شناسهٔ خبر: 45954341 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

امور پرورشی در شبکه شاد پیگیری شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: باید با استفاده از فرصت فضای مجازی و به‌ویژه شبکه شاد، جوانان و نوجوانان را در مسیر دین، مذهب و ارزش‌های والای انسانی سوق داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، حبیب‌الله خجسته‌پور عصر امروز در ویژه‌برنامه تجلیل از مربیان پرورشی که به مناسبت هشتم اسفند، روز امور تربیتی در اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان برگزار شد، با تبریک هفته امور تربیتی و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، امور تربیتی را یادگار گران‌بهای دو معلم شهید رجایی و باهنر عنوان کرد.

او افزود: با وجود آنکه این دو شهید بزرگوار در رأس سکان مدیریت اجرایی کشور قرار گرفتند؛ اما روحیه و معلمی و فرهنگی خود را هیچ‌گاه فراموش نکردند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان افزود: شهید رجایی همواره این جمله را عنوان می‌کرد که من نخست وزیر شدم برای اینکه بتوانم به آموزش و پرورش کمک کنند.

خجسته‌پور گفت: شهید رجایی هم در دوران نخست‌وزیری و هم در دوران کوتاه ریاست جمهوری با همراهی و همکاری شهید باهنر یادگارهای فراوانی را بر جای گذاشت.

او با ذکر اینکه تأسیس امور تربیتی برگرفته از این آیه قرآن کریم است، گفت: از آنجا که تزکیه و پرورش مقدم بر تعلیم است، شهیدان رجایی و باهنر احساس کردند که در آن شرایط خاص باید نهادی در وجود آموزش و پرورش تأسیس شود، با عنوان امور تربیتی که این وظیفه مهم را به انجام برساند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان افزود: در روزها و فضای اوایل انقلاب باید امور تربیتی تأسیس می‌شد تا پاسخگوی سؤالات بی‌شمار جریان‌های ماتریالیستی و ضد دین و ضد مذهب در آن زمان باشد.

خجسته‌پور اظهار کرد: متأسفانه در اوایل انقلاب بسیاری از گروه‌های مختلف سیاسی و ... که بعضاً فعالیت ضد دینی نیز داشتند، در داخل مدارس کشور دفتر و نماینده داشته و هر کدام برای خود و به شیوه‌های مختلف به دنبال جذب جوانان و نوجوانان بودند و نیاز بود تا در راستای تفکر دینی و تفکر معنوی افرادی باشند که پاسخگوی سؤالات و شبهات ایجاد شده باشند و بتوانند نوجوانان و جوانان را در مسیری که انقلاب برای آن ایجاد شده بود سوق دهند.

او اضافه کرد: در سال‌های ۵۸ و ۵۹ و در اوایل انقلاب که دفاتر امور تربیتی درگیر مسائل اعتقادی و حاشیه‌سازی ایجادشده توسط گروه‌های مختلف بود، با شروع جنگ تحمیلی این دفاتر مأمن و محلی برای اعزام به جبهه‌ها و تربیت بسیجیان و معلمانی شد که صحنه‌های درس و کلاس و مدرسه را ترک کردند و رهسپار عرصه پیکار شدند و ایثارگری‌هایی را از خود خلق کردند که برای همیشه در تاریخ این سرزمین به یادگار خواهد ماند.

ضرورت حفظ نهاد مقدس امور تربیتی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان تصریح کرد: با فاصله گرفتن از دوران اوایل انقلاب و هشت سال دفاع مقدس، ضرورت حفظ و وجود نهاد مقدس امور تربیتی و مربیان پرورشی بیش از پیش احساس شد.

خجسته‌پور در تشریح وظایف و اقدامات مربیان پرورشی گفت: مربیان پرورشی وظایف بسیار زیادی دارند که این وظایف از ساز و آواز گرفته تا راز و نیاز و آموزش علوم دین و معارف اسلامی را شامل می‌شود.

