شناسهٔ خبر: 45976613 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نگاهی بر مناطق تهران؛ توزیع نهال رایگان در بین شهروندان آغاز شد

تهران-ایرنا- معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه یک تهران گفت: توزیع نهال رایگان به منظور ارتقای فرهنگ زیست محیطی و مشارکت شهروندان در حفظ و توسعه فضاهای سبز شهری و خصوصی در شمال تهران آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، «مانی جعفریان» اظهار داشت: در راستای طرح استقبال از بهار، توزیع نهال رایگان شامل نهال های مثمر از جمله سیب، گوجه سبز و آلو به شهروندان، در بوستان های نیاوران، قیطریه، گلریزان آغاز و تا ۱۵ اسفند ۹۹ ادامه می یابد.

وی گفت: توزیع بروشور و دستورالعمل نحوه غرس و نگهداری از آن نیز توسط اداره فضای سبز این منطقه در محل های توزیع نهال انجام می شود  تا اطلاعات لازم در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

جعفریان از دیگر اقدامات اجرایی در راستای حفظ و توسعه فضای سبز شهری را کاشت درختان به روش روت بال و همسازی سازی درختان در سطح فضای سبز منطقه یک دانست.

وی گفت: کاشت درختان به روش روت بال به عملیات جا به جایی درختان از یک نقطه به نقطه دیگر بدون آسیب رسیدن به درخت می گویند که بر همین اساس بیش از ۳۴۰ درخت به این روش به مساحت کاشت ۱ هزار و ۷۳۸ متر مربع از گونه های گیاهی چنار، عنبرالسائل، زیتون تلخ، بید مجنون، اقاقیا، یاس هلندی، بن سای زیتون با بن حدود ۲۵ الی ۴۰ در میدان شهید باهنر، خیابان شریعتی، بلوار اوشان، مقابل ساختمان شهرداری ناحیه ۵ به منظور همسان سازی  و افزایش تراکم درختان در سطح محدوده فضای سبز منطقه در طرح نهضت درختکاری کاشته شد.

وی با اشاره به اجرای عملیات جهادی به زراعی فضای سبز در شمال تهران گفت: طرح جهادی عملیات به زراعی، کندوکوب و هرس فضای سبز معابر، بوستان ها و جنگل های سطح منطقه یک با هدف ایجاد فضای مطلوب شهری، فرم دهی، جوان سازی و رفع خطر نیز از اقدامات اجرایی است.

معاون شهردار منطقه یک افزود: این عملیات از دی ماه با نخاله کشی و جمع آوری خاک مازاد و آلوده، خاکریزی، شخم و زیر رو کردن خاک، استفاده از کود گرانول غنی شده و شیمیایی فسفات تریپل، حذف کنده های خشک، آزاد سازی طوقه درختان، ترمیم تنه و تشتک درختان، کاشت درخت و درختچه، گل فصلی و مرمت انهار انجام گرفته است.

‌ ساماندهی تابلوهای اصناف طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه

  «تورج فرهادی» شهردار منطقه ۶ تهران به تشریح پروژه ولی‌عصر ۱۴۰۰ پرداخت و گفت: عملیات اجرایی این پروژه از محور میدان ولیعصر(عج) تا تقاطع خیابان زرتشت آغاز شده است.

وی درباره پروژه ولی‌عصر ۱۴۰۰ در محدوده شهرداری منطقه  شش تهران، گفت: این پروژه در دو حوزه خدمات شهری و محیط زیست و فنی و عمرانی کلید خورده و از عملیات پاکسازی برچسب و بنر، پاکسازی معابر، نظافت باغچه‌ها، پاکسازی انهار و حوضچه‌ها و بازپیرایی محدود فضای سبز اصلاح تشتک و کندوکوب تشتک درختان از محور میدان ولیعصر(عج) تا تقاطع خیابان زرتشت آغاز شده است.

وی از نصب بنر، شناسایی و انسداد کلونی موش‌ها و طعمه‌گذاری، حذف زوائد، ساماندهی جداره‌ها، رنگ‌آمیزی پایه‌های چراغ و تابلوها و جداول به عنوان دیگر اقدامات در حوزه ساماندهی و ارائه خدمات شهری در این محور نام برد و گفت: ساماندهی پلاک اصناف نیز در این طرح اجرا می‌شود.

وی، درباره ساماندهی تابلوهای اصناف در محور حضرت ولیعصر(عج) تا تقاطع زرتشت که توسط اداره زیباسازی این منطقه در حال اجراست، گفت: برای ساماندهی تابلوهای اصناف، تابلوهای صنوف که دارای مجوز یا فاقدمجوز هستند شناسایی شده و صدور و ابلاغ اخطار به مالکین تابلوهای غیرمجاز صورت گرفته است.

فرهادی افزود: ساماندهی تابلوهای برخی اصناف در محور حضرت ولیعصر(عج) به منظور شناسایی تابلوهای فرسوده و ساماندهی وضعیت ظاهری این محور و هدایت مالکین تابلو به زیباسازی جهت اخذمجوز تابلو یا ابقاءتابلو صورت می‌گیرد

شهردار منطقه ۶ تهران همچنین در اشاره به فعالیت معاونت فنی و عمرانی این منطقه در قالب پروژه ولی‌عصر ۱۴۰۰، از مرمت و ترمیم دریچه‌ها و مرمت پیاده‌رو خیابان ولیعصر(عج) نام برد.

روند ۹۵ درصدی پیشرفت فیزیکی پارک ویژه معلولان در منطقه ۳ 

«مهدی هوشیار» معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۳ گفت: مناسب سازی پارک محصل در منطقه ۳ به عنوان بوستان دوستدار معلولان و نابینایان به پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد رسید.

 وی، مساحت این بوستان را ۶۵۰  متر مربع اعلام کرد و گفت: فعالیت های مناسب سازی بوستان محصل در خیابان ناطق نوری به عنوان پارک ویژه معلولان و نابینایان در قالب اجرای فعالیتهایی همچون نصب نیکت ویژه معلولین، تعویض کف پوش زمین بازی، یک دستگاه آبخوری ویژه معلولین، مناسب سازی پله ها و رمپ دسترسی معلولین، اصلاح ورودی پارک برای دسترسی مناسب و عبور ویلچر و سایر اقدامات به اتمام رسیده است.

به گفته وی اقدامات ویژه ای همچون ست وسایل بازی کودکان ویژه معلولین، ست وسایل بدنسازی معلولین، سرویس بهداشتی ویژه معلولین، کف سازی معابر برای کم بینایان و نابینایان با کف پوش های ویژه در بوستان محصل صورت گرفته است تا تردد و استفاده از امکانات بوستان برای معلولان، جانبازان و نابینایان عزیز با سهولت بیشتری در این پارک انجام شود.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۳ بیان کرد: به منظور کمک به برقراری حس تطابق و سازگاری با محیط اطراف و ایجاد تحرک، نشاط و تقویت استقلال فردی عملیات احداث پارک ویژه معلولان و نابینایان در منطقه ۳ در دستور کار این منطقه قرار دارد.
هوشیار ابراز کرد: در طراحی و ساخت فضاهای سبزعمومی نظیر بوستان ها، توجه به نیازهای تمام شهروندان با هرگونه توانایی جسمی و حرکتی الزامی است، بنابراین لزوم توجه به نیازهای افرادی که دارای محدودیت بینایی هستند مانند افراد کم بینا، نابینا ویا سالمندان مانند سایر اقشار جامعه باید در فضاهای عمومی، به ویژه فضاهای سبز شهری مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: جهت تحقق شعار شهرداری تهران، خدمات رسانی به توان یابان و احترام به حقوق معلولین به عنوان شهروند، دو بوستان محصل و آفتاب در این منطقه برای این استفاده این قشر از جامعه در حال مناسب سازی است.

 آغاز مسابقات دوچرخه سواری تعادلی برای کودکان منطقه ۱۵

«مسعود لواف زاده» معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه ۱۵، از آغاز مسابقات تعادلی دوچرخه سواری ویژه کودکان با هدف آشنایی خانواده ها با کمپین سه شنبه های بدون خودرو و فرهنگسازی استفاده از دوچرخه به عنوان مد حمل و نقل پاک خبر داد.

  وی گفت: این برنامه برای دوگروه سنی کودکان ۴ تا ٧ و ۸ تا ۱۰ سال به همت بوستان آموزش ترافیک منطقه از اواخر بهمن ماه  با هدف تمرین حفظ تعادل در دوچرخه سواری، بهبود اعتماد به نفس و آموزش نکات ایمنی آغاز و تا خرداد سال آینده ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۲ مسابقه با شرکت ۵۵ کودک به همراه خانواده هایشان با رعایت  تمامی پروتکل های بهداشتی به اجرا درآمده است افزود: مسابقه دوچرخه سواری تعادلی با آموزش اصولی دوچرخه سواری برای کودکانی است که نمی‌توانند بدون چرخ کمکدار، رکاب بزنند، برگزار می شود.

لواف زاده گفت: همچنین در این رویداد دوچرخه سواری،   استعداد یابی از شرکت کنندگانی که مهارت خود را در دوچرخه سواری به نمایش می گذارند انجام و کلاسهای پیشرفته برای آنان برگزار می شود.

وی ادامه داد: کودکان و نوجوانان در این طرح طعم دوچرخه سواری ایمن را در خیابان های شبیه سازی شده بوستان آموزش ترافیک می چشند و یکدیگر را تشویق و تعاملات اجتماعی خود را گسترش می دهند.

شاهراه ارتباطی منطقه ۱۳ آراسته و پاکسازی شد

«مجتبی شکری»، شهردار منطقه ۱۳ گفت: با فعالیت ۱۸۰ کارگر و به کارگیری ادوات و تجهیزات، طرح ویژه استقبال از نوروز ۱۴۰۰،   در قالب فعالیت های  متعدد خدمات شهری در خیابان پیروزی منطقه ۱۳ به عنوان شاهراه ارتباطی اجرایی و این خیابان به صورت کامل پاکسازی و آراسته شد.
 
وی  در خصوص آغاز اجرای طرح استقبال از نوروز ۱۴۰۰ گفت: نظر به تدابیر ابلاغی شهردار محترم منطقه مبنی بر آراستگی شهر، طرح نگهداشت شهر با محوریت فعالیت های مربوط به استقبال از بهار، صبح امروز دوشنبه مورخ یازدهم اسفند ماه  در محور های تعیین شده اجرایی شد.

شکری با اشاره به فعالیت ۱۸۰ کارگر فضای سبز و خدمات شهری در این طرح افزود : با در نظر گرفتن شاخص های فعالیت های معاونت های خدمات شهری و فضای سبزضمن آماده باش نیروهای اجرایی، تجهیزات و ماشین آلاتی از قبیل خودرو های ۱۳۷ نواحی، جدول شور، خاور، تانکر، واترجت و اکیپ تعمیرکار مخزن در این طرح مستقر شدند.
به گفته شهردار منطقه ۱۳، این طرح در دو ضلع شمال و جنوب خیابان پیروزی حدفاصل تقاطع چهار راه دهقان تا بیمارستان فجردر ناحیه یک، میدان کلاهدوز تا چهار راه کوکاکولا در ناحیه دو، بیمارستان فجر تا چهار راه کوکاکولا در ناحیه سه و چهار راه کوکاکولا تا میدان کلاهدوز در ناحیه چهار اجرایی به اجرا گذاشته شد.

وی اضافه کرد: در این طرح، فعالیت های متعددی با محوریت خدمات شهری، فضای سبز، زیباسازی، ساماندهی، محیط زیست، مسیل ها، ترافیک، عمران و ۱۳۷ اجرایی و طول خیابان پیروزی آراسته و پاکسازی شد.
 
شهردار منطقه ۱۴، رفت وروب و لایروبی انهار روبسته و روباز و ورودی کانال ها، پوستر کنی، شستشوی جداول و نرده ها و کلیه المانهای شهری، رفع سدمعبر اصناف و جمع آوری بنرهای غیر مجاز، کندوکوب باغچه ها و کاشت درخت و توزیع نهال به همراه نصب فلاورباکس رفیوژ وسط را از جمله اقدامات این طرح برشمرد.

وی  یادآور شد : رنگ آمیزی المانهای شهری، پایه تابلوها، کافوهای برق ومخابرات، لانه کوبی و طعمه گذاری و انسداد کلونی های جانوران موذی، برپایی غرفه آموزشی محیط زیست، پاکسازی و لایروبی کانال خیابان پیروزی، مرمت و ساماندهی المانهای ترافیکی، موانع ارتجاعی، استوانه ها و کله قندی ها و مرمت چاله های معابر و صداگیری دریچه ها و حذف زوائد فیزیکی از دیگر اقدامات اجرایی این طرح بود.

نظر شما