شناسهٔ خبر: 45805939 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همگام با جشنواره موسیقی فجر؛

مروری بر آثار بزرگان موسیقی در شب پنجم جشنواره

تهران- ایرنا- ارکستر سنتی پایه دهم هنرستان موسیقی در پنجمین شب از سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر دستچینی از آثار بزرگان موسیقی ایران را اجرا کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ارکستر هنرستان موسیقی پسران  شامل دو ارکستر مجزا سنتی و زهی عصر امروز شنبه (دوم اسفند) در ساعت۱۸:۳۰ دومین بخش از اجراهای شب پنجم جشنواره موسیقی فجر را اجرا کردند.

ارکستر سنتی پایه‌ دهم هنرستان موسیقی در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ با پیشنهاد علی‌رضا ایلچی، مدیر هنرستان و همکاری شورای فنی تخصصی تشکیل شد و سرپرستی گروه را مدرس امیرعباس ستایشگر برعهده دارد.

سرپرست ارکستر: سید امیرعباس ستایشگر و  مدیر اجرایی آن ساسان احسانی است و  پوریا ستاری نوازنده  سنتور، معین شکوری نوازنده  قانون،  پوریا معظمی نوازنده تار، محمدحسین رضایین نوازنده بم‌تار، سیاوش ابراهیم‌نیا نوازنده سه‌تار،  امین جمالی نوازنده عود/، پارسا درویش‌زاده و محمد رحیمی نوازندگان کمانچه ، ارشان تاجیک نوازنده تنبک اعضای این گروه را تشکیل می دهند.

این گروه در اجرای خود در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر قطعات زیر را اجرا کرد.

۱- پیش درآمد ماهور اثر سعید هرمزی

۲- رنگ شهرآشوب

۳- چهارمضراب ماهور اثر حسین علیزاده

۴- رنگ یک چوبه

در بخش دوم این اجرا، ارکستر زهی هنرستان موسیقی پسران در اجرایی شایان توجه اجرا کننده رپرتواری دستچین شده از آثار موسیقی را اجرا کردند که در میان آنها اجرای این ارکستر از  ساراباند اثر فردریش هندل گوش نوازتر از سایر اجراها بود.

ارکستر زهی هنرستان موسیقی پسران در سال ۱۳۹۷ با پیشنهاد علیرضا ایلچی مدیر هنرستان و نظارت شورای فنی و تخصصی تشکیل شد. در طول فعالیتش، این ارکستر، با همراهی هنرمندانی نظیر پدرام طاهریان که رهبری ارکستر زهی را برعهده داشتند، اجراهایی در جشنواره موسیقی فجر و گرامیداشت صدسالگی هنرستان  موسیقی روی صحنه برد. این ارکستر با حضور هنرجویان منتخب هنرستان در سی‌وششمین جشنواره موسیقی فجر حضور خواهند داشت.

امیرپدرام طاهریان سرپرست و رهبر ارکستر و ساسان احسانی مدیر اجرایی این گروه هستند و مهبد عرفانی: ویلن، ابوالفضل امیدی، نیما نجارها، آریا احتشامی، میلاد طاهرخانی نوازندگان ویلن و محمدحسن صادقی فرد و معین جلیلیان نوازنده ویولا،  ابوالفضل فریدونی،  پارسا نیوپور نوازندگان  ویلنسل، ایلیا عبدالوهاب نوازنده کنترباس اعضای دیگر گروه هنرستان موسیقی پسران را شامل می شوند.

سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در یک نگاه

در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر و در بخش غیر رقابتی ۱۰۰ گروه موسیقی در حوزه موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک و تلفیقی از طریق فراخوان ثبت نام کردند که در مرحله نخست ۶۱ گروه انتخاب شدند و در نهایت ۱۰ گروه برای اجرا به جدول جشنواره راه یافته اند.

با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا و اضافه شدن بخش رقابتی، جدول برنامه ها تغییرات اجرایی نسبت به جشنواره های قبل دارد. بر اساس تقسیم‌بندی هیات انتخاب در هر بخش، ۴۰ درصد گروه‌ها از بخش فراخوان و ۶۰ درصد گروه‌ها با تایید هیات انتخاب به جشنواره دعوت شدند.

تجلیل از چهار هنرمند موسیقی کشورمان بانو ملیحه سعیدی و آقایان احمد علی راغب، حسن ناهید و محمدرضا اسحاقی گرجی از جمله برنامه‌های جنبی این دوره از مهم ترین رویداد موسیقی کشورمان خوهد بود.

این دوره از جشنواره از تاریخ ۲۸ بهمن ماه آغاز شده و تا کنون اجرای ۲۳ گروه و هنرمند ایرانی و خارجی از طریق مجازی و از طریق پلتفرم‌های سایت رسمی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، انجمن موسیقی ایران و تیوال، نواک، تماشا خونه و گپ فیلم پخش شده است.

سی و ششمین دوره از جشنواره موسیقی فجر در تاریخ ۴ اسفند ماه خاتمه خواهد یافت.

نظر شما