شناسهٔ خبر: 45595045 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

در دیدار قالیباف با رئیس دومای روسیه انجام شد

تسلیم پیام رهبر انقلاب به پوتین

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی / پیام رهبر معظم انقلاب خطاب به ولادیمیر پوتین توسط رئیس مجلس شورای اسلامی به «ویچسلاو والودین» رئیس مجلس دومای روسیه تسلیم شد. محمد باقر قالیباف با ارائه این پیام کتبی در آغاز دیدارش با همتای روس خود با ابلاغ سلام رهبر انقلاب به این کشور، تأکید کرد: همانگونه که وجود ایران مستقل به نفع روسیه است، وجود روسیه مقتدر نیز به نفع ایران است. به گزارش خانه ملت، قالیباف با تأکید بر بازتعریف روابط پایدار، دراز مدت و راهبردی میان دو کشور گفت: تغییر و جابه‌جایی در کاخ سفید در نگاه راهبردی ما به مناسبات تهران - مسکو اثری ندارد. قالیباف سپس با اشاره به مداخلات امریکا در منطقه از جمله در تحولات عراق، سوریه و... تأکید کرد: نقشه‌های بلند مدت امریکا بجز ضرر و زیان برای منطقه و بویژه برای ایران و روسیه اثری ندارد.
در این جلسه رئیس دومای روسیه ضمن اشاره به اهمیت روابط میان دو کشور و با قدردانی از اهتمام ویژه رهبرمعظم انقلاب برای تحکیم و تقویت روابط دوجانبه تأکید کرد:«اینجانب مکلف شده‌ام که پیام رهبر عالی مقام ایران را دریافت و سریعاً به رئیس‌جمهوری منتقل کنم و لذا به محض اتمام این جلسه، پیام آیت‌الله خامنه‌ای را به‌دست آقای پوتین خواهم رساند.» والودین با بیان اینکه اهمیت ویژه این سفر را بخوبی درک می‌کنیم، گفت: همه تلاش خود را برای این سفر مهم که دارای این پیام مهم هست، انجام داده‌ایم. او با تأکید بر اینکه «ایران و روسیه برای غلبه بر چالش‌های منطقه‌ای و جهانی باید همگرایی خود را همچنان تقویت کنند»، به تحریم‌های امریکا علیه ایران بخصوص در شرایط کرونا اشاره کرد و گفت:« برخی دولت‌ها از حقوق بشر حرف می‌زنند اما در این شرایط سخت بحران کرونا سیاست اعمال تحریم را دنبال می‌کنند و درواقع به‌جای کمک به درمان بیماری کرونا، کیفیت زندگی مردم را کاهش می‌دهند.»
رؤسای مجالس ایران و روسیه پس از دیدار با حضور در نشست خبری بر تمایل دو کشور بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری تأکید کردند. قالیباف در این نشست با بیان اینکه امیدواریم این سفر آغاز تحول جدیدی در بحث‌های سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی میان دو کشور باشد و ما شاهد شکل‌گیری سرمایه‌گذاری‌ها بین دو کشور باشیم، تصریح کرد: در نشست امروز هماهنگ و توافق شد که در فصل بهار سومین کمیسیون عالی مشترک پارلمان‌های ایران و روسیه در کنار نمایشگاه اقتصادی و تجاری میان تجار ایران و روسیه در تهران برگزار شود و ما میزبان رئیس مجلس دومای روسیه خواهیم بود.
رئیس مجلس دومای روسیه نیز با بیان اینکه روسیه به دنبال فرمت‌های جدیدی برای گسترش ارتباطات خود و ایران است، تأکید کرد: هدف ما از گفت‌وگوها این است که بتوانیم به نتایج واقعی و توسعه روابط میان ایران و روسیه در زمینه‌های انرژی، کشاورزی و حمل و نقل برسیم و شرایطی فراهم شود که روابط تجاری و اقتصادی دو کشور گسترش یابد و به پروژه‌های جدیدی در نتیجه دست پیدا کنیم. او همچنین با اشاره به ارسال واکسن کرونا از سوی روسیه به ایران، اظهار کرد: همکاری‌ها و گفت‌وگوها میان ایران و روسیه در عرصه مسائل بهداشتی و درمانی و کمک به اتباع دو کشور برای فائق آمدن برای پاندمی کرونا در حال انجام است و باید شرایطی فراهم کرد تا دیگر کشورها هم به واکسن کرونا دسترسی پیدا کنند.
قالیباف: رهبر انقلاب فرمودند سفر به روسیه را تأخیر نیندازید
رئیس مجلس شورای اسلامی شامگاه یکشنبه در ساعات اولیه ورودش به مسکو با دیپلمات‌ها و رؤسای نهادهای جمهوری اسلامی ایران در روسیه دیدار کرد. او در این دیدار درباره انگیزه انتخاب روسیه به‌عنوان اولین کشور خارجی برای سفر پارلمانی خود با بیان اینکه با توجه به یکجانبه‌ گرایی امریکا، فرصت‌ و منافع مشترک ما با روسیه می‌تواند همپوشانی خوبی را به وجود بیاورد، گفت: «روابط ما با روسیه باید راهبردی، مستمر و مداوم باشد. علت سفر من به این کشور اطمینان بخشی به روسیه بود تا بداند بروز هر اتفاقی در غرب هیچ تأثیری بر روابط ما با آنها نمی‌گذارد و ما اکنون به‌دنبال زیرساخت‌های جدیدی برای استفاده از ظرفیت‌ها هستیم.» رئیس مجلس با بیان این اعتقاد که «غرب‌گراها در کشورمان در بحث همکاری‌های مشترک ایران با روسیه و چین سنگ‌اندازی‌هایی می‌کنند، مانند بحث برنامه راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین که ظرف ۴۸ ساعت هجمه‌ای را علیه چین به راه انداختند که موجب تعجب این کشور شد»، حواشی پدید آمده پیرامون سفرش به روسیه را از همین جنس عنوان کرد و افزود: «در برهه‌ای حتی هنگامی که می‌خواستم زمان سفر به روسیه را به تعویق بیندازم، رهبر معظم انقلاب فرمودند این سفر را به تأخیر نیندازید و تأکیدشان براین بود که نکاتی را به‌صورت مکتوب به شما ارائه می‌کنم تا به روسیه ببرید.»

نظر شما