شناسهٔ خبر: 45663226 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

شاخصی برای میزان اجرا شدن اسناد بالادستی تعیین نشده است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه شایسته نیست از روند اجرای اسناد بالادستی، ارزیابی ارائه نشود، گفت: یکی از دلایل ارائه نشدن گزارش نظارتی از روند اجرای اسناد بالادستی عدم تعیین شاخص برای اندازه‌گیری میزان اجرایی‌سازی این اسناد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، جلسه سیزدهم شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

عاملی ضمن تبریک ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی، گفت: مسئولان و مردم قدردان نعمت‌های خداوند و انقلاب اسلامی باشند و برای حفاظت از ارزش‌های انقلاب اسلامی و پیشرفت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

وی در ادامه با اشاره به تصویب اساسنامه «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» در جلسه 836 شورای عالی انقلاب فرهنگی، بیان کرد: تأکید داریم که تأسیس این سازمان منجر به بزرگ شدن حجم دولت و افزایش نیروی انسانی نشود، لذا در اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت تصریح شده است که اداره بخش خصوصی طبق روال گذشته بر عهده همان بخش خصوصی و البته بر اساس ضوابط و استانداردهای تعیین شده توسط سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: طبق گزارش‌های اعلامی، بین 85 تا 90 درصد از اعتبارات دولتی مربوط به پرداخت حقوق و دستمزد پرداخت است که این امر منجر به اختلال در امور برنامه‌ای دولت می‌شود، لذا در اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت بر عدم افزایش نیروی انسانی دولت در پی تأسیس این سازمان تأکید شده است.

وی ادامه داد: طبق اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، گروه سنی کودک به «گروه سنی کودکی یک» شامل سن صفر تا پایان 3 سالگی و «گروه سنی کودکی دو» شامل سن آغاز 4 سالگی تا پایان 6 سالگی است، تقسیم و تعریف شده است.

عاملی افزود: در اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بر نقش محوری و مسئولیت خانواده در تربیت دوران کودکی تأکید شده و همچنین مسؤول تعلیم و تربیت «گروه سنی کودکی دو» بر عهده آموزش و پرورش است. البته سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مسئولیت جدی در خصوص تقویت دانش خانواده نسبت به امور تعلیم و تربیت کودکان دارد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تصریح کرد: عنوان سازمان بودن برای «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» جنبه اختصاصی و تخصصی بودن این حوزه را نیز فراهم کرده است.

عاملی در مورد هیأت امنای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اظهار کرد: پیش‌‎بینی شده است در ترکیب اعضای هیأت امنای این سازمان دو نماینده از انجمن اولیاء و مربیان، دو نماینده از اتحادیه مهدهای کودک و نماینده‌ای از مرکز مدیریت حوزه علمیه قم حضور داشته باشند.

وی ابراز امیدواری کرد: اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه کشور به زودی ابلاغ و همچنین تخصیص اعتبار در بودجه 1400 برای این سازمان لحاظ شود.

عاملی در مورد دستور جلسه شورا که به ارائه گزارش بررسی میزان اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اختصاص داشت، گفت: شایسته نیست که بعد از تصویب و ابلاغ سندهای بالادستی، ارزیابی و گزارش نظارتی از روند اجرای این اسناد ارائه نشود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: یکی از دلایل عدم تهیه و ارائه گزارش نظارتی از روند اجرای اسناد عدم تعیین شاخص برای اندازه‌گیری میزان اجرایی‌سازی اسناد است.

عاملی خاطرنشان کرد: شورای تحول و نوسازی نظام آموزش و پرورش کشور برای اجرایی شدن کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش احیا شد و جای خوشحالی است که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش روی میز شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد.

وی با تأکید بر لزوم شناسایی عوامل اجرا نشدن کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش افزود: برای رفع موانع اجرای این سند، در قدم اول شناسایی کامل این موانع و بعد ارائه راهکار برای حل این مسأله یک ضرورت است. همچنین برای ارزیابی میزان اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیاز به یک روش کارآمد داریم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: با مدل ارزیابی ناظر بر «سند، هدف و فرآیند» در تهیه گزارش نظارتی از روند اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ارزیابی راهبردی انجام خواهد شد و می‌توان سنجید که اهداف سند به عنوان مثال برای معلم و دانش‌آموز که دارای اهمیت محوری در سند هستند، تحقق یافته است یا خیر؟

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تصریح کرد: آموزش و پرورش پایه تحولات اجتماعی کشور، پیشرفت جامعه و تعلیم و تربیت اسلامی است لذا اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیازمند حمایت‌های مالی و همکاری سایر نهادهای مربوطه است.

عاملی با بیان اینکه موضوع تحول در نظام‌  تعلیم و تربیت بسیار حائز اهمیت است، تأکید کرد: روش‌های تعلیم و تربیت در کشور نیاز به اصلاح دارد و امید است در شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور به سرانجام رسد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم شناسایی اهداف مؤثر اسناد بالادستی تأکید و خاطرنشان کرد: گاهی اوقات با اجرایی شدن 10 درصد یک سند، 90 درصد اهداف آن سند تأمین می‌شود که برای تحقق این امر نیاز است اهداف مؤثر سند شناسایی و بر روی آن تمرکز شود. به عنوان مثال مهم‌ترین حوزه برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش «معلم» است و باید بر روی این موضوع تمرکز شود.

وی در پایان با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر قانونی بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مشکلی از لحاظ قانونی وجود ندارد اما باید برای هر چه بهتر اجرایی شدن این سند، الزامات اجرایی شدن آن مانند تخصیص و تأمین منابع مالی توسط مجلس و سایر نهادهای مربوطه لحاظ شود.

در ادامه حسن قدسی پور معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ارائه گزارشی با عنوان «بررسی میزان اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» پرداخت و اظهار  کرد: برای تهیه این گزارش مکاتباتی با وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش از طرف ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد.

وی در ادامه برای بهبود روند کار و ارائه گزارش دقیق از روند اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پیشنهاد داد: بهتر است این گزارش ترکیبی از گزارش اجرایی‌سازی و گزارش اجرا باشد و گزارش اجرا نیز به صورت مجزا ارائه شود.

قدسی پور افزود: برای اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نقشه راه قابل قبولی توسط وزارت آموزش و پرورش ارائه شده است، اما به نظر می‌رسد که بهتر است تغییرات نقشه راه که مصوب شورای عالی آموزش و پرورش است مجدداً به تصویب شورای عالی مذکور برسد و تقسیم کار ملی نیز در مورد آنها انجام و به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شود.

همچنین عباس صدری رئیس مدیر دفتر منطقه‌ای آیسسکو ضمن ارائه توضیحاتی از تاریخچه روند تدوین و تصویب سند تحول بنیادین اظهار  کرد: در یک دوره‌ای چارچوب‌های روند تدوین سند به 6 زیرنظام تفکیک شد و مقرر شد برای هر 6 زیرنظام برنامه‌ تدوین شود.

وی افزود: هر سند بالادستی برای اجرای کامل نیاز به برنامه برای استقرار و اجرا دارد و همچنین تدوین یک ساختار اجرایی برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک ضرورت است.

صدری تأکید کرد: برای اجرای سند تحول بنیادین تدوین برنامه و تکلیف برای سه لایه بالادستی، میان‌دستی و پایین‌دستی نیاز است و صرفاً نباید به نظارت و ارزیابی لایه بالادستی بسنده کرد، به عنوان مثال باید بررسی شود که مدارس برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چه اقداماتی انجام داده و میزان پیشرفت کار تا چه حد بوده است.

در ادامه علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این جلسه اظهار داشت: مشخص است که در تدوین اسناد بالادستی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ساعت‌ها کار کارشناسی، علم و دانش بسیار توسط اساتید و صاحبنظران صرف می‌شود اما از طرفی علاوه بر خلق سند، نیاز به حفاظت و به سرانجام رساندن و اجرای سند نیز بسیار حائز اهمیت است.

وی به زیرنظام‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره و تصریح کرد: برای اجرایی شدن هرچه بهتر و کامل این 6 زیرنظام تصویب الزامات اجرایی نیاز است.

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه تهیه گزارش نظارتی از میزان اجرای اسناد اقدام بسیار شایسته‌ای است، افزود: هر سند شامل اقدامات فرهنگ‌ساز، اقدامات بسترساز و اقدامات پیاده‌سازی است.

وی ادامه داد: اقدامات بسترساز شامل قوانین، دستورالعمل‌ها، نظام‌ها، ابزارهاست و همچنین اقدام پیاده‌ساز به معنای اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در مدارس است.

رئیس دانشگاه آزاد پیشنهاد داد: برای پیاده‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از ظرفیت شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور استفاده شود و این شورا نیز بر روند اجرای سند نظارت داشته باشد.

همچنین علم‌الهدی دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور در این جلسه اظهار داشت: در تعلیم و تربیت اسلامی تمرکز بر روی معلم است و بر تهیه و تولید محتوا توسط معلم تأکید دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر چندین معاونت در وزارت آموزش و پرورش برای تولید محتوا وجود دارد که این ساختار در تضاد با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است چرا که اصل تحول در معلم است.

علم‌الهدی افزود: همچنین والدین نیز باید برای تربیت فرزندان تعلیم ببینند چرا که ثابت شده اصل تربیت بر عهده والدین است و والدین بر پذیرش باورها و اعتقادات اولیه فرد بسیار تأثیرگذار هستند.

دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و سند نقشه جامع علمی کشور باید یکدیگر پیوند دارند، تصریح کرد: اجرای این اسناد به یکدیگر مرتبط است.

وی خاطرنشان کرد: امکان ارتقاء و به روزرسانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در آن پیش‎بینی شده است. همچنین برای اجرایی شدن هر چه بیشتر این سند نیاز به عزم ملی داریم و نباید صرفاً از وزارت آموزش و پرورش این موضوع مطالبه شود.

حسین کچویان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تأکید کرد: باید عوامل مانع از اجرایی شدن شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شناسایی شود و بعد اقدام و فرآیند لازم برای اجرایی شدن ارائه شود.

وی افزود: باید مسؤولان نظام به خصوص مسؤولان حوزه تعلیم و تربیت به این باور برسند که اصل پیشرفت و توسعه کشور به حوزه آموزش و پرورش بستگی دارد.

انتهای پیام/

نظر شما