شناسهٔ خبر: 45922460 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واکنش ها به انتشار گزارش قتل خاشقچی؛

ریاض گزارش واشنگتن درباره ترور خاشقچی را رد کرد/بایدن: عربستان بابت نقض حقوق بشر مجازات می شود/وزیر خارجه آمریکا: رابطه با سعودی را بازنگری می‌کنیم

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- به علت نگرانی های حقوق بشری، دولت جو بایدن در حال بررسی لغو معاملات تسلیحاتی با عربستان سعودی است و فروش تجهیزات نظامی آینده را به سلاح های "دفاعی" محدود می‌کند.
 به گزارش رویترز بامداد شنبه به نقل از چهار منبع افزود، پس از توقف فروش نیم میلیارد دلاری تسلیحاتی به عربستان سعودی به دلیل نگرانی از تلفات در یمن در اوایل سال جاری، مقامات دولت بایدن در حال ارزیابی فروش تجهیزات به عربستان هستند تا ببینند کدام یک از آنان دفاعی هستند و سپس اجازه فروش آنان به سعودی داده شود.
ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: تمرکز ما بر پایان دادن به درگیری در یمن است و همچنین باید اطمینان حاصل کنیم که عربستان سعودی همه چیز را برای دفاع از خاک خود و مردمش در اختیار دارد.
وی افزود: بایدن رییس جمهوری آمریکا متعهد شده است که به حمایت نظامی ایالات متحده از کارزار نظامی عربستان علیه حوثی ها پایان دهد.
سناتور دموکرات کریس مورفی در سخنرانی خود در شورای روابط خارجی گفت: ما باید به فروش تجهیزات نظامی به شرکای خود در خلیج فارس ادامه دهیم، اما باید مطمئن شویم که این تجهیزات واقعاً سلاح های دفاعی هستند.
مورفی رئیس کمیته فرعی کمیته روابط خارجی سنا در خاورمیانه گفت که فروش تجهیزاتی مانند هواپیماهای بدون سرنشین مسلح به امارات متحده عربی می تواند به یک مسابقه تسلیحاتی منطقه ای دامن بزند.
آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا نیز روز جمعه در نشست خبری که پس از دیدار مجازی با همتایان خود در کانادا و مکزیک انجام شد، از بازنگری این دولت به سعودی به ویژه درباره فروش تسلیحات سخن گفت و با اشاره به گزارش نقش بن سلمان در قتل خاشقچی اظهار کرد روابط واشنگتن با ریاض، فراتر از افراد است.
وی افزود: شما امروز گام‌های مهمی در ارزیابی دوباره روابط با سعودی ملاحظه کردید. نخست آنکه گزارش مربوط به قتل خاشقچی منتشر شد. ما این شفافیت را درباره نقش ولیعهد سعودی انجام دادیم که خود گزارش به تنهایی گویای آن است
وزیر امورخارجه آمریکا ادامه داد: علاوه بر برخورد نسبت به گذشته، نگاهی به آینده برای جلوگیری از موارد مشابه بود. از این رو وزارت خزانه داری ایالات متحده احمد العسیری معاون سابق سرویس اطلاعاتی سعودی را به خاطر نقش مستقیم وی در قتل جمال خاشقچی تحریم کرد.

 خشم عربستان از افشای نقش بن سلمان در قتل خاشقچی توسط دولت بایدن
 وزارت امورخارجه عربستان جمعه شب در بیانیه‌ای به گزارش دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا مبنی بر این که جمال خاشقچی روزنامه‌گار منتقد عربستانی با تأیید محمد بن سلمان ولیعهد این کشور کشته شده است، واکنش نشان داد و آن را غیر قابل قبول دانست.
به گزارش رسانه‌های عربستان، در این بیانیه آمده است: ما به صورت قاطع نتیجه‌گیری اهانت آمیز و نادرست در گزارش مربوط به خاشقچی را رد می‌کنیم.
عربستان سعودی که پرونده قطوری در نقض حقوق بشر در کشورش دارد، مدعی شد: این گزارش حاوی نتیجه‌گیری‌هایی اهانت آمیز و نادرست درباره رهبران عربستان است و نمی‌توان آن را پذیرفت.
در گزارش دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا که جمعه شب منتشر شد،  آمده است: ما ارزیابی می‌کنیم که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، عملیاتی را در استانبول ترکیه برای دستگیری یا کشتن خاشقچی تایید کرده است.
این گزارش همچنین می‌افزاید: ما بر اساس کنترل ولیعهد در تصمیم‌گیری پادشاهی، دخالت مستقیم یک مشاور اصلی و محافظان محمد بن سلمان در جزئیات این عملیات و حمایت ولیعهد برای استفاده از اقدامات خشونت آمیز برای سکوت مخالفان خارج از کشور از جمله خاشقچی، به این ارزیابی رسیدیم.
این گزارش تاکید دارد: از سال 2017، ولیعهد کاملا بر سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی پادشاهی تسلط دارد و بسیار بعید به نظر می رسد که مقامات سعودی بدون مجوز ولیعهد، عملیاتی از این دست را انجام داده باشند.
گزارشگر سازمان ملل نیز در ژوئن 2019 اعلام کرد که «غیرممکن است» که بن سلمان از این اقدام بدون اطلاع بوده باشد.

وزیر خارجه آمریکا: رابطه با سعودی را بازنگری می‌کنیم
وزیر خارجه آمریکا از بازنگری رویکرد این دولت به سعودی به ویژه درباره فروش تسلیحات سخن گفت و با اشاره به گزارش نقش بن سلمان در قتل خاشقچی اظهار کرد روابط واشنگتن با ریاض، فراتر از افراد است.
 آنتونی بلینکن روز جمعه در نشست خبری که پس از دیدار مجازی با همتایان خود در کانادا و مکزیک انجام شد، این مطلب را در پاسخ به این سوال مطرح کرد که چرا محمد بن سلمان جزو مجازات شدگان قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد حکام فعلی سعودی نیست.
وی افزود: شما امروز گام‌های مهمی در ارزیابی دوباره روابط با سعودی ملاحظه کردید. نخست آنکه گزارش مربوط به قتل خاشقچی منتشر شد. ما این شفافیت را درباره نقش ولیعهد سعودی انجام دادیم که خود گزارش به تنهایی گویای آن است
وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: علاوه بر برخورد نسبت به گذشته، نگاهی به آینده برای جلوگیری از موارد مشابه بود. از این رو وزارت خزانه داری احمد العسیری معاون سابق سرویس اطلاعاتی سعودی را به خاطر نقش مستقیم وی در قتل جمال خاشقچی تحریم کرد.
بلینکن یادآور شد: همچنین نیروی واکنش سریع سعودی را تحت تحریم قرار دادیم و تحت مقررات «ممنوعیت خاشقچی»، محدودیت روادید بر 76 شخص حقیقی سعودی اعمال کردیم.
وی همچنین تهدید کرد آزار و اذیت روزنامه‌نگاران یا خانواده‌های خواه در عربستان سعودی باشد یا هر جای دیگر، پذیرفتنی نیست و ما علیه آن اقدام می‌کنیم.
وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد: روابط ما با عربستان سعودی مهم است، ما منافع مشترک داریم و در دفاع از آن متعهد هستیم. اما روابط ما باید بازتابی از ارزش‌ها و منافع ما باشد. از این رو، اقدامی که انجام دادیم نه برای گسست روابط بلکه برای تنظیم آن بود تا بیشتر در خط منافع و ارزش‌های ما قرار گیرد.
بلینکن یادآور شد: در نتیجه این ارزیابی مجدد، امیدواریم با مشارکت سعودی به پایان جنگ یمن برسیم، ما در حال بازنگری انتقال تسلیحات به آنجا و بازگشت به مقررات مصوب کنگره در این باره هستیم.  ما در حال مرور کلی روابطمان هستیم تا اطمینان یابیم در مسیری حرکت می‌کند که بازتاب بهتری از منافع و ارزش‌های ما داشته باشد.
وی اظهار کرد: ما متعهد هستیم که به عملیات تهاجمی در یمن وارد نشویم و از آن حمایت نکنیم و در عین حال، سعودی حق مشروع دفاع از خود را دارد. ارزیابی تسلیحاتی ما نسبت به سعودی هم بر این مبنا است که آنچه که ما فراهم می‌کنیم برای توانایی دفاعی سعودی و نه برای مصارف تهاجمی باشد.
وزیر خارجه آمریکا یادآور شد: ما در این زمینه در رایزنی کامل با کنگره اقدام می‌کنیم در حالیکه در گذشته از این مسیر دور شده بودیم. ما می خواهیم به نظم نه فقط در قبال سعودی بلکه در قبال هر کشوری بازگردیم.
بلینکن در عین حال اظهار کرد: روابط سعودی با ما فراتر از افراد است، رئیس جمهوری با شاه سلمان و من هم با همتای خود و وزیر دفاع هم با محمد بن سلمان در ارتباط است.

 تحریم های آمریکا علیه 76 شهروند عربستان
وزیر امور خارجه آمریکا از تحریم 76 شهروند عربستان سعودی به دلیل نقش داشتن در تهدید مخالفان حکومت عربستان خبر داد.
به گزارش اسپوتنیک، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن علیه 76 مقام عربستان سعودی در خصوص قتل جمال خاشقچی محدودیت‌های روادید صادر کرده است.
وزیر امور خارجه آمریکا گفت: من "ممنوعیت خاشقچی"، محدودیت های جدید ویزایی را اعلام می کنم... این ممنوعیت اجازه محدودیت های ویزایی برای افرادی را می دهد که به نمایندگی از دولت های خارجی در اقدامات جدی خارج از کشور خود علیه مخالفان شرکت کرده اند، از جمله سرکوب، آزار و اذیت، تعقیب، تهدید یا آسیب رساندن به روزنامه نگاران، فعالان و...که براساس کار خود مخالف تلقی می شوند.
بلینکن افزود: برای شروع، وزارت امور خارجه در چارچوب"ممنوعیت خاشقچی" اقداماتی انجام داد و محدودیت های ویزایی را برای 76 شهروند عربستان سعودی اعمال كرد كه به اعتقاد ما مخالفان در خارج از كشور، از جمله در ارتباط با قتل خاشقچی و نه تنها او را تهدید كردند.
به گفته وی، ایالات متحده تصمیم دارد افرادی را که مخالفان و روزنامه نگاران را مورد آزار قرار می دهند، مجازات کند

انگلیس 20 شهروند سعودی دخیل در ترور خاشقچی ر ا تحریم کرد
وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد 20 تبعه سعودی را که در ترور روزنامه نگار سعودی دخالت داشته اتد تحریم کرده است.
وزارت خارجه انگلیس در واکنش به انتشار گزارش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا درباره ترور «جمال خاشقچی» روزنامه نگار سعودی اعلام کرد: «انگلیس همواره درباره این موضوع شفاف بوده که قتل خاشقچی یک جنایت وحشتناک بود.»
وزارت خارجه انگلیس اضافه کرد: «ما خواستار تحقیقی شفاف و معتبر بوده تا کسانی که مسئول بودند مورد بازخواست قرار گرفته و انگلیس 20 تبعه سعودی را که در این قتل دست داشتند تحریم کرده است.»
گزارشی که دولت آمریکا درباره قتل جمال خاشقچی، منتقد سعودی منتشر کرده نشان می‌دهد این ترور با دستور مستقیم محمد بن سلمان انجام شده است.
این گزارش که دفتر اطلاعات ملی آمریکا آن را منتشر کرده می‌گوید «محمد بن سلمان» مجوز عملیاتی برای «دستگیری» یا «قتل» جمال خاشقچی را صادر کرده است.
در بخشی از این گزارش آمده است: «ارزیابی ما این است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی مجوز انجام عملیاتی در استانبول ترکیه برای دستگیری یا قتل روزنامه‌نگار سعودی، جمال خاشقچی را صادر کرد. ارزیابی ما بر این اساس قرار دارد که ولیعهد سعودی از سال 2017 کنترل تصمیم‌گیری‌ها در پادشاهی عربستان سعودی را به دست گرفته است.»

