شناسهٔ خبر: 45737118 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

عضو شورای شهر تهران عنوان کرد؛

پارکینگ‌سازی یکی از راه‌های درآمدزایی مغفول‌مانده در شهرداری/ پارکینگ محله‌ای در تهران

سالاری گفت: با هماهنگی سازمان ثبت اسناد ساختمان‌هایی که کسری پارکینگ دارند، می توانند در جای دیگری پارکینگ بگیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تهران پرس، محمد سالاری در توضیح طرح یک فوریتی کمیسیون‌های شهرسازی و معماری و برنامه و بودجه مبنی بر «الزام شهرداری به ارایه برنامه عملیاتی احداث پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ‌های زیر سطحی با رویکرد مشارکتی»، گفت: نگرانی برای پیدا کردن جای پارک در سطح خیابان‌های شهر تهران یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات امروز شهروندان تهرانی است.

وی با تاکید بر اینکه تهران شهری خودرو محور است، افزود: جای پارک ماشین به یکی از ابر چالش‌های شهر تهران تبدیل شده است، از همین رو شهرداری تهران را به تامین پارکینگ‌های محله‌ای ملزم کردیم. شهرداری مکلف است کل منابع درآمدی حاصل از کسری پارکینگ در ساختمان‌هایی که امکان تامین پارکینگ ندارند را پس از واریز در حسابی جداگانه، صرفاً در این حوزه هزینه کند.

 عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: همچنین در تعامل با سازمان ثبت اسناد، آنها را اقناع کنیم تا ساختمان‌هایی که کسری پارکینگ دارند، بتوانند در جای دیگری پارکینگ بگیرند و سند نیز برای آنها زده شود. طرح تفصیلی این زمینه را فراهم کرده بود که اگر یک ساختمانی کسری پارکینگ داشت، بتواند در شعاع ۲۵۰ متری این کسری را جبران کند اما سازوکار ثبت سند آن فراهم نشده بود که خوشبختانه ما توانستیم این موضوع را محقق کنیم.

سالاری گفت: پارکینگ سازی توجیه اقتصادی دارد و اعداد و ارقام قابل توجهی برای خرید فروش آن مطرح می‌شود. اکنون سرمایه گذاران بخش خصوصی برای پارکینگ سازی انگیزه اقتصادی دارند. شهرداری نیز مجموعه‌ای از ظرفیت‌های مغفول مانده از جمله فضاهای زیر سطحی را دارد که می‌تواند آنها را بالفعل کند.

سالاری با اشاره به طرح «الزام شهرداری به ارایه برنامه عملیاتی احداث پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ‌های زیر سطحی با رویکرد مشارکتی»، افزود: این طرح شهرداری را مجاز می‌کند، مبتنی بر سازوکارهای قید شده در طرح که بر مبنای کار کارشناسی تهیه شده است، زمینه را برای نهضت پارکینگ سازی در پایتخت فراهم کند و این رویکرد و الگو می‌تواند به سایر شهرهای کشور تعمیم پیدا کند و به عنوان یکی از پارادایم‌های شیفت‌های حوزه شهرسازی و معماری در این دوره محسوب شود. اجرای این طرح هیچ بار مالی برای شهرداری ندارد بلکه ارزش افزوده و درآمد نیز دارد،

گفتنی است یک فوریت این طرح پس از بحث و بررسی توسط اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.

انتهای پیام/

 

نظر شما