او از مربیان پرورشی مدارس خواست با توجه به مخاطبان فعال و پرشور خود تلاش فراوانی را به انجام رساند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان عنوان کرد: زمانی موفقیت حاصل می‌شود و اهداف تربیتی محقق خواهد شد که ارتباط تنگاتنگی بین مربیان پرورشی و معلمان آموزشی برقرار شود.

خجسته‌پور تأکید کرد: نباید این‌گونه تعبیر شود که آموزش مختص دبیران و معلمان آموزشی و تربیت و پرورش مختص مربیان پرورشی است، بلکه این دو با هم ارتباط تنگاتنگی داشته و در واقع آموزش و پرورش در کنار هم معنا پیدا می‌کند.

وی با ذکر اینکه باید هر معلم آموزشی خود را مربی پرورشی نیز بداند، گفت: با توجه به شیوع کرونا متأسفانه فضای حضوری و فیزیکی مدارس را از دست داده‌ایم؛ اما می‌توان با استفاده از فرصت فضای مجازی و به‌ویژه شبکه شاد، جوانان و نوجوانان را در مسیر دین، مذهب و ارزش‌های والای انسانی سوق داده و تشویق کرد.

توجه به فعالیت‌های گروهی در سند تحول بنیادین

محمد دستورانی، مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان هم در این مراسم خطاب به حاضران گفت:  شما مربیان پرورشی، گل‌های بوستان تعلیم و تربیت را به‌خوبی باغبانی کردید و به بار نشاندید.

او افزود: سند تحول بنیادین که سند تربیت نام‌گذاری شده و حبل‌المتین آموزش و پرورش است، زائیده افکار و اندیشه‌های مربیان پرورشی و تربیتی است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان اظهار کرد: یکی از اهداف امور تربیتی که بعثتی بود در اوایل انقلاب اسلامی ترویج تفکر اسلامی و فرهنگی دینی بین جامعه دانش‌آموزان و جامعه معلمان بود. همین تفکر باعث شد که هشت سال دفاع مقدس با تقدیم ۴۰ هزار شهید در نقطه افتخار قرار بگیرد و مدال افتخاری باشد بر سینه تک‌تک ما ایرانیان که با نقش مؤثر شما مربیان رقم خورد.

دستورانی گفت: سند تحول بنیادین برگرفته از نگرش مربیان تربیتی و پرورشی بوده که امروز مورد تأیید مقام معظم رهبری است.

او تصریح کرد: در سند تحول بنیادین، به فعالیت‌های گروهی توجه شده؛ یعنی چرخش از فعالیت‌های فردی و انفرادی به فعالیت‌های جمعی، گروهی و اجتماعی و یکی از کارکردهای امور تربیتی در دوران حیات خود این است که فعالیت‌های فردی را به فعالیت‌های گروهی تبدیل کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان ادامه داد: قطعاً دست خدا با جماعت است و فعالیت‌های گروهی معجزه می‌کند؛ ایجاد جذابیت در مدرسه یکی از کارکردهای امور تربیتی است.

دستورانی افزود: یکی از کارهای بزرگ مربیان امور تربیتی در مدارس، تبدیل مدرسه به محیط یادگیری جذاب و شوق‌انگیز است.

او گفت: مهم‌ترین کارکرد امور تربیتی که حاصل جمع زحمات شما مربیان و مؤثران بوده، هویت انقلابی و اعتقادی است. حفظ نظام در گام دوم انقلاب که مبتنی بر خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی است، از مسیر امور تربیتی می‌گذرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم در گام دوم انقلاب بر اساس بیانه مقام معظم رهبری که عمدتاً جوانان مخاطب هستند و همچنین بر اساس سند تحول بنیادین گام‌های بلندتر و بالنده‌تری را برای رسیدن به سرمنزل مقصود برداریم.

انتهای پیام/۷۴۰۰۱/م/

نظر شما