شناسهٔ خبر: 45607246 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

وزیر راه و شهرسازی:

۸ هزار کیلومتر به بزرگراه‌های کشور افزوده شد/ تامین مالی پروژه اتصال بیرجند به شبکه ریلی به زودی آغاز می‌شود

اسلامی گفت: هشت هزار کیلومتر بزرگراه در دولت‌ یازدهم و دوازدهم در کشور احداث شد که در واقع سالانه هزار کیلومتر به بزرگراه‌های کشور افزوده شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی دوشنبه‌شب وارد استان خراسان جنوبی شد تا چندین پروژه را افتتاح و از سایر پروژه‌ها بازدید کند.

اسلامی در آیین افتتاح ۹۰ کیلومتر باند دوم راه‌های خراسان جنوبی که در کیلومتر ۱۴۰ محور دیهوک - راور در شهرستان طبس برگزار شد، اظهار کرد: ایران تا پیش از انقلاب فقط حدود ۲۰ کیلومتر بزرگراه داشته که این میزان در ابتدای دولت یازدهم ۱۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر بوده و تا پایان دولت دوازدهم با اضافه شدن حداقل هشت هزار کیلومتر به بیش از ۲۰ هزار کیلومتر بزرگراه می‌رسد.

وی ادامه داد: علی‌رغم شرایط سخت کرونا و تحریم اما طی دهه فجر امسال بیش از ۵۰۰ پروژه در حوزه راه و شهرسازی با اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومان در سطح کشور افتتاح شد که از جمله مهمترین آن افتتاح ۴۵۰ کیلومتر بزرگراه در کشور است که ۲۰ درصد از آن، یعنی ۹۰ کیلومتر در استان خراسان جنوبی قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: امروز حدود ۸۰ درصد از مجموع ۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر راه اصلی خراسان جنوبی دوبانده شده و یا در حال دوبانده‌سازی است.

وی افزود: خدا را شاکرم که وزارت راه و شهرسازی توانست یک قدم دیگر برای ملت بردارد و ۹۰ کیلومتر بزرگراه به مردم مؤمن، بافرهنگ و سخت‌کوش سرزمین با برکت خراسان جنوبی هدیه کند که امیدواریم مردم بپسندند.

اسلامی یادآور شد: حجم بار جابه‌جا شده در کشور در سال گذشته حدود ۴۷۰ میلیون تن بوده در حالی که حجم بار جابه‌جا شده در سال جاری تا ۲۰ بهمن، از ۵۳۰ میلیون تن عبور کرده که از رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته برخوردار است که نشان دهنده افزایش تولید، کارآمد بودن ظرفیت‌ها و نبود رکود است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خط ریلی «چابهار-زاهدان» تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: در ادامه این مسیر راه آهن زاهدان - زابل - بیرجند - یونسی نیز در دستور کار است.
 
اسلامی اظهارکرد: پروژه احداث خط آهن چابهار - زاهدان با موافقت رهبر معظم انقلاب، از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی توسط چهار هزار نیروی کار در ۲ شیفت، به سرعت در حال اجراست و اجرای ادامه این مسیر شامل زاهدان - زابل - بیرجند - یونسی نیز در دستور کار قرار دارد و جزو پروژه‌های اولویت‌دار است.
 
وزیر راه و شهرسازی افزود: ابتدا براساس قرارداد منعقد شده با یک کشور خارجی، قرار بود هزینه پروژه از محل فاینانس خارجی تامین شود اما پس از خروج آمریکا از برجام و تهدید کشورهای طرف قرارداد از سوی آمریکا، این کشورها ناچار به لغو همکاری با ایران شدند و حدود ۱۰ پروژه مهم وزارت راه و شهرسازی به همین مشکل دچار شد.
 
وی ادامه داد: با موافقت بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه، تامین مالی پروژه اتصال بیرجند به خط ریلی، از محل بازار سرمایه و بورس و با پشتوانه قوی مالی به‌زودی آغاز می‌شود و تاکنون تمامی گام‌های اساسی اولیه و توافقات مقدماتی انجام شده است.

استاندار خراسان جنوبی نیز در این آیین با بیان اینکه وسعت زیاد خراسان جنوبی موجب می‌شود که هر چه کار بشود، به چشم نیاید، گفت: خراسان جنوبی با این گستردگی و واقع شدن در کریدور اصلی حمل و نقل کشور و محل تردد بار و مسافران، نگاه ویژه‌ای نسبت به محورهای مواصلاتی، نه به شکل استانی بلکه به شکل نگاه ملی و بین‌المللی را می‌طلبد و در این زمینه نباید جمعیت استان ملاک عمل قرار گیرد.

حمید ملانوری افزود: خراسان جنوبی علاوه بر نیروی انسانی مستعد و سخت‌کوش دارای معادن، جاذبه‌های گردشگری، واحدهای صنعتی و محصولات کشاورزی استراتژیک متعدد است که حوزه حمل و نقل به عنوان زیرساخت تمامی این ظرفیت‌ها محسوب می‌شود.

افزایش تعداد پروازهای فرودگاه بیرجند و طبس، تسریع در احداث خط آهن چابهار - زاهدان - بیرجند، تسریع در دوبانده‌سازی راه‌ها، لزوم بهسازی و روکش آسفالت راه‌های فرسوده به ویژه در محور بیرجند - طبس، بهسازی محور شهداد - نهبندان، لزوم تقویت ناوگان راهداری، و لزوم احداث مجتمع‌های خدمات رفاهی در مسیر بیرجند - کرمان از دیگر درخواست‌های استاندار خراسان جنوبی از وزیر راه و شهرسازی بود.

وزیر راه و شهرسازی از پایانه مرزی ماهیرود بازدید کرد

وزیر راه و شهرسازی صبح سه‌شنبه در دهمین روز دهه فجر از پایانه، گمرک و سالن تجاری‌سازی در مرز ماهیرود سربیشه بازدید کرد.

در این بازدید حمید ملانوری استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان استانی حضور داشتند. این بازدید با هدف کنترل شرایط و ارائه راهکارهای لازم برای توسعه زیرساخت‌های رفاهی موجود در مرز ماهیرود انجام شد.

پایانه مرزی ماهیرود در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار شامل سالن‌های مسافری، تجاری، محوطه‌سازی و زیرساخت‌های رفاهی و خدماتی مورد نیاز تجار و بازرگانان ایرانی و افغانستانی احداث شده است.

موقعیت استراتژیک خراسان جنوبی، قرار گرفتن در دالان ترانزیتی محور شرق (بندر چابهار، افغانستان، ازبکستان، آسیای میانه)، وجود منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند، اهمیت وجود پایانه مرزی ماهیرود را دوچندان کرده است.

خراسان جنوبی ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و دارای چهار بازارچه مرزی به نام‌های گلورده (میل ۷۳) در شهرستان درمیان، دوکوهانه در شهرستان نهبندان، یزدان در شهرستان زیرکوه و ماهیرود در شهرستان سربیشه است.

سه بازارچه میل ۷۳، دوکوهانه و یزدان در سال‌های اخیر از جانب دولت افغانستان تعطیل اعلام شد و فقط مرز ماهیرود فعال است.

عملیات اجرایی ۵۴ کیلومتر باند دوم راه‌ در خراسان جنوبی آغاز شد

عملیات اجرایی ۵۴ کیلومتر پروژه بزرگراهی (ساخت باند دوم) راه‌های خراسان جنوبی با اعتبار ۲۹۰ میلیارد تومان در دهمین روز دهه فجر با حضور وزیر راه و شهرسازی در این استان آغاز شد.
 
این پروژه‌ها در قالب ۲ پروژه واقع در شهرستان‌های سربیشه و طبس اجرا می‌شود، شامل ۲۷ کیلومتر باند دوم در محور درح- ماهیرود و ۲۷ کیلومتر تکمیل قطعه ششم محور دیهوک - راور است.
 
این مراسم روز سه‌شنبه در پایانه مرزی ماهیرود با حضور جمعی از معاونین وزیر، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، معاونین استاندار، مدیران کل ستادی استانداری و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استانی، ائمه‌جمعه، فرماندار و تعدادی از مسئولان شهرستان و بخش درح برگزار شد.
 
همزمان با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در خراسان جنوبی و برنامه‌های بازدید از محورهای مواصلاتی، محور بیرجند-سربیشه-ماهیرود مورد ارزیابی قرار گرفت.
 
انتهای پیام/
 

نظر شما