ریاض گزارش واشنگتن درباره ترور خاشقچی را رد کرد
وزارت خارجه عربستان سعودی شامگاه جمعه اعلام کرد که دولت عربستان گزارشی را که به کنگره درباره جنایت کشتن جمال خاشقچی ارائه شده  به طور کامل رد می‌کند.
در بیانیه وزارت خارجه عربستان آمده که آن چیزی که در گزارش ذکر شده نتیجه‌گیری‌های اهانت آمیز و غیرصحیح درباره مقام‌های ارشد کشور بوده که به هیچ وجه نمی‌توان آن را قبول کرد همچنین این گزارش شامل مجموعه‌ای از اطلاعات و نتیجه‌گیری‌های غیرصحیح است.
وزارت خارجه عربستان سعودی آنچه را قبلا توسط مقامات ذی صلاح در عربستان صادر شده بود تایید می‌کند مبنی بر اینکه این جنایت فجیع نقض آشکار قوانین عربستان و ارزش‌هایی است که توسط گروهی انجام شد که تمام مقررات و اختیارات دستگاه‌هایی را که در آن کار می‌کردند، نقض کردند.
دراین بیانیه آمده است: تمام اقدامات قضایی لازم برای تحقیق درباره آن گروه و محاکمه آنها به کار گرفته شد و احکام نهایی دادگاه علیه آنها صادر شد که خانواده مرحوم خاشقچی هم  از آن استقبال کردند.
‎وزارت خارجه عربستان صدور گزارش دولت آمریکا درباره قتل خاشقچی را تاسف بار خواند و گفت: عربستان این جنایت فجیع را محکوم کرد و رهبری عربستان اقدامات لازم را برای اطمینان از عدم تکرار چنین حادثه تاسف باری در آینده را انجام خواهد داد، کما اینکه عربستان هر موضوعی را که به رهبری و حاکمیت آن و استقلال دستگاه قضایی آن ضربه بزند، رد می‌کند.
وزارت خارجه عربستان سعودی شراکت میان این کشور با آمریکا را قوی و محکم خواند و گفت: در طول هشت دهه گذشته این شراکت بر پایه اصول محکم مبتنی بر احترام متقابل است و نهادها در دو کشور برای تقویت آن در زمینه های مختلف و افزایش هماهنگی و همکاری میان دو کشور برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه و جهان تلاش می کنند و امیدواریم که این اصول محکم که چارچوبی قوی برای شراکت راهبردی دو کشور ایجاد کرد، ادامه یابد.
گزارشی که دولت آمریکا درباره قتل جمال خاشقچی، منتقد سعودی منتشر کرده نشان می‌دهد این ترور با دستور مستقیم محمد بن سلمان انجام شده است.
این گزارش که دفتر اطلاعات ملی آمریکا آن را منتشر کرده می‌گوید «محمد بن سلمان» مجوز عملیاتی برای «دستگیری» یا «قتل» جمال خاشقچی را صادر کرده است.
در بخشی از این گزارش آمده است: «ارزیابی ما این است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی مجوز انجام عملیاتی در استانبول ترکیه برای دستگیری یا قتل روزنامه‌نگار سعودی، جمال خاشقچی را صادر کرد. ارزیابی ما بر این اساس قرار دارد که ولیعهد سعودی از سال 2017 کنترل تصمیم‌گیری‌ها در پادشاهی عربستان سعودی را به دست گرفته است.»
گزارش آمریکا تصریح دارد «ولیعهد سعودی، خاشقچی را تهدیدی مستقیم برای پادشاهی عربستان می‌دید و از اقدامات خشن برای ساکت کردن او حمایت می‌کرد.»

بایدن: عربستان بابت نقض حقوق بشر مجازات می شود
رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد در تماس اخیرش با پادشاه عربستان به وی گفته که ایالات متحده مسئولین نقض حقوق بشر در عربستان را مجازات خواهد کرد.
 جو بایدن ، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه اسپانیایی زبان "یونی ویژن " گفت که وی به ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در گفتگوی تلفنی اخیرشان اطلاع داده که مسئولین نقض حقوق بشر در عربستان را بازخواست و مجازات خواهد کرد.
بایدن همچنین گفت، ایالات متحده تغییرات عمده ای در روابط دو جانبه با ریاض را طی جمعه و دوشنبه اعلام خواهد کرد.
گزارش اطلاعاتی آمریکا که جمعه منتشر شد، تاکید دارد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با ربودن یا کشتن خاشقجی موافقت کرده است.
بایدن در پاسخ به سوالی در مورد گزارش سیا و اینکه واشنگتن تا چه حد خود را برای تحت فشار قرار دادن محمد بن سلمان جهت رعایت حقوق بشر آماده می کند گفت: "من دیروز با پادشاه صحبت کردم ، نه شاهزاده . من برای او روشن کردم که قوانین در حال تغییر هستند و ایالات متحده تغییر می کند. تغییرات بزرگ طی روزهای جمعه و دوشنبه اعلام می شود. ما آنها(مسئولان عربستان) را در مورد نقض حقوق بشر مسئول خواهیم دانست و اطمینان حاصل خواهیم کرد که آنها می خواهند برای برخورد با نقض حقوق بشر اقدام کنند."
وی ادامه داد ، "ما در حال تلاش برای انجام این کار در سراسر جهان به ویژه در اینجا(عربستان) هستیم. این گزارش آنجا رخ داده و دولت سابق آن را منتشر نکرد. به محض ورود من به کاخ سفید، ما گزارش را خواندیم و منتشر کردیم."
دولت بایدن جمعه نسخه محرمانه ای از گزارش سیا در مورد کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در سال 2018 را صادر کرد.
بایدن در زمان تبلیغات انتخاباتی گفته بود که خاشقجی به دستور ولیعهد عربستان کشته شده و باید با این کشور مانند خودشان رفتار شود.

نظر شما