شناسهٔ خبر: 45935954 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

گزارش خبری - تحلیلی

چراغ سبز کانال مالی سوئیس به خرید واکسن کرونا

اشاره: واکسیناسیون کرونا به‌طور گسترده در جهان در حال انجام است حتی افغانستان نیز واکسیناسیون را آغاز کرده است. خرید واکسن کرونا در دنیا در دستان مافیای ثروت است به طوری که 10 کشور ثروتمند دنیا بیش از 70 درصد واکسن‌ها را خریداری کرده‌اند. دیپلماسی ایران توانست بخشی از پول‌های بلوکه‌شده را از کره جنوبی به کانال مالی سوئیس انتقال دهد تا واکسن تأییدشده توسط سازمان جهانی بهداشت تهیه شود. رئیس‌جمهور روز گذشته گفت: همه توان دولت برای خرید واکسن متمرکز است. اما واردات واکسن در کشور تاکنون به صورت قطره‌چکانی بوده است. دیروز 250 هزار دوز واکسن اهدایی چینی وارد تهران شد. متأسفانه سرعت انتقال ویروس کرونا بالاتر از ورود واکسن به کشور است. در این راستا روز گذشته نایب‌رئیس اول مجلس و عضو ستاد ملی مقابله با کرونا از شناسایی ویروس کرونای جهش‌یافته ایرانی در قزوین خبر داد. البته وزارت بهداشت این خبر را تأیید نکرده است. همچنین رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس گفت: باید از طریق مذاکره انعطاف کانال مالی سوئیس به ویژه در شرایط کرونایی را افزایش داد تا امکان خرید واکسن برای ایران فراهم شود و پول‌های بلوک شده ایران از این طریق به کشور بازگردانده شود. حال که استان خوزستان در شرایط قرمز کرونایی است و 11 شهر نیز در حالت قرمز است دسترسی به واکسن می‌تواند جان مردم را نجات دهد.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

رئیس‌جمهوری بابیان اینکه مصونیت واقعی زمانی حاصل می‌شود که در سراسر جهان واکسیناسیون انجام بگیرد، گفت: طبیعی است که هر حکومتی به فکر مردم خود باشد. اما وظیفه اخلاقی و انسانی حکم می‌کند که به فکر همه مردم جهان باشیم. به گزارش ایرنا، حسن روحانی دیروز در پنجاه و نهمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت: عید امسال مشابه عید پارسال است و باید بیشتر مراقبت کنیم. پارسال می‌گفتیم از ویروس ووهان چه کنیم، الآن می‌گوییم به پناه ویروس ووهان برویم تا ویروس انگلیسی نیاید. بنابراین شرایط سخت‌تر شده است. رئیس‌جمهوری با اشاره به شروع واکسیناسیون در کشور گفت: شرایط هم برای کادر درمان در سراسر کشور و هم برای افرادی که مسن هستند یا بیماری زمینه‌ای دارند، در هفته‌های پیش رو بهتر می‌شود. همه توان دولت برای خرید واکسن امروز متمرکز است و هر مقدار بتوانیم واکسن موردنیاز را تهیه می‌کنیم.
روحانی بابیان اینکه شرایط واکسن امروز مشابه ماسک در روزهای اول این بیماری است، گفت: در روزهای اول این بیماری بر سر ماسک دعوا بود و در فرودگاه‌ها ماسک‌های کشورهای دیگر را تصرف می‌کردند و مسیر هواپیماها عوض می‌کردند. آن روز آن شرایط برای ماسک بود و امروز برای واکسن این شرایط پیش آماده است.
وی این شرایط را امتحان بزرگی برای همه دنیا عنوان کرد و گفت: ‌کشورهایی که پیشرفته و پول‌دار هستند و امکانات دارند می‌خواهند همه واکسن‌ها را به کشور خود بیاورند و واکسیناسیون در کشورشان به سرعت انجام شود. البته طبیعی است که هر حکومتی به فکر مردم خود باشد. اما وظیفه اخلاقی و انسانی حکم می‌کند که به فکر همه مردم جهان باشیم.
رئیس‌جمهوری گفت: این بیماری یک موضوع پاندومی است که سراسر جهان را فراگرفته است. اگر یک کشور صد در صد هم واکسیناسیون را اجرا کند باز هم ممکن است از این بیماری مصونیت نماند. برای این‌که تردد و رفت‌وآمد وجود دارد بنابراین مصونیت واقعی زمانی حاصل می‌شود که در سراسر جهان واکسیناسیون انجام بگیرد و همه کشورها بتوانند از آن استفاده کنند.

