سرویس اقتصادی جوان آنلاین: اگر چه عدهای در تلاش هستند با فضاسازی زمینه پذیرش لوایح چهارگانه افای تی اف را در کشور تسهیل و نپیوستن به افای تی اف را یکی از دلایل مشکلات کنونی اقتصاد ایران معرفی کنند، اما این افراد هیچ تضمینی نمیدهند که به فرض پذیرش افای تی اف دسترسی ایران به شبکه سوئیفت برقرار شود، از اینرو مخالفان پیوستن به سوئیفت میگویند وقتی تضمینی در کار نیست، بهتر است اقدامی انجام ندهیم که راهکارهای کنونی دور زدن تحریمها لو برود و خزانهداری امریکا با تحریمهای جدید عرصه را برای تجارت خارجی ایران و نقل و انتقال وجوه تنگتر کند.
طی هفتههای اخیر، خصوصاً پس از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری امریکا و استقرار وی در کاخ سفید، بار دیگر موضوع «بررسی لوایح افای تی اف» مورد توجه محافل سیاسی و اقتصادی کشور قرار گرفته است. واشنگتن و متحدانش، پیوستن ایران به لوایح و خصوصاً تصویب پالرمو و سی اف تی را پیششرط هرگونه تعلیق تحریمهای احتمالی علیه کشورمان دانسته و برخی در داخل نیز به صورت خواسته یا ناخواسته، تصویب لوایح را یک «الزام» برای استمرار حیات اقتصادی و سیاسی کشور تلقی میکنند.
سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در این خصوص در گفتوگویی با اشاره به اینکه بزرگترین خطر یا نقطه آسیب در قبال یک پدیده سیاسی یا بینالمللی، سادهانگاری یا تحریف آن پدیده و در نتیجه، اعمال محاسبات و رفتارهای نادرست در قبال آن است، گفت: در شرایط فعلی از یک سو شاهد فشار اروپاییها برای انعقاد یک توافق موقت بازدارنده در خصوص برجام بوده و از سوی دیگر، شاهد اعمال فشار گروه مالی ویژه، برای تصویب لوایح چهارگانه هستیم. بدون شک میان فشارهای پشتپرده و آشکار امریکا و تروییکای اروپایی بر سر پذیرش یک توافق جدیدتر و گستردهتر از برجام و اقدامات ضدایرانی گروه ویژه اقدام مالی، ارتباطی کاملاً مستقیم وجود دارد.
وی با بیان اینکه نباید در مواجهه با موضوع لوایح مدنظر افای تی اف دچار سادهانگاری و سادهسازی کاذب صورت مسئله شویم، گفت: طرفداران تصویب لوایح مدنظر افای تی اف در چنین شرایطی بدون آنکه روی عواقب و تبعات سخت پذیرش خواسته گروه مالی اقدام ویژه متمرکز شود، سعی در تصویب لوایح، به مثابه یک الزام و مقوله اجتنابناپذیر دارند. این پیشفرض نادرست و مغایر با «استراتژی مقاومت فعال» در برابر دشمنان ملت ایران است.
سردار جلالی با تأکید بر اینکه باید از حامیان افای تی اف پرسید تصویب پالرمو و CFT چه تأثیر مثبت یا گشایشی را در عادیسازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران ایجاد میکند، یادآور شد: نکته قابل تأملی که مقامات غربی خود نیز بر آن تأکید دارند این است که تصویب لوایح چهارگانه از سوی ایران، صرفاً یکی از پیششرطهای عادیسازی احتمالی روابط تجاری با ایران محسوب میشود. بنابراین در اینجا بحث احتمالات و پیششرطها مطرح است نه گزارههای قطعی و قابل استناد.
FATF ابزار دشمن در پیچیدهتر کردن ابعاد بازی برجام
وی ادامه داد: دشمنان معتقدند هر اندازه صحنه را پیچیدهتر و ابعاد زمین بازی با ایران را گستردهتر سازند، قدرت مانور بیشتری برای امتیازگیری از ایران خواهند داشت. بنابراین، آنها یک معادله ساده «یک مجهولی» به نام «خروج امریکا از برجام» و «لزوم بازگشت بدون قید و شرط آن به توافق هستهای» را تبدیل به معادلهای «چند مجهولی» کردهاند که اخیراً FATF نیز به یکی دیگر از مؤلفههای آن اضافه شدهاست.
