شناسهٔ خبر: 45914606 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اطلاعات ملی آمریکا: محمد بن سلمان دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است

سازمان اطلاعات ملی آمریکا گزارش مربوط به قتل جمال خاشقجی را که نشان می‌دهد ولیعهد عربستان دستور این ترور را صادر کرده، منتشر کرد.

صاحب‌خبر -
تاریخ انتشار ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ ۲۲:۲۰
کد خبر ۷۶۷۸۸۱۳
دانلود PDF

سازمان اطلاعات ملی آمریکا گزارش مربوط به قتل جمال خاشقجی را که نشان می‌دهد ولیعهد عربستان دستور این ترور را صادر کرده، منتشر کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان گزارش اطلاعات آمریكا كه در ۲۶ فوریه از طبقه بندی خارج شد ، حاكی از آن است كه محمد بن سلمان ، ولیعهد سعودی ، عملیاتی را در استانبول برای دستگیری یا كشتن جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی تصویب كرده است.

در این گزارش آمده است که این کار به دستور مستقیم ولیعهد سعودی و با همکاری اعضای محافظ و مشاور اصلی او صورت گرفته است.

در بخشی از گزارش آمده است:  ولیعهد كنترل كاملی بر سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی پادشاهی داشته است ، به همین دلیل بسیار بعید است كه مقامات سعودی بدون مجوز ولیعهد ، عملیاتی از این دست را انجام دهند.

این گزارش همچنین می‌گوید که ولیعهد عربستان خاشقجی را به عنوان تهدیدی برای پادشاهی قلمداد و در صورت لزوم برای سکوت وی از اقدامات خشونت آمیز حمایت می کرد.

در این گزارش نام ۲۱ نفر وجود دارد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا از مشارکت آن‌ها در قتل خاشقجی به نیابت از ولیعهد عربستان اطمینان دارد.

در این گزارش آمده است: گروه سعودی که در تاریخ ۲ اکتبر ۲۰۱۸ وارد استانبول شدند، شامل برخی مسئولان مرکز پژوهش‌های دیوان پادشاهی بوده است؛ این مرکز در آن زمان توسط سعود القحطانی اداره می‌شد.

سعود القحطانی سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که هیچ تصمیمی را بدون موافقت ولیعهد اتخاذ نکرده است.

محافظان بن سلمان در میان تیم ترور

هفت نفر از اعضای این تیم، نیروهای واکنش سریع که مسئولیت حفاظت از ولیعهد را برعهده دارند بوده و آنها به دستور کسی دیگر جز خود ولیعهد عمل نمی کنند.

این افراد پیش از این نیز در عملیات سرکوب مخالفان در داخل و خارج از کشور به دستور محمد بن سلمان مشارکت داشته اند.

بلینکن: روابط آمریکا با عربستان همچنان مهم است

در همین حال «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا مدعی است: آمریکا به هیچ وجه با تهدیدات و تجاوزات عربستان علیه فعالان سیاسی و حقوقی، مخالفان و روزنامه نگاران مساحمه نخواهد کرد.

وی تاکید می کند: با این وجود روابط آمریکا با عربستان همچنان مهم و مورد توجه است.

تحریم‌های آمریکا علیه مقامات سعودی

نشریه پلیتیکو گزارش داد: وزارت خزانه داری آمریکا تحریم‌ها علیه احمد العسیری و نیرو‌های واکنش سریع عربستان را اعلام خواهد کرد.

مسئولان وزارت خزانه داری گفته اند که محمد بن سلمان مجازات نخواهد شد.

وزارت خزانه داری آمریکا احمد العسیری و نیروهای واکنش سریع عرستان را تحریم کرد.

در همین حال وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: براساس قانون جدید "تحریم‌های خاشقجی" سفر ۷۹ سعودی به آمریکا را محدود و یا ویزای آن‌ها را لغو می‌کنیم.

کاخ سفید: بن سلمان را تحریم نمی کنیم

رسانه های آمریکایی می گویند کاخ سفید مستقیما تصمیم گرفته که محمد بن سلمان ولی عهد سعودی تحریم نشود.

یک مسول آمریکایی می گوید علت عدم تحریم بن سلمان آن است که این کار واشنگتن را در موضع خصمانه علیه ریاض قرار می دهد.

بلینکن: قتل خاشقجی جهان را شوکه کرد

«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا در توییتر خود نوشت: قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و مقیم قانونی و دائم آمریکا، جهان را شوکه کرد. از امروز ما قانونی جهانی به نام وی را برای اعمال محدودیت صدور ویزا برای کسانی که در خارج از مرزها روزنامه‌نگاران و فعالان را هدف حملات خود قرار می‌دهند، اجرا می‌کنیم.

گزارشگر ویژه سازمان ملل: واشنگتن باید بن سلمان را تحریم کند

اگنس کالامارد گزارشگر ویژه سازمان ملل نیز در واکنش به تصمیم کاخ سفید مبنی بر تحریم نشدن محمد بن سلمان، ولی عهد سعودی، تاکید کرد: واشنگتن باید بن سلمان را تحریم کند.

وی با بیان اینکه، آمریکا نباید به بن سلمان در پرونده‌های مدنی مصونیت بدهد، گفت: واشنگتن باید تضمین کند که همه واقعیت را گزارش داده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل گفت: عربستان هم باید توضیح دهد که با جسد خاشقجی چه کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما