شناسهٔ خبر: 45739465 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

هشدار دوباره وزیر بهداشت

ویروس کرونا همچنان برای مردم خطرناک است

اشاره: شیوع ویروس کرونا به ویژه کرونای انگلیسی در کشور گسترش‌یافته و مسئولان وزارت بهداشت هشدار جدی‌ نسبت به طغیان پیک چهارم کرونا می‌دهند. سعید نمکی، وزیر بهداشت روز گذشته در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در استان قزوین گفت: هیچ پدیده‌ای برای اقتصاد کشور در ایام اپیدمی مخرب‌تر از طولانی شدن روند بیماری نیست در اپیدمی بزرگ‌ترین رسالت ما کوتاه کردن زمان اپیدمی است. ما اسفندماه سختی در پیش خواهیم داشت. اعلام خطر می‌کنم که با این ویروس نباید سهل‌انگاری کرد و باید حواسمان جمع باشد. همچنین دکتر حمید سوری رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا گفت: تشدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و تداوم محدودیت‌ها از سوی مسئولان از طغیان اپیدمی کرونا پیشگیری می‌کند. کشورهایی مانند استرالیا با واکنش سریع نشان دادن به قرنطینه مبتلایان موفق شدند خیز جدید ویروس را کنترل کنند.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

۸۹ فوتی و ۸۰۱۱ مبتلا جدید به کرونا
سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۸۰۱۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور خبر داد و گفت: متأسفانه در شبانه‌روز گذشته ۸۹ هم‌وطن دیگر به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند. به گزارش ایسنا، دکتر سیما سادات لاری، گفت: تا روز ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۱۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۹۰ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک‌میلیون و ۵۳۴ هزار و ۳۴ نفر رسید. وی افزود: سه هزار و ۶۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. به گفته وی، تاکنون ۱۰ میلیون و ۱۶۱ هزار و ۴۹۹ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام‌شده است. به گفته وی، شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

نظارت مستمر بر قزوین، البرز، زنجان و تهران
وزیر بهداشت گفت: امروز اعتقاد ندارم کیس‌های ویروس جهش‌یافته بیشتر است و در استان البرز، زنجان و تهران باید مراقب بود. امروز پیشنهاد من این است جلسات مشترک میان استان قزوین، البرز، زنجان و تهران برگزار شود. کل این منطقه را باید در نظارت مستمر ببریم و لحظه‌ای درنگ نکنیم. گیلان و مازندران هم در اولویت بعدی است. اولین اقدام اطلاع‌رسانی گسترده به مردم و دوم افزایش تعداد آزمودن‌های روزانه است. موارد مرتبط باکسانی که به این ویروس مبتلا هستند را همگی مثبت موتاسیون یافته تلقی کنید. تخت‌های بیمارستانی باید آماده‌تر شود.

مبتلایان کرونای جهش‌یافته تحت مراقبت شدید
رئیس گروه واکنش سریع کووید ۱۹ در کشور، ضمن تشریح وضعیت اپیدمی و همچنین گزارش‌های مربوط به گردش ویروس جهش‌یافته در کشور، اظهار کرد: طغیان شدید اپیدمی و یا بروز پیک چهارم سرنوشت محتوا کشور نیست و این مسئله تماماً به رفتار مردم و اعمال سریع‌تر سیاست‌های کنترلی از سوی مسئولان بستگی دارد. دکتر حمید سوری رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت اپیدمی کووید 19 در کشور، اظهار کرد: به دنبال اجرای اقدامات مؤثر در کنترل اپیدمی ازجمله طرح محله محور مقابله با کرونا و همچنین اعمال محدودیت‌های سخت کرونایی، طی 3 ماه گذشته شاهد روند چشمگیر کاهش موارد ابتلا، بستری و مرگ‌های ناشی از آن بودیم، با این حال متأسفانه شواهد اخیر نشان‌دهنده تحرکات و تغییرات روند اپیدمی در برخی از مناطق کشور است.

راهکارهایی برای پیشگیری از اثرگذاری جهش‌های ویروس
این استاد اپیدمیولوژی با اشاره به راهکارهایی برای پیشگیری از اثرگذاری جهش‌های ویروس بر طغیان اپیدمی در جوامع، اظهار کرد: شناسایی سریع کانون‌های آلودگی و واکنش سریع نسبت به کنترل اپیدمی در این مناطق اولین راهکار است. این واکنش می‌تواند با توجه به شرایط اپیدمی از اعمال محدودیت‌های شدید و جدی یعنی قرنطینه کامل منطقه تا اقدامات ساده‌تر را شامل شود. وی شناسایی و رصد نقشه جغرافیایی ویروس‌ باهدف پیشگیری از گسترش ویروس جهش‌یافته را اقدام اساسی بعدی دانست و گفت: در این راستا باید ورود مسافران از کشورهای درگیر به صورت جدی رصد و ره‌گیری شود و خود مسافران هم باید حداقل تا دو هفته در قرنطینه بمانند و باهدف پیشگیری از شیوع ویروس جهش‌یافته از حضور در جمع و دید و بازدید پرهیز کنند؛ ولی متأسفانه این مسئله به خاطر ورود بدون نظارت افراد از مرزهای رسمی و غیررسمی و همچنین عدم مراعات قرنطینه از سوی مسافران با چالش‌هایی روبروست. سوری با اشاره به اقدام مهم و اثرگذار سوم،‌ ادامه داد: علاوه بربستن و رصد جدی مرزها، باید ثبت اطلاعات و رصد بیماری‌ها را از ابعاد و جوانب مختلف یعنی مطب‌های خصوصی، درمانگاه‌ها و حتی گزارش‌های موردی نیروهای مردمی، بسیج و امثال آن گسترش دهیم.

نگرانی از ساده‌انگاری و سهل اندیشی شرایط
سوری ساده‌انگاری و سهل اندیشی شرایط از سوی مردم و برخی مسئولان را نکته‌ای نگران‌کننده در رابطه با اپیدمی کرونا در کشور بیان کرد و افزود: اعلام رنگ‌بندی‌های کرونایی شرایط عادی را در ذهن مردم و حتی مسئولان تداعی می‌کند؛ متأسفانه این ساده‌انگاری کاذب شرایط در بین مسئولان سازمان‌ها وادارات و همچنین توده مردم مشاهده می‌شود که بازگشایی‌های زودهنگام، سفرهای متعدد و غیرضروری، حضور در اجتماعات، مراسم مختلف و همچنین مراکز خرید و غیره نشان‌دهنده همین عادی انگاری شرایط و رهاسازی پروتکل‌های بهداشتی است که اثر مستقیم آن در شیوع بیشتر بیماری و در نهایت طغیان اپیدمی عیان می‌شود.  وی بابیان اینکه افزایش میزان مواجهه مبتلایان با افراد حساس با احتمال گسترش اپیدمی ارتباط مستقیم دارد، مطرح کرد: بنابراین موضوع مهم و تأثیرگذار بعدی در شرایط اپیدمی "رفتار مردم" و "لغو نابه هنگام محدودیت‌ها" است.
موارد تأییدشده از ویروس جهش‌یافته تحت مراقبت شدید قرار دارند
وی با تأکید بر ضرورت افزایش میزان آزمودن‌های تشخیصی در زمان مواجهه با ویروس جهش‌یافته، توضیح داد: طبیعتاً در این شرایط باید ضمن افزایش تعداد آزمودن‌های تشخیصی و شناسایی زودرس موارد مثبت؛ بلافاصله مسئله قرنطینه و جداسازی مبتلایان هم اعمال شود که خوشبختانه این سیاست در حال اجراست و در این میان موارد تأییدشده از ویروس جهش‌یافته تحت مراقبت شدید قرار دارند.

چگونه از بروز پیک چهارم پیشگیری کنیم؟
رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا با تأکید بر اینکه طغیان شدید اپیدمی و یا بروز پیک چهارم به وسعت پیک‌های قبلی سرنوشت محتوا کشور نبوده و قابل‌پیشگیری است، گفت: این مسئله به رفتار مردم و اعمال سیاست‌های کنترلی از سوی مسئولان بستگی دارد. وی در این رابطه به تجربیات کشورهایی همچون استرالیا اشاره کرد و گفت: در این کشورها علیرغم گزارش موارد ویروس جهش‌یافته طغیانی رخ نداد؛ چراکه توانستند با به‌کارگیری گروه‌های واکنش سریع و شناسایی و کنترل شدید موارد اول، از گسترش اپیدمی پیشگیری کنند. بنابراین ما نیز می‌توانیم با واکنش سریع نسبت به کانون‌های آلودگی و اعمال اقدامات کنترل، وضعیت را مدیریت کنیم.

شرط اول کنترل اپیدمی مراعات مردم است
سوری همراهی و همکاری مردم را مهم‌ترین عامل برای توفیق سیاست‌های پیشگیرانه دانست و گفت: اگر تمام تمهیدات و سیاست‌ها به درستی اتخاذ شود ولی مردم کم توجهی کرده و سایر سازمان‌ها و ارگان‌های اثرگذار همراهی نکنند، احتمال برگشت به شرایط ناگوار اپیدمی بالاست. وی با تأکید بر اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و همچنین تداوم محدودیت‌ها از سوی مسئولان برای پیشگیری از طغیان احتمالی اپیدمی، عنوان کرد: مخصوصاً بی‌توجهی به مناسبت‌های پیش رو مانند سفرها، تعطیلات نوروز و امثال آن می‌تواند احتمال گسترش اپیدمی را تا چندین برابر افزایش دهد. سوری در ادامه بابیان اینکه عدم توجه به خیزهای ملایم اپیدمی در مناطق مختلف کشور می‌تواند منجر به بروز پیک چهارم کرونا در کشور شود، گفت: با این حال هنوز در مراحل ابتدایی پیک چهارم قرار داریم، در این شرایط واکنش سریع می‌تواند به موفقیت در کنترل تغییرات پیش رو منتهی شده و در مقابل، هر دقیقه تأخیر در اعمال و اجرای اقدامات مؤثر شرایط را بسیار دشوارتر کرده و طبیعتاً بازگشت به شرایط عادی را مشکل‌تر و پرهزینه‌تر خواهد کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما