شناسهٔ خبر: 45822618 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رییس پلیس راه راهور:

برخورد قاطع و بدون اغماض با ۶ تخلف حادثه ساز در دستور کار پلیس است

سرهنگ امیدوار گفت: برخورد قاطع و بدون اغماض با ۶ تخلف حادثه ساز که ۸۰ درصد علل وقوع حوادث است؛ در دستور کار پلیس قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ سرهنگ هادی امیدوار، یکشنبه(۳ اسفند) در نشست خبری با رسانه ها با اعلام اینکه اصلی ترین هدف گذاری پلیس بحث کاهش تصادفات جاده ای است؛ افزود: سالانه ۴۰۰ هزار نفر در سوانح رانندگی مجروح و ۱۷ هزار نفر آنان جان خود را ازدست می دهند که هزینه های بسیار سنگین به دنبال دارد که با مدیریت می شود از این هزینه ها جلوگیری کرد.

 

 

رییس پلیس راه راهور ناجا با بیان اینکه چهار رویکرد مدیریت و ایمنی ترافیک، پلیس راه و تردد، کاهش تصادفات و تلفات جاده ای و خدمات داریم و اولویت اصلی به سمت هوشمند سازی است و رویکرد پلیس با شتاب بیشتری به این سمت حرکت می کند؛ افزود: در سال ۹۹ مأموریت پلیس به سمت اجرای محدودیت های کرونا سوق داده شده که لازم و اجرایی شد.

 

 

وی در همین باره اظهار کرد: در ابتدا محدودیت در نوروز سال قبل در تمامی شهرهای کشور اجرایی شد و کاهش ۷۰ درصدی ترافیک درون و برون شهری را به دنبال داشت و تا کنون ۵ مرحله در فواصل زمانی مختلف اجرا و در حال حاضر محدودیت ها به صورت منطقه ای در نوار های شمالی و جنوبی کشور و شهرهای مسافر پذیر همانند مشهد و اصفهان و جزیره های کیش و قشم است.

 

 

امیدوار با قدردانی از همراهی مردم که یکی از دلایل اصلی جلوگیری از پیشروی ویروس منحوس کرونا همراهی مردم است؛ با بیان اینکه در محدودیت های ترافیکی کرونا تنها یک درصد از مردم اعمال قانون شدند؛ در خصوص اقدامات پلیس برای کاهش تصادفات بیان کرد: از ۲۸ هزار مورد تلفات در سال ۸۴ الان به کمتر از ۱۷ هزار مورد تلفات رسیدیم که مجروحان هم کاهش ۱۰ برابری داشته است.

 

 

وی با اشاره به اینکه در حوزه حوادث در سه بخش راننده، راه، خودرو و ایمنی کار می کنیم  و ۷۰ درصد حوادث به خطای انسانی و کاربر ترافیک برمی گردد؛ اظهار کرد: بیش از دو هزار سامانه ثبت تخلف جاده ای وجود دارد و علاوه بر این، سامانه های درون شهری ها هم هست.

 

 

رییس پلیس راه راهور ناجا با اشاره به اینکه در سال ۹۹ حضور پلیس در مبادی شهرها متمرکزتر شد و رفتار ترافیکی راننده ها تغییر کرده و این از عوامل کاهش تصادفات است زیرا در درون شهری به سمت معابر فرعی رفتند و همین اتفاق در مسیرهای برون شهری هم افتاد؛ تأکید کرد: رانندگان باید متناسب با شرایط راه موضع گیری و بیشتر احتیاط کنند که این احتیاط کم است.

 

 

وی جمیع کاربران ترافیک اعم از راننده، سرنشین، عابر پیاده، موتورسوار و... را در کاهش بروز حوادث مؤثر خواند و با بیان اینکه غالب مردم رعایت می کنند و ترافیک نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته، افزود: میانگین تردد میان استانی یک و نیم میلیون نفر است و فراوانی حوادث کم شده اما در مجموع ناشی از سرعت های غیرمجاز، کاربران آسیب پذیر مانند عابر، موتورسیکلت و ... است.

 

 

امیدوار با بیان اینکه حوادث جمع نخواهد شد مگر اینکه همه با هم کار کنند زیرا گاهی راننده هم مقصر نیست؛ ادامه داد: هزینه های مربوطه، هزینه جان و سلامتی است لذا  نباید سهل و آسان گرفته شود و مردم به عنوان وزن اصلی جریان ترافیک باید دقت بیشتری داشته باشند.

 

 

وی به صراحت اعلام کرد: برخورد قاطع و بدون اغماض با ۶ تخلف حادثه ساز که ۸۰ درصد علل وقوع حوادث است؛ در دستور کار پلیس است که این ۶ تخلف شامل سرعت و سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ، نقص فنی وسیله نقلیه، عدم استفاده از کمربندایمنی سرنشینان و استفاده از تلفن همراه حین رانندگی است.

 


رییس پلیس راه راهور ناجا با بیان اینکه از فضای مجازی جهت آموزش جامعه استفاده می کنیم اما اگر به حضور بیشتر پلیس نیاز است آماده ایم در این زمینه کار کنیم زیرا فرهنگ ترافیک باید از ابتدایی ترین سطوح آغاز شود؛ ادامه داد: مبالغ جریمه به خزانه دولت واریز می شود و ۲۰ درصد مبالغ جریمه به صندوق تأمین خسارات بیمه اختصاص می یابد و ۲۰ درصد در نیروی انتظامی برای تجهیزات و ایمنی پلیس و فرهنگسازی استفاده می شود که البته پلیس در حوزه ترافیک بیش از آنچه از محل جرائم می گیرد، هزینه می کند.

 

 

وی با بیان اینکه راه ها بر اساس درجه خاص ساخته می شود و هر درجه از راه «سرعت طراحی» دارد؛ گفت: به طور مثال سرعت طراحی راه روستایی را استاندارد راه سازی دنیا می گوید ۶۰ کیلومتر است که اگر کسی در راه روستایی بیش از ۶۰ برود قطعا" حادثه می بینید.

 

 

امیدوار در ادامه، هیجانات خودرویی را مبتلابه کل کشور دانست که باید پیست های مخصوص برای تخلیه هیجانی وجود داشته باشد اما در عین حال متذکر شد: خودرو وسیله مناسبی برای تخلیه هیجانی نیست.

 

 

امیدوار در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه برای ساخت پاسگاه های پلیس راه برنامه کلانی دنبال می کنیم؛ اعلام کرد:۳۲۰ پاسگاه را به طور کامل بازسازی می شود و برای کرمان به دلیل اهمیتی که در چرخه ترافیک و حمل و نقل کشور دارد و هم به دلیل اینکه پربازدیدترین مقصد راهیان نور کشور خواهد بود، سهمیه اختصاص می دهیم.

 

 

وی در پایان گفت: کرمان رتبه سوم پاسگاه های کشور را پس از استان های خراسان رضوی و فارس به لحاظ فراوانی دارد.

 

پایان پیام/80

نظر شما