به گزارش برنا؛ محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در توضیح طرح یکفوریتی کمیسیونهای شهرسازی و معماری و برنامهوبودجه مبنی بر «الزام شهرداری به ارائه برنامه عملیاتی احداث پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگهای زیرسطحی با رویکرد مشارکتی»، گفت: ما موضوع این طرح را طی چندین ماه گذشته موردبحث و بررسی قراردادیم، نگرانی برای پیدا کردن جای پارک در سطح خیابانهای شهر تهران یکی از مهمترین چالشها و مشکلات امروز شهروندان تهرانی است.
او ادامه داد: تهران، شهری خودرو محور است و تعداد قابلتوجهی خودرو در سطح شهر حضور دارند و این موضوع موجب شده، جای پارک ماشین به یکی از ابر چالشهای شهر تبدیل شود و عملاً بسیاری از کوچهها و خیابانها تبدیل به توقفگاه شدهاند و تردد در آنها بهسختی صورت میگیرد.
سالاری با اشاره به تصمیمات خوب اتخاذشده توسط شورای پنجم برای رفع این معضل، اظهار کرد: ما طی تصمیمی، شهرداری تهران را ملزم کردیم نسبت به تأمین پارکینگهای محلهای اقدام کند و برای این منظور هم اعلام کردیم که شهرداری مکلف است کل منابع درآمدی حاصل از کسری پارکینگ در ساختمانهایی که امکان تأمین پارکینگ ندارند را پس از واریز در حسابی جداگانه، صرفاً در این حوزه هزینه کند.
این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات خوبی که صورت گرفته ما در حوزه شهرسازی و معماری این است که پس از پیگیریهای مکرر توانستیم در تعامل با سازمان ثبتاسناد، آنها را اقناع کنیم تا ساختمانهایی که کسری پارکینگ دارند، بتوانند در جای دیگری پارکینگ بگیرند و سند نیز برای آنها زده شود. طرح تفصیلی این زمینه را فراهم کرده بود که اگر یک ساختمانی کسری پارکینگ داشت، بتواند در شعاع 250 متری این کسری را جبران کند اما سازوکار ثبت سند آن فراهم نشده بود که خوشبختانه ما توانستیم این موضوع را محقق کنیم.
او بابیان اینکه امروز پارکینگ سازی توجیه اقتصادی دارد و اعداد و ارقام قابلتوجهی برای خرید فروش آن مطرح میشود، گفت: اکنون هم سرمایهگذاران بخش خصوصی برای پارکینگ سازی انگیزه اقتصادی دارند و هم شهرداری مجموعهای از ظرفیتهای مغفول مانده ازجمله فضاهای زیرسطحی را دارد که میتواند آنها را بالفعل کند. کشورهای توسعهیافته از فضاهای زیرسطحی برای تأمین سرانههای خدماتی و پارکینگ استفاده میکنند.
سالاری با اشاره به طرح «الزام شهرداری به ارائه برنامه عملیاتی احداث پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگهای زیرسطحی با رویکرد مشارکتی»، افزود: این طرح شهرداری را مجاز میکند، مبتنی بر سازوکارهای قیدشده در طرح که بر مبنای کار کارشناسی تهیهشده است، زمینه را برای نهضت پارکینگ سازی در پایتخت فراهم کند و این رویکرد و الگو میتواند به سایر شهرهای کشور تعمیم پیدا کند و بهعنوان یکی از پارادایمهای شیفتهای حوزه شهرسازی و معماری در این دوره محسوب شود. اجرای این طرح هیچ بار مالی برای شهرداری ندارد بلکه ارزشافزوده و درآمد نیز دارد، هرچند هدف اصلی ما از ارائه این طرح ساماندهی وضعیت نابسامان پارک خودرو در کوچهها و خیابانها با مشارکت بخش خصوصی و استفاده از فضاهای زیرسطحی شهر است.
یکفوریت این طرح پس از بحث و بررسی توسط اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.
∎
نظر شما