شاید محدودیت‌ها کل سال آینده هم اعمال شود
روحانی بابیان اینکه کشور نمی‌تواند یک‌ساعته واکسینه شود، عنوان کرد: اگر واکسن هم به‌اندازه کافی باشد، ماه‌ها وقت برده و ممکن شش، هفت ماه زمان ببرد. در این شرایط، رعایت پروتکل‌های بهداشتی یک ضرورت است یعنی واکسن موجب نمی‌شود مراعات مردم و پروتکل‌ها ضعیف شود و رعایت پروتکل‌ها به عنوان یک اصل بهداشتی باید مدنظر باشد.
نایب‌رئیس اول مجلس و عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: علاوه بر موتاسیون‌های (جهش ژنتیکی) آفریقایی و انگلیسی و کالیفرنیایی، باید کرونی جهش‌یافته ایرانی را هم اضافه کرد؛ البته هنوز کاملاً تائید نشده ولی شواهدی از آن در قزوین و آن نواحی هست. به گزارش ایسنا، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا که به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد، با ابراز تأسف از وضعیت قرمز در استان خوزستان اظهار داشت: حجم ابتلا در استان خوزستان بالا است و نزدیک به نیمی از فوتی‌ها برای این استان است. درحالی‌که اگر خوزستان کنترل می‌شد تعداد فوتی‌ها به ۴۰ نفر کاهش پیدا می‌کرد.
احتمال خرید واکسن کرونا از طریق SHTA
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس اظهار داشت: باید از طریق مذاکره انعطاف کانال مالی سوئیس به ویژه در شرایط کرونایی را افزایش داد تا امکان خرید واکسن برای ایران فراهم شود در این صورت احتمال ورود بیشتر پول‌های بلوک شده وجود دارد.
شریف نظام مافی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی از طریق کانال بشردوستانه سوئیس اظهار داشت: این نشان‌ می‌دهد که برنامه دولت سوئیس برای کانال بشردوستانه به نتیجه رسیده است. این دقیقاً برعکس کاری است که اروپایی‌ها انجام دادند و نشان‌ می‌دهد که سوئیسی‌ها با برنامه پیش آمدند ولی اینستکس اروپا کاملاً بی‌برنامه و با هرج‌ومرج بود.
وی افزود: امکانی به وجود آمده تا همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، این کانال بعد از پیروزی آقای بایدن در انتخابات برای بازپس‌گیری پول‌های بلوکه‌شده ایران استفاده شود. بنابراین این یک شروع است و مطمئناً بعد از این، ارقام افزایش پیدا خواهد کرد و قلک ما در کانال مالی سوئیس پرحجم‌تر خواهد شد که امکان تبادلات بیشتر را فراهم می‌کند.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس با اشاره به اخبار اخیر رسانه‌های کره‌ای در مورد واریز یک میلیارد دلار به کانال سوئیس گفت: این خبر را رسانه‌های کره‌ جنوبی اعلام کردند و هنوز دولت سوئیس به‌طور رسمی خبری را اعلام نکرده است. اگر این کار صورت بگیرد، خبر آن روز دوشنبه اعلام خواهد شد؛ اما من فکر می‌کنم تا این رقم واریز شود، از طرف سوئیس خبری در این مورد اعلام نشود.
وی افزود: آن گونه که کره جنوبی اظهار کرده، دولت آقای بایدن تلویحاً پذیرفته که چنین اتفاقی بیافتد. همان پیش‌بینی که ما می‌کردیم که کانال مالی سوئیس به درد این کار خواهد خورد درواقع اتفاق افتاده است.
عضو اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: برنده اصلی این موضوع ایران و سوئیس هستند که آمادگی چنین کاری را فراهم کردند و بزرگ‌ترین بازنده آن اینستکس و اروپا هستند که نمی‌توانند منظم و با برنامه جلو بروند تا از فرصت‌های اقتصادی آینده استفاده کنند. این‌طور که به نظر می‌رسد رقم این پرداخت یک میلیارد دلار است.
نظام مافی در مورد احتمال خرید واکسن کرونا از طریق کانال مالی سوئیس گفت: ارجحیت کار ما باید تهیه واکسن کرونا باشد و چون بر اساس دستور داده‌شده، نمی‌توانیم واکسن آمریکایی یا انگلیسی خریداری کنیم پس باید به دنبال تهیه واکسن‌های دیگر من‌جمله اسپوتنیک روسیه باشیم. باید توجه داشت که بر اساس قوانین SHTA شرکت‌های طرف همکار یا باید سوئیسی باشند یا در سوئیس نمایندگی داشته باشند، بنابراین باید دید که این شرکت‌ها در سوئیس نمایندگی دارند یا خیر.
وی ادامه داد: در غیر این صورت، بانک مرکزی از طریق مذاکره می‌تواند تعدادی شرکت‌ برای خرید واکسن کرونا که شامل قوانین SHTA نیستند را نیز اضافه کند که مورد تأیید سکو (سازمان مالی سوئیس) نیز باشد. اگر این‌گونه شود تهیه واکسن راحت‌تر خواهد بود.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس تصریح کرد: باید از طریق مذاکره انعطاف کانال مالی سوئیس به ویژه در شرایط کرونایی را افزایش داد تا امکان خرید واکسن برای ایران فراهم شود در این صورت احتمال ورود بیشتر پول‌های بلوک شده وجود دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما