شناسهٔ خبر: 45797297 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس:

عمویی: اقدام بایدن در حذف نام انصارالله از لیست گروه‌های تروریستی در دست گرفتن ابتکار عمل بود

عمویی گفت: یکی از اقدامات مخرب ترامپ قرار دادن نام انصارالله در لیست گروه‌های تروریستی بود که با این اقدام باعث می‌شد دولت بایدن در مسئله یمن ابتکار عمل را از دست بدهد از این رو دولت جدید آمریکا مجبور شد ...

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، درباره رویکرد جدید دولت آمریکا در قبال یمن، اظهار کرد: جنگ و تجاوز ناجوانمردانه به یمن هیچ نتیجه‌ای تاکنون برای طرف متجاوز و ائتلاف سعودی نداشته است. یعنی سعودی‌ها خیال می‌کردند در عرض ۳ هفته می‌توانند بر ملت یمن پیروز شوند، اما بعد از ۶ سال نتوانستند به هیچ دستاوردی برسند و در مقابل با شکست‌های فاحشی رو به رو شدند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها در مقطع فعلی تلاش می‌کنند سعودی‌ها را از باتلاق یمن خارج کنند هرچند سعودی‌ها تمایل دارند با کسب امتیاز از این شرایط خارج شوند، ولی به دلیل ضعف زیاد نمی‌توانند انتظاری برای مطالبه و دسته برتر را داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: در موضوع مواجهه ایالات متحده آمریکا با مسئله یمن باید تاکید داشت که فعلاً بنا بر اظهار نظر طرف‌های یمنی و دولت نجات ملی تاکنون هیچ اقدام عملی از سمت آمریکایی‌ها اتفاق نیفتاده است و فقط در حد سخن باقی مانده است.

عمویی تصریح کرد: وضعیت یمن در برهه کنونی وضعیت بسیار اسفناکی است و اکنون بزرگترین فاجعه انسانی قرن ۲۱ در یمن در حال وقوع است که وظیفه بین‌المللی این است تمام تلاش خود را بگذارد تا این جنگ به پایان برسد.

وی با اشاره به گفتگوی یمنی- یمنی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا بر موضع توقف جنگ پافشاری کرده است و همچنین بیان داشته است که باید مسائل یمن با گفتگو بین طرف‌های یمنی اتفاق بیفتد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه آمریکایی‌ها باید از اشتباه خود بازگردند و این فاجعه انسانی در یمن را پایان دهند، گفت: اکنون دولت جدید آمریکا گام‌هایی بر پایان جنگ در یمن برداشته است، ولی نیاز است این گام‌ها ادامه دار باشد.

عموی با تاکید بر اینکه باید هر چه زودتر کمک‌های بشردوستانه به یمن ارسال شود، بیان کرد: باید گفتگو‌های ملی در یمن آغاز شده و یک حکومت مبتنی بر اجماع بر سر کار آید، زیرا یمن ظرفیت‌های اقتصادی بزرگی را برای توسعه خود دارد، اما با شرایط تجاوزی که امروز در آنجا رخ داده است و بمباران‌های متداول مانع از این اتفاق شده است.

وی در پاسخ به این سوال که خارج کردن نام انصارالله از لیست گروه‌های تروریستی توسط آمریکا می‌تواند نشانه مثبتی بر رویکرد جدید دولت آمریکا بر یمن باشد؟، گفت: ابتدا باید بیان کرد که انصارالله یک جریان مردمی در یمن به حساب می‌آید و همچنین این جنبش در یمن دارای پایگاه اجتماعی بزرگی است از این رو موقعیت سیاسی بالایی را در یمن دارد که این مورد نشان دهنده آن است که حتماً در آینده‌ی یمن باید نقش بسزایی داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه دولت ترامپ در هفته‌های پایانی خود اقدامات مخربی را در سیاست خارجی آمریکا ایجاد کرد تا دولت بایدن را دچار چالش کند، افزود: یکی از این موارد قرار دادن نام انصارالله در لیست گروه‌های تروریستی بود که با این اقدام باعث می‌شد دولت بایدن در مسئله یمن ابتکار عمل را از دست بدهد از این رو دولت جدید آمریکا مجبور شد برای اینکه بتواند در مسئله یمن نقش آفرینی کند نام انصارالله را از لیست فهرست گروه‌های تروریستی خارج کند.

منبع: جهان امروز

نظر شما