شناسهٔ خبر: 45775346 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

ایران بیش از این برجام را تضعیف نکند

وزارت خارجه آلمان در پیامی توئیتری اعلام کرد که تروئیکای اروپایی از ایران می‌خواهند که بیش از این برجام را تضعیف نکند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 وزارت خارجه آلمان پنج‌شنبه شب در پیامی توئیتری از برگزاری نشست سه‌جانبه وزرای خارجه کشور‌های اروپایی عضو برجام خبر داد و اعلام کرد که تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) از ایران می‌خواهند که برجام را تضعیف نکند.

وزارت امور خارجه آلمان در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر درباره نشست وزرای خارجه کشور‌های اروپایی عضو برجام نوشت: «امروز هایکو ماس [وزیر خارجه آلمان]، ژان ایو لودریان [وزیر خارجه آلمان]و دومینیک راب [وزیر خارجه آلمان]در یک نشست سرشار از اعتماد، از آمادگی دولت جدید آمریکا برای گفتگو درباره ایران استقبال کردند.»

در ادامه این پیام توئیتری آمده است: «سه کشور اروپایی همچنان به تلاش برای حفظ برجام و بررسی همه گزینه‌ها برای این منظور ادامه خواهند داد. سه کشور اروپایی از ایران می‌خواهند که بیش از این برجام را تضعیف نکند.»

اعضای اروپایی برجام در حالی طی ماه‌های اخیر با انتشار بیانیه‌های متوالی از ایران خواسته‌اند به تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام پایبند باشد که خودشان تاکنون کوچکترین تلاشی برای انجام تعهداتشان صورت نداده‌اند. آن‌ها از زمان خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ تاکنون بار‌ها به ایران وعده داده‌اند که خسارات خروج آمریکا از برجام را جبران خواهند کرد؛ اما تاکنون هیچ‌یکی از وعده‌های آن‌ها از جمله راه‌اندازی یک سازوکار مالی برای تسهیل تجارت با ایران عملی نشده و یا صرفاً در حد اقدامات نمایشی باقی مانده است.

کوتاهی‌های مکرر طرف‌های اروپایی برجام در عمل به تعهدات برجامی خود در نهایت باعث شد که ایران نیز درست یک سال پس از خروج آمریکا از برجام تصمیمات تازه‌ای را برای ایجاد توازن در برجام اتخاذ کند.

شورای‌عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ در واکنش به کوتاهی کشور‌های اروپایی در اجرای این وعده‌ها و تعهدات، در بیانیه‌ای اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی و حقوق تصریح‌شده خود مندرج در بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام، برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف خواهد کرد.

نظر شما