شناسهٔ خبر: 45591375 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

آیت‌الله ضیاء آبادی؛ عالمی که مسجد را پایگاه فعالیت‌های تبلیغی تفسیری کرده بود

آیت‌الله سیدمحمدضیاءآبادی، مفسر قرآن کریم و از علمای اخلاق، در کنار امامت جماعت مسجد علی بن الحسین(ع)، مسجد را پایگاه تبلیغ دین و تفسیر قرآن کرده بود و جلسات تفسیر و اخلاق ایشان در این خانه خدا از مجالس پرمخاطب و اثرگذار به ویژه در شمال تهران بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آیت‌الله سیدمحمد ضیاءآبادی مفسر قرآن کریم و از علمای اخلاق و امام جماعت مسجد علی بن الحسین(ع) که به دلیل بیماری کرونا از چندی پیش در بیمارستان بستری بود، دعوت حق را لبیک گفت.

 

ایشان  از اساتید اخلاق بود که بیش از ۳۰ سال امام جماعت مسجد علی بن الحسین(ع) در میدان قدس، خیابان دربند را عهده دار بود و در همین مسجد جلسات اخلاق برپا می کرد، اما از سه سال گذشته به دلیل کهولت سن و بیماری، امامت جماعت این مسجد را به حجت الاسلام «سبط» واگذار کرد.

 

آیت الله ضیاءآبادی درباره جلسات طولانی تفسیر قرآن و زیارت جامعه و عاشورا می فرمود: «در حدود سال ۱۳۵۰هـ ش جمعی از مؤمنان مرا برای اقامه نماز جماعت به مسجد علی بن موسی الرضا علیه‌السّلام در حوالی خیابان ایران، خیابان سقاباشی دعوت کردند. در آنجا به پیشنهاد برخی از دوستان جلسات سیار تشکیل یافت که هر شب جمعه در منازل افراد منعقد می‌شد و من سخنرانی می‌کردم. فرصت را غنیمت شمردم تا با افزایش مطالعات، به تفسیر قرآن بپردازم. من علاقه زیادی به تفسیر قرآن داشتم، اما نمی‌شد آن را بر منابر عمومی مطرح کرد، ولی جلسات هفتگی که افراد ثابتی در آن شرکت دارند، زمینه خوبی برای این کار بود. پیشنهاد کردم قرآن را از اول تفسیر کنم و موافقت شد. از آن روز تا کنون از اول قرآن تا سوره رعد را تفسیر کرده‌ایم. ناگفته نماند برخی دیگر از سوره‌های قرآن خصوصا جز آخر قرآن کریم را نیز تفسیر کرده‌ایم.

به دنبال جلسات تفسیری، تشکیل جلسات شرح و تفسیر زیارت جامعه کبیره را در صبح‌های جمعه، با همان شکل سیار منعقد کردیم و طی ۱۰ سال زیارت جامعه کبیره و زیارت عاشورا را برای آن دوستان شرح و تفسیر کردم.»

 

آیت الله ضیاءآبادی از سخنرانان دانشمند ساکن تهران بود که به علت قدرت والای علمی و معنوی، آشنایی با مبانی اسلامی و قرآنی، شناخت مسایل روز و دارا بودن قدرت بیان و خطابه و شیوایی سخن درخشش خاصی در مجالس عمومی و خصوصی داشت به گونه‌ای که یکی از منابر وی در جلد اول مجموعه گفتار وعاظ آمده و معظم له نیز در ردیف وعاظ و خطباء ممتاز و تراز اول کشور قرار داده شد.

وی یکی از روحانیان و مبلغان موفق در امر وعظ و تبلیغ در تهران به شمار می رفت و چون سخنانش با چاشنی قرآن، روایت و مطالب آموزنده اخلاقی همراه بود، مشتاقان زیادی داشت. اخلاص، تواضع، عمل به گفتار، متانت و شیوایی سخن، و بهره گیری از ظرافت های اخلاقی و قرآنی از ویژگی های ایشان به شمار می رفت.

مهم آنکه در همه این فعالیت ها این عالم تراز انقلاب با محوریت مسجد عمل می کرد و جلسات درس و وعظ خود را در مسجد برپا می کرد.

 

کتب تفسیری زیادی از این عالم متقی به چاپ رسیده‌است و هم چنین مباحث تفسیری و اخلاقی وی در قالب جزوه‌هایی با نام صفیر هدایت، صفیر ولایت و صفیر سعادت منتشر می‌شود.

 

خبرگزاری شبستان، درگذشت این عالم ربانی و استاد اخلاق که مسجد را محور و سنگر تبلیغ دین کرده بود را تسلیت می گوید.

پایان پیام/40

نظر شما