شناسهٔ خبر: 45836474 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

توقف اجرای پروتکل الحاقی از فردا

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: آنچه بین ایران و سازمان انرژی اتمی انجام شده، در چارچوب مصوبه مجلس است و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از فردا متوقف می‌شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
سعید خطیب زاده در نشست خبری خود پس از تشریح آخرین خبر‌ها در حوزه سیاست خارجی و همچنین گفتگو‌های تلفنی رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره جزییات سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و توافق سه ماهه با آژانس و ادامه بازرسی‌ها و اظهارات او درباره بازرسی‌های سرزده افزود: آنچه در این سفر بین آژانس و سازمان صورت گرفت دستاورد بسیار قابل توجه دیپلماتیک و دستاوردی فنی برای سازمان انرژی اتمی است.

خطیب زاده گفت: رئیس سازمان انرژی اتمی و این سازمان تلاش کردند اولا در چارچوب قانون الزام آور مجلس حرکت کنند و همه آنچه توافق شده، نوشته شده و هیچ چیزی خارج از قانون مجلس نیست.

وی با بیان اینکه برخی توافقات برای ادامه راستی آزمایی‌ها در چارچوب پادمان صورت گرفته افزود: از جمله اینکه دوربین‌های فراپادمانی در سه ماه آینده روشن بماند، ولی هیچ فیلمی در اختیار آژانس قرار نگیرد. ابعاد فنی این موضوع هم در ضمیمه و هم در بیانیه است. چون موضوع فنی است سؤالات فنی را از سازمان انرژی اتمی بپرسید.

خطیب‌زاده درباره سفر گروسی هم تاکید کرد: اینکه گروسی به ایران سفر کرد ما فرصتی به آمریکا ندادیم. آنچه انجام شده در چارچوب مصوبه مجلس است. اجرای پروتکل الحاقی از فردا متوقف و برخی نظارت‌های آژانس در سه ماه آینده در چارچوب توافقات پادمانی حفظ می‌شود.
 
رفع تحریم ها، مسیر بازگشت به برجام است

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما پیش شرطی برای رفع تحریم‌های امریکا علیه کشورمان نداریم، اما رفع تحریم ها، مسیر بازگشت به برجام است.

آقای سعید خطیب زاده در ادامه نشست خبری در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که اگر اروپا ترتیب جلسه‌ای در خصوص برجام با حضور ایران و امریکا را بدهد آیا ما در آن جلسه شرکت می‌کنیم؟ گفت: آنچه را که اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده سیاست خارجی این اتحادیه در حال پیشنهاد و انجام است مبتنی بر نیت خوب آقای بورل و تلاش هایش برای حفظ برجام می‌دانیم.

وی در عین حال تصریح کرد: در حال حاضر امریکا اساساً عضو برجام نیست که بتواند در نشست برجامی شرکت کند.

آقای خطیب زاده گفت: اینکه نشست ایران و دیگر اعضای باقی مانده در برجام بخواهند طبق روال در نشست شرکت کنند موضوعی است که همیشه انجام می‌شود، اما اینکه امریکا آن چنان که آقای بورل گفته است بخواهد به عنوان مهمان در این نشست شرکت کند در حال بررسی هستیم.

وی تاکید کرد: موضع ما قطعاً و یقیناً همان است که اعلام کرده ایم پیش از تعهد امریکا به برجام و رفع مؤثر تحریم‌ها در هیچ نشستی حضور نخواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: این موضوعی است که در حال بررسی آن هستیم و با دوستان اروپایی و به ویژه دوستان ما در مسکو و پکن در رایزنی نزدیک هستیم و به زودی نظر تهران را خواهیم گفت.

آقای خطیب زاده همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا بازگشت امریکا به برجام مانند خروج یک باره اش با آسانی انجام می‌شود، تاکید کرد: امریکا به طور یک جانبه از برجام خارج شد، اما چون این خروج، متضمن بسیاری از ابعاد و مسئولیت‌های حقوقی است بازگشتش به توافق هسته‌ای به همین سادگی اتفاق نمی‌افتد.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره اقدام مجلس شورای اسلامی در توقف بررسی بودجه در واکنش به اجرا نشدن مصوبه هسته‌ای مجلس از جانب دولت گفت: قانون مجلس طبق الزامی که وجود دارد فردا اجرا می‌شود و بهتر است که دوستان قضاوت نکنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: سازمان انرژی اتمی از فردا اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد و من مجدداً تاکید می‌کنم آن چه میان ایران و آژانس اتفاق افتاد توافقی فنی و دستاوردی برای سازمان انرژی اتمی است که در چارچوب مصوبه مجلس به روابط مان با آژانس در مسیر همکاری‌ها ادامه می‌دهیم.

آقای خطیب زاده همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اظهارات آقای سالیوان مشاور امنیت ملی رئیس جمهور امریکا درباره توافق با تهران برای آزادی زندانیان گفت: اولاً درباره زندانیان دو تابعیتی یا زندانیان ایرانی که در امریکا هستند دیشب در پاسخ به پرسش خبر ۲۱ سیما گفتم که وضع این زندانیان از اولویت‌های دولت جمهوری اسلامی بوده و هست.

