شناسهٔ خبر: 45669645 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

هشدار وزیر بهداشت درباره کرونای جهش یافته/ خودتان را برای مبارزه با چموش ترین ویروس آماده کنید

سعید نمکی نسبت به ورود ویروس جهش یافته کرونا هشدار داد و گفت: قدرت سرایت و مرگ و میر کرونای جهش یافته بیش از اظهارات انگلیسی ها بوده است و خودتان را برای مبارزه با چموش ترین ویروس آماده کنید.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا، سعید نمکی، وزیر بهداشت در جریان اجلاس روسای دانشگاه ها که ظهر امروز شنبه 25 بهمن به صورت مجازی برگزار شد، گفت: شاید یکی از سخت ترین ایام مدیریت ما در مورد مبارزه با ویروس کووید 19 این روزها باشد. در تاریخ 10 دی خواستم اتفاقاتی دنبال شود و پیش بینی من ورود به خیز بیماری سنگین است.

او افزود: ما از قبل پیش بینی ورود ویروس انگلیسی را کرده بودیم. انگلیسی ها به دروغ گفتند 70 درصد قدرت سرایت دارد اما من گفتم قدرت سرایت و مرگ و میر بیشتر است و متاسفانه به تازگی اقرار کردند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: تمام تلاش ما این است مرز ها را بیشتر رصد کنیم. و از ورود موارد غیر قانونی به مرزها هم جلوگیری شود.

نمکی با اشاره به ابتلا افراد دیگری به ویروس انگلیسی گفت: مرگ خانم 70 ساله در خیابان وحدت اسلامی که هیچ سفری نرفته بود و مورد ابتلای دیگری در آبیک قزوین که رخ داد ثابت کرد که ویروس انگلیسی در کشور منتشرشده و یکی از زنگ های خطر جدی مدیریت کرونا است.

او افزود: روزهای سختی آغاز شده و خودتان را برای مبارزه با چموش ترین ویروس آماده کنید. روش مبارزه با ویروس جدید و ویروس قدیم کرونا تفاوتی ندارد و باید رعایت پروتکل ها بهداشتی بیشتر مود توجه قرار گیرد.

نمکی با بیان اینکه در برخی نقاط کشور رعایت پروتکل های بهداشتی به 10 درصد کاهش داشته است افزود: توصیه های اضطراری این است که با رویکرد جدید ویروس مواجه هستیم. این ویروس مهاجم، سرکش و با قابلیت سرایت و بیماری زایی و مرگ و میر بیشتر است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه این ویروس در خیلی فضاها چرخیده، بیان کرد: ویروس انگلیسی و آفریقایی می تواند در دورترین مراکز خود را نشان دهد. باید تست ها را افزایش دهیم و باید به صورت همزمان تست رپید و پی سی آر لحاظ شود. بیمار علامت داری که تست منفی داشت را رها نکنید و مجدد بیمار تست شود و نمونه هایی برای مراکز دانشکده بهداشت، معاونت تحقیقات و انستیتو پاستور ارسال شود.

او با اشاره به جهش ویروس کرونا گفت: جهش مختص آفریقا و انگلیس نیست و ممکن است درون مرزهای ما نیز این اتفاق رخ دهد و از کشورهای همسایه وارد شود. باید به شدت از مرزها مراقبت شود.

وزیر بهداشت بیان کرد: باید برای مطب های خصوصی برنامه ریزی شود و برای اولین جایگاهی که بیماران مراجعه می کنند اطلاعاتشان ثبت و رصد شود. مسافرت ها نباید انجام شود.

نمکی با تاکید بر مقاومت در قبال شکستن پروتکل ها گفت: اگر یک مورد مثبت جهش یافته پیدا شد به قرنطینه ها باید منتقل شود و روسای دانشکده ها از حمایت های ما برخوردار هستند.

نظر شما