شناسهٔ خبر: 45959406 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

معاون اداره نشر اسکناس و خزانه بانک مرکزی

شناسه دار کردن مصنوعات فلزات گرانبها تا مراحلی پیش رفته است

جابری با اشاره به اینکه شناسه دار کردن مصنوعات فلزات گرانبها تا مراحلی پیش رفته است، گفت: درباره سکه نیازمند قانون هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزرش خبرگزاری شبستان، مهدی جابری معاون اداره نشر اسکناس و خزانه بانک مرکزی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: بر اساس ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، باید برای مسکوکات بهار آزادی؛ شناسه تهیه و ثبت می‌شد، اما برای شناسه ره گیری به دلیل مشکلات در فرایند اجرایی، نتوانستیم این کار را انجام دهیم.


وی افزود: نمی‌توانیم بر اساس قانون، شناسه‌ای روی سکه ضرب کنیم و انجام این کار نیاز به قانون دارد.


جابری گفت: شناسه دار کردن مصنوعات فلزات گرانبها تا مراحلی پیش رفته است، اما درباره سکه نیازمند قانون هستیم.


وی افزود: به موجب قانون پولی و بانکی، بانک مرکزی موظف است فلزات گرانبها که در فهرست اولیه تحریم‌ها هستند مدیریت کند و بر این اساس سقف کالای مسافری در زمینه مصنوعات نقره از سقف ۱۵۰ گرم به ۳۰۰ گرم افزایش یافت که مصارف شخصی را پاسخ می‌دهد.


معاون اداره نشر اسکناس و خزانه بانک مرکزی گفت: کالای مسافری حد مجازی دارد و جایی ثبت نمی‌شود، اما برای صادرات تجاری مجوز به صورت روزانه صادر می‌شود.


جابری افزود: در سال ۹۶؛ ۸۱۵ کیلوگرم مصنوعات نقره صادر شد، اما در سال ۹۷ این میزان به ۸۱ کیلوگرم و در سال ۹۸ به ۷۲ کیلوگرم کاهش یافت.


وی گفت: اکنون که میزان کالای مسافری از ۱۵۰ گرم مصنوعات نقره به ۳۰۰ گرم افزایش یافته است، چرا تولید رونق نگرفته است؟


جابری افزود: بانک مرکزی در استان‌ها تشکیلات اداری ندارد، اما با هماهنگی به استان‌ها به ویژه شهر مشهد نماینده فرستاده ایم.


وی گفت: در زمانی که صادرات نقره رونق داشت، حدود ۱۰ نفر صادرات فعال در این زمینه داشتیم و مجوز‌ها را نیز روزانه صادر می‌کردیم.

پایان پیام/50

نظر شما