند؛ بنابراین اهمیت این صنعت را از یاد نبریم.

نظر شما