شناسهٔ خبر: 45877767 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

توصیه های رهبر انقلاب باید تا پایان عمر آویزه گوش باشد

رئیس جمهور گفت: توصیه های مقام معظم رهبری درباره رعایت اخلاق و ادب اسلامی باید مورد توجه ما قرار گیرد و تا پایان عمر آویزه گوش باشد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

آقای روحانی در سخنانش در جلسه هیئت دولت با اشاره به اصل 113 قانون اساسی تاکید کرد: رئیس جمهور مسئول اجرای قانون است نه ناظر و بالاتر از نظارت موضوع مسئولیت اجرای قانون اساسی است.

رئیس جمهور با بیان این که اصل 57 قانون اساسی تصریح می کند هیچ قوه ای نباید در امور قوه دیگر دخالت کند افزود: این به آن معنی است که سه قوه استقلال دارند و نباید در امور یکدیگر مداخله کنند و باید به معنی استقلال توجه کنیم، همچنین در پایان همین اصل به استقلال تصریح می کند.

وی به اصل 60 قانون اساسی نیز اشاره کرد و گفت: این اصل جز مواردی که برعهده مقام معظم رهبری است و آنها را استثناء می کند ، می گوید کل اجرا در کشور به غیر از این استثناء برعهده رئیس جمهور و وزراء است ، افرادی که بار اجرا بر دوش آنهاست ، رئیس جمهور و وزراء هستند.

رئیس جمهور افزود: ما نباید این قانون اساسی را به تعطیلی بکشانیم و بگذاریم تخریب شود این که به فردی به نام حسن روحانی توهین می شود مهم نیست، اما عنوان رئیس جمهور را کسی حق ندارد تخریب کند.

آقای روحانی تاکید کرد: با توجه به اینکه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هستیم و می خواهیم مردم مشارکت حداکثری داشته باشند، آیا این گونه مشارکت حداکثری داشته باشند؟ بیایند چکار کنند؟ رئیس جمهوری را انتخاب کنند و آن فرد از فردای انتخابش به عنوان تابلو و سیبل همه تیرهای زهرآگین ، فحاشی و تهمت قرار بگیرد؟ برای چه مردم این کار را بکنند؟ مگر آن ها بیکارند به پای صندوق های رای بروند؟

وی با بیان اینکه من می ترسم که در پشت پرده دستی باشد که بخواهند مردم را مایوس کنند گفت: شاید بخواهند به مردم بگویند کجا می خواهید بروید ؟ چه می خواهید بکنید؟ اراده دست ماست و نه شما مردم و شما مردم کاره ای نیستید، نگذارید این فکر پشت پرده توسعه یابد.

آقای روحانی تصریح کرد : افرادی که به واسطه مردم انتخاب می شوند و کسانی که به وسیله انتصاب و بر مبنای قانون انتخاب می شوند، دارای جایگاه و احترام خودشان هستند در این شرایط حساس حواسمان را جمع کنیم. br/ رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود افزود: گاهی تیرهایی را که به ما اصابت می کند نمی بینیم ولی سوزش آن را احساس می کنیم، تیرهایی که از روبه رو از سوی دشمن می آید سوزش سینه ما بر اثر آنهاست ، اما تیرهایی را که از پشت سر به ما وارد می کنند تیرهایی است که از پشت جبهه وارد می شود.

آقای روحانی یادآور شد: انگار فراموش کرده ایم در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و تروریسم اقتصادی همچنان ادامه دارد، مواردی مانند کرونا و تحریم ، از دوطرف برای ما مشکلاتی ایجاد کرده است و توصیه های رهبر معظم انقلاب اسلامی را فراموش می کنیم.

رئیس جمهور افزود: چند بار باید مقام معظم رهبری تاکید بر رعایت احترام و اخلاق داشته باشند که ادب اسلامی را مراعات کنید؟ ایشان باید چند بار این موارد را یادآوری کنند ؟ چند بار در هفته و چند بار در روز باید این نکات را توصیه کنند؟ چرا گوش نمی کنیم؟ زمانی که مقام معظم رهبری بر نکته ای تاکید می کنند باید تا آخر عمر آویزه گوشمان باشد و آن را اجرا و عمل کنیم و نگذاریم مردم ما مایوس شوند.

<div id="video-display-embed-code_359819" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/811312/359819?width=400&height=300"></script></div>
 
سه کشور اروپایی هیچ کاری برای ایران نکردند

رئیس جمهور تروئیکای اروپایی را بسیار بدهکار کشومان دانست و تصریح کرد: سه سال صبر کردیم و آنان هیچ کاری برای ایران نکردند.

آقای حسن روحانی در ادامه اظهاراتش در جلسه هیئت دولت افزود: سه کشور اروپایی می‌خواستند چیزی علیه ما بیابند و بگویند اگر ما به تعهداتمان عمل نکردیم؛ ایران هم تخلف کرده است، اما موفق نشدند و این حربه از آنان گرفته شد.

رئیس جمهور در بخشی دیگری از اظهاراتش گفت: زیر سوال بردن صلح آمیز بودن فعالیت هسته‌ای کشورمان خطاست و این راهی است که دشمن لازم دارد؛ زیرا همه دعوا‌هایی که دشمن در ۱۰ یا پانزده سال اخیر علیه ما طراحی کرد؛ مبنایش این دروغ بود که ادعا کردند ما فعالیت‌های غیر صلح آمیز داریم و با این تهمت و توطئه ما را به شورای امنیت بردند و به اتفاق آرا قطعنامه ۱۹۲۹ را علیه کشورمان صادر کردند و ما را تا مرز جنگ پیش بردند.

آقای روحانی افزود: انتهای این اقدامات؛ این یک کلمه بود که آیا فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح آمیز است یا غیرصلح آمیز؟ لااقل بهانه این بود؛ اگرچه پشت پرده ممکن است اهداف دیگری داشته باشند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: وظیفه شرعی، اخلاقی، فتوای رهبری و عضویت در ام پی تی ما را ملزم می‌کند که فعالیت‌های هسته‌ای ما باید صلح آمیز باشد؛ این سیاست دفاعی، دستور رهبری و اخلاق اسلامی ماست که می‌خواهیم به طور صلح آمیز عمل کنیم.

آقای روحانی تصریح کرد: ما که می‌خواهیم صلح آمیز عمل کنیم؛ چرا علامت غیرصلح آمیز به بدخواهان دهیم؟ این چه کاری است و چه خاصیتی به حال ما دارد؟ پس علامت‌های ما هم باید صلح آمیز باشد و عمل ما هم باید به صلح آمیز بودن این فعالیت‌ها کمک کند.

رئیس جمهور افزود: می‌گوییم فعالیت‌های ما صلح آمیز است؛ دشمنان ما نیز همواره اعلام کردند که فعالیت‌های ما یا صلح آمیز نیست و یا مشکوک است.

آقای روحانی اضافه کرد: با گفتن ما مردم و دوستان ما در دنیا می‌پذیرند؛ اما دشمنان ما نمی‌پذیرند و یک عده از مردم هم نمی‌دانند که ما درست می‌گوییم یا بدخواهان ما.

رئیس جمهور گفت: اینجا نقش نهاد‌ها و سازمان‌های بین المللی بسیار موثر است یعنی آژانسی ایجاد شده برای این کار که تشخیص دهد فعالیت کشور‌ها صلح آمیز هست یا نیست.

آقای روحانی افزود: نمی‌خواهم بگویم که آن نهاد اشتباه نمی‌کند، تقصیر ندارد و همه کارهایش درست است؛ اما وقتی آن نهاد گفت که فعالیت هر کشوری صلح آمیز است حربه از دست دشمن گرفته یا کند شده و بدخواهان دیگر نمی‌توانند حرف بزنند.

رئیس جمهور با طرح این پرسش که ما در برجام چه کردیم؟ گفت: یکی از آثار مهم برجام این بود که این حربه را از دست دشمن گرفت؛ زیرا همه بهانه دشمن ”پی ام دی“ بود؛ یعنی با درست کردن پرونده‌ای ادعا می‌کرد بعضی فعالیت‌های ایران مشکوک است.

آقای روحانی افزود: ما ”پی ام دی“ را بستیم و تمام شد؛ بزرگترین ضربه بر پیکر تبلیغات و سیاست‌های دروغ بدخواهان ما این بود که پرونده پی ام دی بسته شد؛ این یکی از کار‌های بزرگ برجام است.

رئیس جمهور تصریح کرد: البته الان سخن گفتن از کار‌های برجام کمی سخت شده است و اگر کسی از برجام تعریف کند می‌گویند او برجامی یا فرجامی است؛ خیر، ما کاری که به نفع مصالح مردم انجام دادیم باید برای آنان توضیح دهیم.

آقای روحانی تاکید کرد: همه دنیا بدانند ما محکم در برجام هستیم؛ ممکن است تعهداتمان را به دلایلی که طرف مقابل به تعهداتش عمل نمی‌کند کاهش داده باشیم؛ اما به اصل برجام متعهدیم؛ آن را کاملا قبول داریم و با همه قدرت از آن حفاظت می‌کنیم.

رئیس جمهور گفت: اتفاقا ما بودیم که برجام را حفظ کردیم اگر ما در این سه سال جنگ اقتصادی صبر و تحمل نمی‌کردیم برجامی باقی نمی‌ماند. 
 
آقای روحانی بار دیگر تاکید کرد: دنیا باید بداند برجام امروز زنده است به علت صبر ملت ایران؛ نه چیز دیگر والا آمریکا که بیرون رفته بود و به تعهداتش پشت پا زده بود و اروپا هم از ترس به کُنج خانه رفته بود و بقیه هم کار زیادی برای ما نمی‌کردند.

رئیس جمهور افزود: طبیعی است که اگر ما هم می‌خواستیم خارج شویم می‌توانستیم این کار را بکنیم؛ زیرا طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرده بود، اما برجام را حفظ کردیم که این بحث دیگری است.

آقای روحانی گفت: رابطه ایران با آژانس برای به کرسی نشاندن حرف ما در دنیا و افکار عمومی؛ برای که از صندلی اتهامی که دشمنان می‌خواستند پایین بیاییم و روی صندلی مدعی بنشینیم.

رئیس جمهور؛ یگانه راه تحقق این هدف را همکاری با آژانس دانست و افزود: اگر رابطه با آژانس تخریب شود؛ راه دیگری باقی نمی‌ماند.

آقای روحانی گفت: این آژانس اگر در برابر ترامپ ایستادگی نکرده بود؛ آنان که از نیویورک به وین رفتند که مسئولان آژانس را قانع کنند که در یک کلمه بگویند ایران به تعهداتش کامل عمل نمی‌کند؛ اما موفق نشدند.

رئیس جمهور افزود: مدیر کل وقت آژانس را به نیویورک بردند و او را تهدید و تطمیع کردند؛ اما موفق نشدند و آژانس ایستاد و اعلام کرد ایران به تعهداتش عمل می‌کند و ۱۵ بار این را تایید کرد و دست آنان را بست.

آقای روحانی گفت: یکی از شکست‌های ترامپ این بود که می‌خواست از طریق آژانس علیه ما استفاده کند؛ چون یک سال ترامپ معطل شد تا از برجام خارج شود این یک سال علل مختلف داشت که اکنون نمی‌خواهم توضیح دهم؛ اما یکی از این علل این بود یعنی می‌خواست از طرق راحت تری این کار را انجام دهد؛ ولی آژانس ایستاد.

رئیس جمهور افزود: در همین ماه‌های اخیر سه کشور اروپایی که پشت سرش آمریکا و دیگرانی هم بودند بی دلیل و سر بهانه‌ای می‌خواستند ما را محکوم کنند که ایران همکاری نمی‌کند.

آقای روحانی گفت: با کاری که ما در داخل کشور انجام دادیم؛ آژانس اعلام کرد که ایران همکاری می‌کند و این توطئه آنان خنثی شد.

رئیس جمهور روابط با آژانس و سازمان ملل را دارای اهمیت بسیار دانست و گفت: این‌ها مسائل سیاسی مهمی است که باید افراد فکر کنند و مطالعه کرده باشند و سیاست و قانون بلد باشند و این طور نیست که انسان فقط حرف بزند.

رئیس شورای امنیت ملی گفت: به مقطعی رسیدیم که بسیار دشوار بود؛ زیرا قانونی وضع شده بود که ما البته حرف هایمان را درباره آن سر وقتش گفتیم؛ اما وقتی مجلس کاری انجام داد و در نهایت قانون شد ما طبق قانون اساسی باید اجرا کنیم و بلافاصله آیین نامه اجرایی نوشتیم و اجرا کردیم.

آقای روحانی افزود: از این طرف می‌خواهیم مصوبه مجلس را اجرا کنیم از آن طرف قانونی هست که اگر درست و حساب شده اجرا نکنیم، همه ساختمان تخریب می‌شود ظاهرش این است که می‌خواهیم پایه ساختمان را محکم کنیم، اما اگر درست اجرا نشود همه ساختمان تخریب می‌شود.

رئیس جمهور گفت: خیلی مراقبت می‌خواست که ما به قانون عمل کنیم؛ اما روابط حفظ شود و از این مهم‌تر به دنیا بگوییم حرکت ما صلح آمیز است.

