شناسهٔ خبر: 4565372 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

در آستانه 29 فروردین صورت گرفت

رونمایی از5 دستاورد جدید نیروی زمینی ارتش

صاحب‌خبر -
روز گذشته و در آستانه 29 فروردین ماه روز ارتش، نیروی زمینی ارتش از 5 دستاورد جدید خود در حوزه رزم زمینی با حضور امیر احمدرضا پوردستان فرمانده این نیرو رونمایی کرد.
تانک چرخدار اقارب اولین دستاورد نظامی بود که روز گذشته رونمایی شد.  اقارب اولین تانک چرخدار ایرانی است که به همت متخصصین داخلی تولید شده است.  این تانک مجهز به توپ 90 میلی متری و دارای 4 نفر کاربر است.‎  تیربار فرماندهی این تاک 12.7 میلیمتر است و نسبت توان به وزن آن 30 است.  تانک اقارب تجهیز شده به آخرین نسل کنترل آتش بوده و سیستم تعلیق آن نیز مستقل است.  این تانک دارای 8 چرخ فعال است. همچنین برای اولین بار ربات مسلح چهار در چهار رونمایی شد. این ربات قابلیت حمل دو موشک و 600 کیلو محموله را دارد. ربات نیروی زمینی قابلیت انجام ماموریت براساس برنامه ریزی و کنترل لحظه را داراست. این ربات همچنین قابلیت انجام ماموریت های شناسایی و رزمی و قابلیت نصب یک سلاح اجتماعی متوسط (تیربار 7.62 میلیمتری یا دو موشک پدافند هوایی یا دو موشک ضد زره) را دارد.شعاع عملیاتی این ربات بدون سرنشین در فاز اول 2 کیلو متر است.
تفنگ تک تیرانداز 23 م.م باهر از دیگر دستاوردهایی بود که روز گذشته در معرض دوربین رسانه ها گذاشته شد. این سلاح که قابلیت نفوذ در جلیقه را داراست، یک سلاح ضد بالگرد نیز بشمار می‌رود. وزن این سلاح 62 کیلوگرم و برد آن 4 کیلومتر است.  خدمه این سلاح نیز 3 نفر است. خودروی شنی‌دار فوق سبک نیز چهارمین دستاوردی بود که روز گذشته رونمایی شد.  این خودرو قابلیت حرکت با سرعت 100 کیلومتر در جاده های دارای عارضه و 130 کیلومتر در در جاده های شوسه‎ را داراست و از چابکی بالایی برخوردار است. این خودرو قابلیت نصب سلاح اجتماعی (تیربار 12.7 م.م) اتوماسیون و استاپ لایزر بر روی پلتفرم با دو درجه آزادی را دارد. سرنشین این خودرو یک نفر و وزن آن نیز 4 تن است. این خودرو در شعاع عملیاتی 400 کیلومتر عمل می کند. تفنگ تک‌تیرانداز شاهر به همراه خشاب از دیگر دستاوردهایی است که به صورت رسمی معرفی شد.تعدادی از این نوع سلاح در نیروی زمینی تولید شده که در آینده نزدیک به تولید انبوه می‌رسد. کالیبر این سلاح 14.5 م.م بوده و وزن آن 24 کیلوگرم است.  سلاح مذکور با ظرفیت خشاب 5 گلوله فعالیت می کند و خدمه آن نیز 3 نفر است. برد این سلاح 3 کیلومتر است.
امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش در مراسم رونمایی از دستاوردهای جدید نیروی زمینی ارتش که در سازمان جهاد خودکفایی این نیرو برگزار شد، گفت: اکنون با چهره جدید تهدیدات روبرو هستیم و باید ظرفیت های دفاعی لازم را برای این تهدیدات در خود ایجاد کنیم. وی ادامه داد: امروز داعش و بوکوحرام به نیابت از آمریکا دست به جنایت می زنند. یمن نیز زخم خورده یک ائتلاف ناجوانمردانه است، ما باید خود را برای ورود به این فضا آماده کنیم.

نظر شما