تصویب مشروط در پالرمو و CFT کارایی ندارد
سردار جلالی با تأکید بر اینکه با تصویب بیقید و شرط لوایح چهارگانه، ما با متغیری وابسته به بازی گروه مالی ویژه و تفاسیر گردانندگان این گروه در قبال مقولاتی مانند پولشویی و تروریسم مواجه خواهیم شد، ادامه داد: ضمن اینکه اساساً ما مقولهای به عنوان تصویب مشروط یا تصویب همراه با تحفظ را در قبال لوایح چهارگانه نخواهیم داشت. بهتر است دولت صراحتاً اعلام کند که ما باید بین تصویب مطلق یا رد مطلق این لوایح، یک گزینه را انتخاب کنیم. در این معادله گزینه سومی وجود ندارد.
خطر سوءتفسیر عامدانه غرب از لوایح CFT و پالرمو
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تأکید بر اینکه سوءتفسیر عامدانه غرب از لوایح مدنظر FATF اصلیترین خطری است که در صورت پذیرش در انتظار ما خواهد بود، گفت: به راستی تفسیرکنندگان امریکایی و اروپایی کنوانسیون پالرمو که متأسفانه نظر آنها نیز در گروه ویژه اقدام مالی مورد استناد قرار میگیرد، چه گروهها و افرادی را مصداق مجرمین سازمان یافته فراملی میدانند؟ در دیگر لوایح مذکور نیز بارها از کلیدواِژه تروریسم سخن به میان آمدهاست. چه کسانی تروریسم و مصادیق آن را تفسیر و به دیگر کشورها در قالب یک دستورالعمل جمعی (در خصوص مواجهه با تروریسم و پولشویی) ابلاغ میکنند؟ نقشمحوری سه عضو دائمی غربی شورای امنیت، یعنی امریکا و انگلیس و فرانسه در تعیین مصادیق «جرم»، «تروریسم» و «جرائم سازمان یافته»، قاعدتاً نباید جایی برای خوشبینی ما نسبت به این مقوله باقی بگذارد!
سردار جلالی با تأکید بر اینکه برخی به حق تحفظ ایران استناد و اعلام کردهاند که پذیرش کنوانسیون پالرمو مشروط به پذیرش همین ملاحظه است، گفت: با وجود شروط و تبصرهای که در این خصوص از سوی مجلس شورای اسلامی اعلام شدهاست، تحفظ جمهوری اسلامی ایران در قبال کنوانسیون پالرمو، عملاً نمیتواند تحت عنوان یک «حق» مورد شناسایی و تفسیر دیگر اعضای کنوانسیون قرار گیرد. مطابق حقوق معاهدات، حق تحفظ یک کشور در قبال یک معاهده در صورتی قابلقبول است که با هدف و اصالت آن معاهده در تقابل و تضاد نباشد. با این حال همانگونه که اظهار شد، چنین قاعدهای در مورد کنوانسیون پالرمو صادق نیست. در این خصوص ما در بسیاری از موارد با تصمیماتی مواجه خواهیم شد که از سوی بازیگرانی خاص مانند ایالات متحده امریکا، فرانسه و انگلیس (به عنوان سه حامی عملی تروریسم) اتخاذ میشود. بدیهی است که در این صورت، جمهوری اسلامی ایران نمیتواند برای عدم پیروی از تصمیماتی که تحت فشار این بازیگران و همراهی کشورهای دیگر اتخاذ میشود به «حق تحفظ» خود استناد کند.
با پذیرش FATF موظف به اجرای قطعنامههای شورای امنیت خواهیم بود
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: استانداردهای FATF بهگونهای بیان شدهاست که قطعنامههای بعدی مرتبط هم از نظر کشورها باید پذیرفتهشود و این چالش جدی برای حقوق اساسی ما ایجاد میکند، به این معنا که ما خود را ملزم میکنیم مصوبات آتی شورای امنیت سازمان ملل را بدون قید و شرط خاصی اجرا کنیم!
شفافیتبخشی به مکانیسم دورزدن تحریمها خودزنی و خودتحریمی است
با اشاره به اینکه ما درگیر یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم و شفافیت بخشی به مکانیسمهای دورزدن تحریمها عملاً خودزنی و خودتحریمی است، ادامه داد: در واقع با پذیرش مکانیسمهای افای تی اف ما نشانهگیری دشمن در جنگ اقتصادی را دقیقتر میکنیم و این عامل میتواند اثر تحریم ظالمانه امریکاییها را بر اقتصاد و معیشت مردم سنگینتر کند.
نظر شما