شناسهٔ خبر: 45715681 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

چه بخش‌هایی از دخل و خرج کشور اصلاح شد؟

تغییرات جدید در بودجه 1400

بودجه ۱۴۰۰ پس از فرایندی رفت و برگشتی بین مجلس و دولت سرانجام با انجام اصلاحاتی از پاستور به بهارستان فرستاده شد تا از سوی نمایندگان مورد بحث و بررسی قرار گیرد. طبق اظهارات امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رئیسه مجلس این اصلاحیه امروز (سه شنبه 28 بهمن) در دستور کار نمایندگان قرار می‌گیرد. طبق گزارش‌های موجود، تغییراتی در میزان منابع، مالیات، بازپرداخت اوراق اعمال شده، اما مقدار نفت صادراتی، نرخ ارز ترجیحی و نرخ تسعیر ارز ثابت مانده است.

صاحب‌خبر - ‌هیات وزیران در جلسه روز یکشنبه، بررسی و اصلاح لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را در دستور کار قرار داد. هیات دولت در این جلسه به منظور تأمین نظر مجلس شورای اسلامی، لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور را بررسی و آن را اصلاح کرد. طبق گزارش‌های موجود نرخ ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی و نرخ تسعیر ارز نیز تغییر نکرده است. در این مورد مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه ۱۴۰۰ گفت: نرخ ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی همان ۴۲۰۰ تومان است و نرخ تسعیر ارز نیز تغییری نکرده و مثل گذشته ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. در ضمن به دولت اجازه داده شده تا در 6 ماهه اول سال ۱۴۰۰ نرخ ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومان را به تدریج تعدیل کند. منابع پیش بینی شده در لایحه بودجه ۱۴۰۰ از سوی دولت ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بود و عنوان شده بود که این منابع نسبت به بودجه 99 حدود ۴۷ درصد رشد داشت، پس از واگذاری به کمیسیون تلفیق این رقم پیشنهادی به ۱۱۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. در مورد میزان نفت صادراتی نیز دولت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه پیش بینی کرده بود اما کمیسیون تلفیق آن را به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه کاهش داد. میزان صادرات نفت در لایحه اصلاحی بودجه هیچ تغییری نکرده است. حتی اگر مقداری کمتر از رقم پیش بینی شده صادر شود اتفاق خاصی نخواهد افتاد. چنانچه، طبق اطلاعات موجود دولت در لایحه اصلاحی پیشنهاد داده که ۱۰ هزار میلیارد تومان از بازپرداخت اوراق و ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز از اعتبارات هزینه‌ای کم شود. یکی دیگر از موارد محل اختلاف دولت و مجلس میزان درآمدهای مالیاتی است. کمیسیون تلفیق در این بخش ورود کرده و ۱۲۸ هزار میلیارد تومان بر درآمدهای مالیاتی افزوده بود. دولت با این مقدار افزایش مالیات نیز مخالف بود و افزایش پایه های مالیاتی را راهکار درستی می دانست. به همین خاطر دولت رقم ۱۲۸ هزار میلیارد تومان کمیسیون تلفیق را رد و با افزایش ۲۵ هزار میلیارد تومانی درآمدهای مالیاتی موافقت کرده است. در مقابل به همان اندازه از اوراق کسر شده است. محمد خدابخشی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص جزییات این اصلاحات گفت: منابع عمومی بودجه که در لایحه بودجه قبلی 841 هزار میلیارد تومان بود در لایحه اصلاحی بودجه به 854 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. وی افزود: همچنین در بند (و) تبصره 2 که قبلا 90 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود و در سقف بودجه عمومی هم نبود به 125 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. خدابخشی درباره سایر تغییرات صورت گرفته در لایحه بودجه اصلاحی 1400 اظهار داشت: همچنین در اصلاحیه ای که قبلا رئیس جمهور به کمیسیون تلفیق ارائه داده بود، مقرر شده بود که 40 هزار میلیارد تومان از مصارف کم شود و 53 هزار میلیارد تومان به اوراق اضافه شود. دولت در اصلاحیه بودجه جدید، این موارد را اعمال کرده است. وی افزود: براین اساس دولت پیشنهاد داده که برای 40هزار میلیارد تومان، 10 هزار میلیارد تومان از بازپرداخت اوراق کم شود و 30 هزار میلیارد تومان نیز از اعتبارات هزینه ای کم شود. نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره سایر تغییرات در لایحه اصلاحی بودجه 1400 گفت: در لایحه اصلاحی درآمد حاصل از مالیات 25 هزار میلیارد تومان اضافه شده است و به میزان افزایش مالیات یعنی به میزان 25 هزار میلیارد تومان اوراق نیز کم شده است. وی بیان داشت: سهم دولت از نفت و میعانات گازی بدون تغییر در لایحه اصلاحی بودجه 1400 همان 199 هزار میلیارد تومان ماند. خدابخشی اضافه کرد: در رابطه با حقوق و دستمزد پیشنهاد دولت در لایحه اصلاحی بودجه، تعیین سقف حقوق و مزایا 31 میلیون و 500 هزار تومانی است و هیچ کس بیش از این مبلغ در سال 1400 دریافت نخواهد کرد البته آنهایی که حکمشان بیشتر از این مبلغ در سال 1399 بوده، برای آنها در سال 1400 هیچ افزایشی اعمال نخواهد شد و همان مبالغ را دریافت خواهند کرد. این اصلاحات در شرایطی به مجلس ارسال شده که پیش تر برخی از نمایندگان مجلس شرط تصویب بودجه را تغییرات اساسی عنوان کرده بودند. حال باید دید با تصویب اصلاحات انجام شده که نسبت به لایحه اولیه انجام شده است، مجلس چه تصمیمی اتخاذ می کند.

نظر شما