آقای روحانی افزود: ممکن بود ما به بازرسان آژانس بگوییم بیرون بروند، اما نتیجه چه می‌شد؟ نتیجه این می‌شد که فعالیت‌های غیرصلح آمیز است البته ما هیچ وقت نمی‌خواهیم غیرصلح آمیز عمل کنیم، اما قضاوت دنیا این بود که غیر صلح آمیز است.

رئیس دولت گفت: در این موضوع دولت جمهوری اسلامی مثل همیشه کار بسیار بزرگی انجام داد؛ این دولت، دولت تدبیر و امید است که همه جا باید تدبیر خودش را ثابت کند و اینجا به خوبی ثابت کرد.

آقای روحانی افزود: دولت هم قانون را اجرا کرد به نحوی که ذره‌ای از قانون کوتاه نیامد و صددر صد آن را اجرا کردیم و کوتاه نیامدیم و هم هنرمندانه و هوشمندانه به گونه‌ای عمل کردیم که آژانس هم گفت ایران با ما همکاری می‌کند و نمی‌خواهد فعالیت غیرصلح آمیز انجام دهد. آنان هم گفتند که این قانون است و دولت جمهوری اسلامی ایران ناچار است آن را اجرا کند.

رئیس جمهور گفت: یکی از روز‌های بسیار خوب برای دولت تدبیر و امید روز‌های یکشنبه تا سه شنبه این هفته بود؛ این روز‌ها از ایام ماندنی تاریخ برای دولت تدبیر و امید بود که قانون را به احسن وجه اجرا کردیم.

آقای روحانی تصریح کرد: قانون را اجرا کردیم و آرامش هم در دنیا برقرار شد مگر ما می‌خواهیم دنیا را علیه خودمان بشورانیم؟ دنیا آرام است گرچه علیه ما نقد می‌کنند، اما انتقادشان خیلی نمی‌تواند تند و تیز باشد.

رئیس جمهور افزود: ما کار بسیار بزرگی انجام دادیم و اگر کسی بخواهد این توافق میان دولت و آژانس را مخدوش کند؛ این دیگر بازی در زمین دشمن است در زمین خودی نیست؛ معلوم است که اهداف دیگران آن جا اجرا می‌شود.

وحدت، دشمن را شکست می‌دهد

رئیس جمهور گفت: آن چیزی که دشمن را شکست می‌دهد قانون نیست؛ بلکه مردم، وحدت و انسجام است.
 
آقای حسن روحانی در جلسه هیأت دولت با بیان اینکه اداره کشور پیچیدگی بسیار فراوانی دارد، افزود: اجرای امور کار ساده‌ای نیست و با احساسات، هیجانات، فریاد و شعار نمی‌شود کشور را اداره و در برابر دشمن مقاومت کرد.

رئیس جمهور گفت: آن چیزی که از هر چیز مهمتر است وحدت و اتحاد و انسجام به خصوص بین قواست. br/ آقای روحانی افزود: ما نباید روبروی هم بایستم؛ بلکه باید کنار هم باشیم و به جای مچ گیری دستگیری کنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نباید اراده مردم را ضعیف کنیم، گفت: نباید بگذاریم مردم نسبت به آینده، هفته‌های آینده و ماه‌های آینده و سال آینده که باید به آن خوش بین باشند، مأیوس شوند. br/ آقای روحانی افزود: مگر حق داریم اگر تریبون در اختیار ماست با اعصاب مردم بازی کنیم. رئیس جمهور گفت: اسلام و اخلاق می‌گوید همه باید در این زمینه مراعات کنیم.
 
<div id="video-display-embed-code_359816" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/811312/359816?width=400&height=300"></script></div>
 

بکوشیم تا پایان تیر همه مردم مناطق زلزله زده به منازلشان بازگردند


رئیس جمهور گفت: همه بخشها باید تمام توان خود را برای بازگشت مردم مناطق زلزله زده به منازل خود تا پایان تیرماه سال 1400 به کار گیرند.

آقای روحانی در جلسه هیات دولت با اشاره به اینکه در مدت سه سال گذشته مردم همه مشکلات را تحمل کردند افزود: در این مدت علی رغم همه مشکلات مردم صبر و بردباری کردند همچنین ما به عنوان خادمان کوچک مردم تلاش داشتیم رنج مردم را کاهش دهیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: براساس آمار و ارقام در یازده ماه اخیر 32 میلیارد دلار برای واردات کالاهای ضروری در کشور توسط بانک مرکزی در این شرایط سخت پرداخت شده و 9 و نیم میلیارد دلار نیز برای دارو و کالاهای اساسی اختصاص یافته که به معنای آن است تروریسم اقتصادی و فشارهای وارده بر کشور بی تاثیر است.

وی با بیان اینکه فردا به مناسبت میلاد امیرالمومنین علی (ع) شاهد افتتاح طرحی در حوزه راه خواهیم بود گفت: هر پنجشبنه طرح های عظیمی در بخشهای مختلف به بهره برداری رسیده و فردا نیز یک بزرگراه عظیم که از سال 94 در همین دولت آغاز شد به طول 158 کیلومتر افتتاح خواهد شد.

رئیس جمهور ادامه داد: این بزرگراه عظیم، غرب را به جنوب کشور متصل خواهد کرد و دو ساعت کاهش زمان مسافرت مردم از این مسیر محاسبه شده که خدمت بزرگی به مردم استان های قزوین، البرز، تهران ، قم و سمنان است . در واقع این مسیر آزادراهی عظیم آبیک قزوین را به ورامین متصل می کند و خوشبختانه با همکاری دولت و قرارگاه خاتم الانبیاء فردا شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

آقای روحانی در بخش پایانی سخنان خود به شرایط سخت این روزهای مردم زلزله زده شهرستانهای سی سخت، دنا و سمیرم اشاره کرد و گفت: از همان ابتدای حادثه وزیر راه را به عنوان نماینده خود و همچنین رئیس سازمان مدیریت بحران ر ا به منطقه اعزام کردم و استاندار نیز تا کنون پیگیر مشکلات مردم این منطقه است و مردم صبور این مناطق زلزله زده در شرایط هوای سرد قرار دارند و منازل آنها تخریب شده است.

وی افزود : بر همین اساس دولت مبلغ 185 میلیارد تومان برای کمک بلاعوض و همچنین 307 میلیارد تومان به عنوان قرض الحسنه برای مرمت و بازسازی اماکن تخریب شده زلزله زدگان اختصاص داده است.

آقای روحانی گفت : طبیعی است مردم همچنان در رنج و فشار باشند و بنده به وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن تاکید کردم تمام توان خود را به کار ببرند تا تیرماه سال آینده مردم بتوانند خانه های خود را مرمت و بازسازی کنند و در منازل خود سکونت داشته باشند و مردم این مناطق هم بدانند که همه ملت ایران در رنج آنان شریک هستند و برای کمک به آنان تلاش می کنند.

 
امیر المومنین جمع اضداد بود

رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود با اشاره به سالروز ولادت امیرالمومنین (ع) گفت: ایشان جمع اضداد بود و عبادت، عدالت، اخلاق، شجاعت، شهامت، صبر، تحمل و ایستادگی ایشان در کنار هم زیبایی خود را نشان می‌دهد.

آقای روحانی افزود: در حالی که ایشان خلیفه مسلمین و امیرالمومنین (ع) بودند بدترین فحاشی‌ها به ایشان می‌شد و مخالفان تحمل علم، بیان و صبر ایشان را نداشتند.

رئیس جمهور گفت: حضرت علی (ع) ۲۵ سال در روز‌های سخت و روز‌هایی که به ایشان ظلم و ستم شد صبر کرد و حتی وقتی به حضرت زهرا (س) توهین شد و ایشان آزار دید به خاطر مصلحت و وحدت امت اسلامی و از هم نپاشیدن نظام نوپای اسلامی صبر کرد.

آقای روحانی افزود: بنابراین ما باید همواره ایشان را الگو و راهنمای خود قرار دهیم و حرکات و سکنات ما مثل ایشان باشد و پشت سر ایشان حرکت کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به نامگذاری روز ولادت حضرت علی (ع) به عنوان روز پدر گفت: در واقع پدر همه مسلمانان حضرت پیامبر اعظم (ص) و امیر المومنین (ع) هستند.

وی اضافه کرد: روز پدر را به همه پدران بزرگوار به خصوص پدران عزیزی که سال گذشته بخاطر کرونا از دنیا رفتند و یا در بستر بیماری هستند و یا پدرانی که جزو کادر درمان بودند و جانشان را فدای سلامتی جامعه کردند تبریک می‌گوییم و آن‌ها را تکریم می‌کنیم.
 
<div id="video-display-embed-code_359820" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/811312/359820?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما