شناسهٔ خبر: 45792627 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

ساماندهی بیش از ۷۰ درصد معتادین متجاهر در کشور

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در تهران ۱۵ هزار معتاد متجاهر در مراکز نگهداری و بیش از ۷۰ درصد معتادان متجاهر در کشور ساماندهی شده‌اند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
اسکندر مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری اظهار کرد: رویکرد‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر در راستای مطالبات رهبر انقلاب اول سیاستگذاری و دوم مقابله و ضربه زدن به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان سوم درمان و مهارت سازی برای معتادان، چهارم درمان مؤثر با شیوه‌های جدید و اقدام آخر هم ارتباط فرهنگی در این حوزه است.

وی افزود: در دهه‌های گذشته در حوزه اقدامات پیشگیرانه و فرهنگی، کمی دچار غفلت شده بودیم، مقابله در حوزه مواد مخدر به تنهایی کارساز نیست و باید اقدامات پیشگیرانه را هم مورد توجه قرار دهیم.

مؤمنی گفت: در دنیا حدود ۳۰۰ میلیون مصرف کننده مستمر وجود دارد، سازمان ملل به کشور‌هایی که برخی از انواع مواد مخدر مانند کانابیس را آزاد کردند، انتقاد کرده و در گزارش خود اعلام کرده است که این امر باعث افزایش مصرف این نوع مواد می‌شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: نکته دومی که در این گزارش آمده است هشدار در رابطه با فروش مواد مخدر در فضای مجازی است که البته ۳ کشور اروپایی سر دم دار فروش مواد مخدر در فضای مجازی هستند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام سازمان ملل مصرف مواد مخدر در بین بانوان و جوانان رو به افزایش است، یعنی قاچاقچیان زنان و نوجوانان را کانون هدف خود قرار داده اند.

مؤمنی گفت: اولین اقدامی که در سال ۹۸ انجام شد راه اندازی و فعال سازی کمیته مبارزه با بنیان‌های مالی قاچاقچیان بود. اگر به بنیان‌های مالی قاچاقچیان ضربه نخورد حتی اگر به زندان هم بیفتند فایده‌ای ندارد.

به گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ۱۰ ماهه سال ۹۹ حدود ۱۲ میلیارد تومان به بنیان‌های مالی قاچاقچیان ضربه خورده است که این رقم ۳ برابر سال ۹۷ تخمین زده شده است.

مؤمنی گفت: با تلاش شبانه روزی تمامی دستگاه‌های طی ۲ سال اخیر ۱۴ اردوگاه نگهداری معتادان راه اندازی شد و ۲ اردوگاه هم برای معتادان دارای بیماری خاص راه اندازی شدند و البته ۲ مرکز هم برای نگهداری معتادان زن و ۲۷ مرکز توانمندسازی معتادان در سراسر کشور راه‌اندازی شد.

وی افزود: در تهران ۱۵ هزار معتاد متجاهر در مراکز نگهداری می‌شوند و بیش از ۷۰ درصد معتادان متجاهر در کشور ساماندهی شده‌اند.

وی گفت: متأسفانه مانایی در درمان پایین است و خروجی ما در درمان معتادان پایین است و برای جلوگیری از نشت متادون و دارو‌های مشابه سیستم یکپارچه‌ای را با هماهنگی وزارت بهداشت راه اندازی کردیم.

مؤمنی بیان کرد: ایجاد و راه اندازی سیستم تشخیص معتادان بر اساس تشخیص عنبیه یکی دیگر از کار‌هایی است که در زمینه شناسایی معتادان متجاهر توسط سازمان بهزیستی انجام شد.

ستاد کل مبارزه با مواد مخدر گفت: ۴۰ هزار مدرسه با استفاده از سامانه شاد تحت پوشش طرح یاریگران قرار گرفت و ۴ و نیم میلیون دانش آموز مهارت‌های پیشگیری از ابتلاء به مواد مخدر را فرا گرفتند.

وی گفت: به روز سازی قانون مبارزه با مواد مخدر علیرغم تلاش‌های ما هنوز به نتیجه رسیده است و با قانون فعلی تلاش و فعالیت در حوزه مواد مخدر هدر دادن منابع و وقت است، باید توجه کرد بهترین قانون‌ها در طول زمان نیاز به اصلاح و بازنگری دارد.
 
<div id="video-display-embed-code_358289" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/810949/358289?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما