شناسهٔ خبر: 45722073 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در نشست خبری مسئولان تامین اجتماعی و سازمان نظام پزشکی کشور مطرح شد

جزئیات حذف دفترچه‌های درمانی

آخرین جزئیات حذف دفترچه‌های درمانی با حضور مسئولان حوزه درمان تشریح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، نشست خبری مسئولان سازمان تامین اجتماعی و سازمان نظام پزشکی کشور با موضوع جزئیات حذف دفترچه‌های درمانی، صبح امروز سه شنبه بیست و هشتم بهمن ماه سال جاری در سالن اجتماعات تامین اجتماعی برگزار شد.
 
شهرام غفاری مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی در این نشست خبری اظهار کرد: همانطور که استحضار دارید نسخه الکترونیکی دفترچه درمانی از حدود ۳ سال پیش راه اندازی و فعال شده است.

غفاری یادآور شد: بیش از ۶۵ میلیون نسخه در حوزه درمان نسخه نوشته می‌شود و این در حالی است که ۹۵ درصد به صورت الکترونیکی برای بیمار صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: سال گذشته حدود ۱۰ درصد نسخه‌ها به صورت الکترونیکی صادر می‌شد و امروزه بیش از ۷۰ درصد نسخه‌ها به صورت الکترونیکی و نوین برای بیماران پیچیده می‌شود.

امیرعباس منوچهری معاون درمان سازمان تامین اجتماعی در ادامه این نشست خبری اظهار کرد: طرح جایگزینی نسخ الکترونیکی به جای دفترچه‌های درمانی یک طرح ملی است و با هدف ارائه هر چه بهتر خدمات درمانی و تحول در نظام سلامت کشور صورت می‌پذیرد.

وی افزود: طرح عظیم نسخه الکترونیکی و حذف دفترچه اگر دو طرح جدا هستند دنا یک هدف را به صورت مشترک دنبال می‌کنند و از ابتدای اسفند ماه دفترچه‌های کاغذی به طور کامل حذف می‌شود.
 
منوچهری گفت: در خصوص جلوگیری از سواستفاده‌های احتمالی یکی از مهمترین نکاتی که به آن توجه داستیم، توجه به صحت فرایند درمان و اطمینان از ارائه خدمت درمانی به خود صاحب دفترچه بوده است.

وی تاکید کرد: از روشهایی، چون انگشت نگاری و چهره نگاری و دسترسی به سوابق افراد از طریق رایزنی با دستگاههایی، چون ثبت احوال، جلوی سواستفاده‌های احتمالی را می‌گیریم.
 
منوچهری تصریح کرد: مراجعه بیمار به پزشک با دفترچه تا وقتی که دفترچه کاغذی موجود است به همان صورت نسخه نویسی قبل انجام می‌شود و پس از اتمام دفترچه‌های کاغذی نسخ به صورت الکترونیکی صادر می‌شوند.

وی اضافه کرد: پیش بینی می‌شود که از ابتدای شهریور ماه دیگر دفترچه بیمه کاغذی در کشور تولید نشود و پس از آن کلیه نسخه نویسی‌ها به صورت الکترونیکی انجام پذیرد.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی یادآور شد: در حال حاضر نسخه نویسی الکترونیکی جنبه تشویقی دارد و هیچ اجباری برای پزشکان در این خصوص وجود ندارد.

منوچهری خاطرنشان کرد: بیمه شدگان با ارائه کارت ملی، شناسنامه و دفترچه بیمه فعلی می‌توانند به پزشک مراجعه و  خدمات درمانی با صدور نسخه الکترونیکی را دریافت کنند.
 
وی اضافه کرد: در حال حاضر برای افراد زیر ۱۸ سال ارائه شناسنامه برای خدمات درمانی مرتبط با تامین اجتماعی و دفترچه‌های این سازمان کفایت می‌کند و افرادی که کارت ملی ندارند نیز با ارائه شناسنامه و حتی جلد دفترچه درمانی خود می‌توانند خدمات درمانی مورد نیاز را درمان کنند.
 
منوچهری تاکید کرد: از مهم‌ترین دستاورد‌های نسخه الکترونیکی دفترچه‌های درمانی تامین اجتماعی، جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی است که در مورد دفترچه‌های کاغذی بسیار زیاد بود.

وی اضافه کرد: اجرای نسخه الکترونیکی در داروخانه‌ها از اول اسفند ماه سال جاری خواهدبود و بر این اساس صدوردفترچه‌های کاغذی هم از همان زمان متوقف می‌شود.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: داروخانه‌ها موظف هستند در صورت در دست داشتن نسخه افراد، دارو را به آن‌ها ارائه بدهند و اگر هم نسخه الکترونیکی و در سربرگ پزشک مربوطه دارو‌ها ثبت شده بودند، باید مثل همان نحوه ارائه دارو با دفترچه با فرد برخورد شود.

منوچهری افزود: یکی از دغدغه‌های ما موضوع بیمه تکمیلی بیماران است و طی مذاکراتی که تا کنون با بیمه‌های بیمه مرکزی انجام داده‌ایم مقرر شده است که همکاری لازم برای تبادل را لحاظ می‌کنند.

وی تبادل سامانه‌های نسخه نویسی الکترونیک در بیمه‌های مختلف را اینگونه تشریح کرد: پزشکان از سامانه‌هایی که مورد تایید وزارت بهداشت است میتوانند استفاده کنند و ضرورتی ندارد که پزشک حتما از پنل سازمان تامین اجتماعی و یا بیمه سلامت استفاده کند.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی یادآور شد: در حال حاضر موضوع حذف دفترچه‌های درمانی به طور کامل، مطرح نیست و اصلا اجرای چنین طرحی نه در ایران که در هیچ جای دنیا امکانپذیر نخواهد بود.

نظر شما