وی افزود: بسیاری از زندانیان ما در وضع بسیار نامناسب و ناگواری در زندان‌های امریکا به طور خاص مورد ظلم قرار دارند به نحوی که استاد ایرانی را به بهانه‌های واهی دستبند و پابند می‌زنند و در زندان انفرادی نگه می‌دارند. آقای خطیب زاده اضافه کرد: زندانی ایرانی دیگر را به بهانه‌های واهی محکوم می‌کنند و پس از آن که دوران محکومیتش را طی می‌کند باز هم سرکشانه او را در زندان نگه می‌دارند.

سخنگوی وزارت دستگاه دیپلماسی گفت: طبیعی است که دولت جمهوری اسلامی نمی‌تواند شاهد این ظلم آشکار در قبال اتباعش باشد.

وی تصریح کرد: این‌ها میراث شومی است که دولت قبلی امریکا برای دولت کنونی گذاشته است و ما هنوز فاصله گرفتن از این میراث شوم را در دولت کنونی این کشور شاهد نبودیم.

آقای خطیب زاده گفت: پیام‌هایی از طریق سفارت سوئیس در تهران و برخی وزرای خارجه به کشورمان رسیده مبنی بر این که طرف امریکایی علاقمند است که این موضوع انسانی را حل و فصل کنیم.

وی افزود: پیام ما هم از همان طریق به آنان داده شد که پیشنهادی که آقای دکتر ظریف تابستان دو سال پیش در سفرش به سازمان ملل متحد برای آزادی همه زندانیان ایرانی در مقابل محکومان امریکایی در ایران مطرح کرد سر قوت خود باقی است همین مسیر می‌تواند ادامه یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره پرسش دیگری درخصوص اظهارات آقای سالیوان درباره برجام تصریح کرد: من تلاش امریکا و عجله این کشور برای خروج از انزوا را درک می‌کنم، اما خروج از این انزوا، راه حلش اظهارنظر نیست بلکه راهکارش، اقدام، بازگشت به مسیر درست و فاصله گرفتن از مسیر یک جانبه و پر از سرکشی دولت قبلی این کشور است.

آقای خطیب زاده گفت: این مسیر زودتر نتیجه خواهد داد و امریکا زودتر به انزوایش خاتمه می‌دهد.

آمریکا باید از میراث گذشته خود فاصله بگیرد

سخنگوی وزارت خارجه گفت: آمریکایی‌ها باید از میراث شکست خورده و سیاست فشار حداکثری خود فاصله بگیرند.

آقای سعید خطیب زاده در ادامه نشست خبری هفتگی خود درباره ابراز علاقه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای مذاکره با ایران و اشاره وی به مسائل منطقه‌ای و موشکی افزود: آقای بایدن باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد از سیاست شکست خورده فشار حداکثری دولت قبلی ایالات متحده را ادامه دهد که نتیجه اش شکست حداکثری بیشتر برای آمریکا است؛ یا اینکه می‌خواهد از آن میراث شکست خورده فاصله بگیرد.

وی گفت: این یک انتخاب ساده است؛ باید این انتخاب در واشنگتن صورت بگیرد؛ اگر آمریکایی‌ها از این میراث شکست خورده فاصله بگیرند مسیر را در اصلاح سیاست‌های خود طی خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: نظرمان را خیلی صریح اعلام کردیم و در چارچوب برجام چهار عضو شورای امنیت به همراه ایران حضور دارند.

آمریکا در ساختمان برجام تله‌های انفجاری گذاشته است

آقای خطیب زاده گفت: ایالات متحده در ماه می‌سال ۲۰۱۸ نه تنها از میز و اتاق برجام خارج شده؛ بلکه از ساختمان برجام هم خارج شده است؛ در مسیر خروج هم تله‌های انفجاری گذاشته است؛ برای اینکه نه کسی بتواند در برجام بماند و نه کسی بتواند از مزایای برجام استفاده کند. وی افزود: ما خیلی روشن گفتیم که چگونه ایالات متحده می‌تواند به مسیر درست برسد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: آمریکا ابتدا باید تعهد خود را به برجام اعلام کند تا بتواند وارد ساختمان برجام شود و بعد هم باید اقدام مؤثر انجام دهد بدین معنا که تله‌هایی که گذاشته از جمله تحریم‌ها را باید بردارد و بعد از آن می‌تواند وارد اتاق برجام شود و در گوشه‌ای گفتگو‌های خود را در چارچوب ادامه دهد.

آقای خطیب زاده گفت: موضوع و ریشه بسیاری از تنش‌ها و بی ثباتی‌ها در منطقه غرب آسیا به حضور نیرو‌های خارجی و چکمه پوشان خارجی در کشور‌هایی که مورد اشغال آن‌ها واقع شده اند؛ به ویژه ایالات متحده برمی گردد.

بازگشت ثبات و امنیت به منطقه با خروج ایالات متحده از غرب آسیا

وی افزود: ایالات متحده با تصحیح اشتباهات خود در غرب آسیا و خروجش می‌تواند ثبات و امنیت را به منطقه بازگرداند.

درباره امنیت ملی و توان دفاعی خودمان گفتگو نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه گفت: در خصوص موشک هم موضع ما کاملاً روشن است و ما درباره امنیت ملی و توان دفاعی خودمان با کسی گفتگو، مذاکره و مصالحه نمی‌کنیم.

آقای خطیب زاده افزود: این موضوعی است که همه می‌دانند و نیازی به بیان مجدد آن نیست.

نظر شما