شناسهٔ خبر: 45979645 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

گزارش خبری-تحلیلی

دور تازه‌ی رویارویی آژانس با ایران

اشاره: سفر سه هفته پیش رافائل گروسی،مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران ، حصول توافقی بین این آژانس و سازمان انرژی اتمی و اعطای فرصت سه‌ماهه به آمریکا برای بازگشت به توافق خود امیدها برای احیای برنامه جامعه اقدام مشترک افزایش‌یافته بود اما تعلل بایدن برای بازگشت به تعهدات برجامی و تلاش او و تروئیکای اروپایی برای داخل کردن موضوع موشک‌های بالستیک، نفوذ منطقه‌ای ایران و موضوعات حقوق بشری و رسیدن به یک توافق جامع و اصرار مجلس شورای اسلامی بر موضع خود مبنی بر غیرقانونی بودن توافق موقت با آژانس و لزوم باطل شدن آن، برجام را به محاق برده است. نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در حالی آغاز شد که تصمیم اخیر ایران مبنی ‌بر خروج از پروتکل الحاقی به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و محدود کردن بازرسی‌های آژانس بین‌المللی اتمی ، محور گفت‌وگوهای این نشست است. بعضی اعضای این شورا خواستار انتقاد رسمی از ایران شده‌اند و ممکن است شورای حکام قطعنامه‌ای در این زمینه صادر کند. منابع دیپلماتیک می‌گویند که هنوز کشورهای اروپایی تصمیم قطعی در مورد ارائه قطعنامه به شورای حکام نگرفته‌اند، زیرا موضوع ایران، در روزهای آینده نشست که از طریق کنفرانس ویدیویی برگزار می‌شود، موردبحث قرار خواهد گرفت. گفتنی است که آمریکا پیش‌نویس یک قطعنامه علیه ایران را در بین اعضای شورای حکام توزیع کرده است. گزارش پیشرو به این موضوع و آخرین اخبار پیرامون برجام پرداخته است:

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

لغو تحریم‌ها، شرط بازگشت
ظریف در جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جهت پیگیری اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم گفت: بر اساس تفاهم مدیرکل آژانس و سازمان انرژی اتمی، اگر مدت سه‌ماهه به توافقی نرسیم، این اطلاعات که قرار است بر اساس توافق ذخیره شود از بین خواهد رفت. همچنین وزیر امور خارجه در این جلسه، گزارشی از آخرین تحولات شورای حکام آژانس هم ارائه کرد و اظهار داشت که چنانچه در جلسه شورای حکام قطعنامه تخریبی علیه ایران صادر شود، ایران واکنش جدی نشان خواهد داد. همچنین ظریف درباره پیشنهاد حضور ایالات‌متحده در نشست اعضای برجام گفت: «آمریکا تا تعهداتش را انجام ندهد، حق ندارد به برجام برگردد.

به قطعنامه شورای حکام واکنش نشان خواهیم داد
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: درصورتی‌که در شورای حکام آژانس قطعنامه‌ای علیه ایران صادر شود واکنش مناسبی نشان خواهیم داد.
به گزارش «انتخاب»، علی‌اکبر صالحی در حاشیه نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: درصورتی‌که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به اقدام ایران مبنی بر توقف پروتکل الحاقی قطعنامه‌ای را علیه کشورمان صادر کنند، ایران واکنش مناسبی را خواهد داشت و در این راستا نامه‌ای هم ارسال‌شده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره پیوست بیانیه توافق سازمان با آژانس درباره توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، تصریح کرد: پیوست این بیانیه محرمانه است، شروط خاصی در این زمینه نیامده و بنا بر اطلاعات دقیقی که درباره فهرست تأسیسات و دوربین‌های نظارتی در این پیوست ذکرشده و به دلیل ملاحظات حفاظتی و ضرورت پنهان ماندن مکان تأسیسات کلیدی ایران، این پیوست محرمانه خواهد ماند.

آمریکا به‌جای تلاش برای صدور قطعنامه به تعهداتش برگردد
سخنگوی وزارت امور خارجه هم اعلام کرد با توجه به مواضع و اقدامات اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی، جمهوری اسلامی ایران زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی توسط هماهنگ‌کننده اروپایی برجام مناسب نمی‌داند.
خطیب زاده تأکید کرد: هنوز هیچ تغییری در مواضع و رفتار ایالات‌متحده صورت نگرفته و دولت بایدن نه‌تنها سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری ترامپ را کنار نگذاشته، بلکه حتی تعهد خود به اجرای کلیات وظایفش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را اعلام ننموده است.
سعید خطیب زاده گفت اجرای تعهدات همه طرف‌ها در برجام موضوع مذاکره و بده بستان نیست و همه بده بستان‌ها ۵ سال پیش انجام‌شده است. مسیر پیش رو بسیار روشن است: آمریکا باید به تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه خود خاتمه دهد و به تعهدات برجامی خود بازگردد. این امر نه به مذاکره احتیاج دارد نه به قطعنامه در شورای حکام!
وی اضافه کرد جمهوری اسلامی ایران عمل را با عمل پاسخ خواهد داد و همان‌گونه که متناسب با رفع تحریم‌ها، به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت، به اقدامات و رفتارهای خصمانه نیز به همان شکل و صورت پاسخ خواهد داد. 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تأکید کرد جمهوری اسلامی ایران به رایزنی‌های نزدیک خود با کشورهای عضو کنونی برجام و نیز با آقای بورل به‌عنوان هماهنگ‌کننده برجام به‌صورت دوجانبه و چندجانبه ادامه خواهد داد.

شکایت نمایندگان و اصرار مجلس 
بر مخالفت با توافق آژانس
علی خضریان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به نشست عصر امروز (دوشنبه ۱۱ اسفندماه) کمیسیون اصل ۹۰ با رئیس سازمان انرژی اتمی، گفت: جلسه رسیدگی به شکایت‌های واصله بیش از ۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس پیرامون طرز کار سازمان انرژی اتمی ایران در بیانیه مشترکی که با آژانس بین‌المللی اتمی صادر شد، در کمیسیون اصل ۹۰ با حضور علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی و دیگر مدیران سازمان برگزار شد. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: با توجه به اینکه پرونده‌ای در خصوص این شکایت در کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل ۹۰ بازشده؛ لازم است توضیحات مسئولان در کمیسیون شنیده شود. وی ادامه داد: در این جلسه اعضای کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به اصل ۷۷ قانون اساسی مبنی بر اینکه عهدنامه‌ها، مقاوله نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، همچنین ماده ۶ قانون اقدام راهبردی رفع تحریم‌ها سؤالاتی از رئیس سازمان انرژی اتمی طرح کردند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نمایندگان مطرح کردند که مطرح شد چرا بیانیه مشترک بین سازمان و آژانس که روح تفاهم‌نامه دارد و الزاماتی بین طرفین ایجاد کرده برای تائید و تصویب به مجلس ارسال نشد، در این زمینه صالحی گزارشی از روند پیگیری اجرای قانون اقدام راهبردی رفع تحریم‌ها در دولت، جلسات شورای عالی امنیت ملی پیرامون این موضوع و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ارائه کرد.
خضریان در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، توضیح داد: صالحی با اشاره به برخی تصمیمات جلسات شورای عالی امنیت ملی و تأکید بر اجرای قانون اقدام راهبردی، بیان کرد که سازمان خود را ملزم به اجرای قانون می‌داند و مصوبه مجلس در حال اجرا است.
وی اظهار داشت: رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان می‌کند که با توجه به اینکه تأکیداتی مبنی بر اینکه مصوبه مجلس با کمترین هزینه در حوزه سیاست خارجی ایران اجرایی شود مقرر شد مهلت سه‌ماهه در نظر گرفته شود تا اطلاعات در سایت‌های هسته‌ای ضبط اما در اختیار آژانس قراردادِ نشود تا اگر غربی‌ها به تعهدات خود عمل کردند، تحریم‌ها برداشته و آزمون‌سنجی شد، آژانس به اطلاعات دسترسی پیدا کرد در غیر این صورت اطلاعات باطل می‌شود.
این نمایند مجلس با بیان اینکه این سؤال برای کمیسیون پیش آمد که از کجای قانون بازه زمانی استخراج‌شده و از کجا مشخص است که بازه سه ماه مجدد تمدید نشود، گفت: رئیس سازمان انرژی اتمی در مورد سؤال اول تأکید کرد که متن بیانیه با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هماهنگ شده بود که این توضیح برای کمیسیون پذیرفته نبود، چراکه دبیرخانه مصوبه شورای عالی امنیت ملی را ندارد. در خصوص زمینه تمدید زمان نیز تأکید شد که به‌هیچ‌وجه تمدید پذیر نیست؛ در بیانیه هم بیان شده این بازه زمانی موقتی است.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تأکید کرد: ازنظر اعضای کمیسیون اصل نود تفسیر اعمال‌شده سازمان انرژی اتمی از قانون مجلس در این بیانیه پذیرفته نبود ازاین‌رو مقرر شد نشست دیگری با کمالوندی داشته باشیم، همچنین سازمان انرژی اتمی پاسخ مکتوب به سؤالات کمیسیون بدهد و پس از دریافت گزارش کمیته سیاسی، امنیتی و نظامی، کمیسیون اصل ۹۰ نظر نهایی خود را اعلام کند.

لزوم پایان تأثیرپذیری 
شورای حکام از آمریکا
جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به تلاش آمریکا برای صدور قطعنامه‌ای در شورای حکام علیه ایران، گفت: اگر با مجامع بین‌المللی که تحت تأثیر آمریکایی‌ها قرار می‌گیرند برخورد نکنیم، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ازآنجایی‌که درگذشته در موارد مشابه کوتاه آمدیم و مجامع بین‌المللی ازجمله شورای حکام برخلاف وظیفه ذاتی خود عمل کرده و ایران را تحت‌فشارهای ظالمانه سیاسی و اقتصادی قرار داده‌اند، می‌خواهند این بار نیز به پشتوانه همان تجربه‌ها اقدام کنند.
وی بیان کرد: بنابراین این بار دولت باید در مقابل شیطنت‌های آمریکا در گربه‌رقصانی‌هایش در مجامع بین‌المللی ایستادگی کند و زمینه گستاخ‌تر شدن آن‌ها را برای انجام اقدامات بعدی را فراهم نکنند.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، رسانه‌های غربی خبر داده‌اند آمریکا درصدد است قطعنامه‌ای ضد ایرانی در نشست پیش روی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران صادر کند اما منابع خبری اعلام کرده‌اند در صورت صدور این قطعنامه، ایران توافق اخیر با گروسی را ملغی خواهد کرد.
گروسی در سفر هفته قبل به ایران با سازمان انرژی اتمی توافقی داشت مبنی بر اینکه آژانس به مدت سه ماه به اسناد دوربین‌های نصب‌شده در تأسیسات ایران دسترسی نخواهد داشت درصورتی‌که در این مدت تحریم‌ها لغو شود دسترسی بازرسان به این تصاویر فراهم می‌شود و درصورتی‌که این اتفاق نیافتد تصاویر برای همیشه حذف خواهند شد.

با فشار مذاکره نخواهیم کرد
محمدحسن آصفری هم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به تلاش آمریکا و اروپا برای صدور قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حکام، گفت: با صدور بیانیه یا تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی مطمئن در فرصتی که دولت ایران به‌طرف غربی داده تجدیدنظر خواهد شد، فرصت را کنار می‌گذاریم و باید اقدام دیگری را مجلس و دولت انجام دهند.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به بایدن و شورای حکام توصیه می‌کنیم در برابر مصوبه اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها عاقلانه برخورد کنند، اگر بخواهند دوباره بداخلاقی انجام دهند و با فشار با جمهوری اسلامی برخورد بدانند که پیمانه فشار ما پرشده است و ایران چیزی جز رفع تحریم‌ها را نمی‌پذیرد.
وی تأکید کرد: غربی‌ها تصور نکنند که با فشار علیه ایران می‌توانند مصوبه اخیر مجلس در خصوص رفع تحریم‌ها را برگردانند.

نظر شما