شناسهٔ خبر: 45579945 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

ایران جا مانده از قافله انرژی‌های تجدیدپذیر

با وجود توسعه تولید نفت و به ‌خصوص گاز در سال‌های آتی، به نظر می‌رسد پیک مصرف نفت و سپس گاز در جهان سریع‌تر از پیش‌بینی‌های قبلی اتفاق خواهد افتاد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز: کارشناسان معتقدند طی چند دهه آینده تحـول عظیمی روی خواهد داد و آن هم دوری جستن از سوخت‌های فسیلی است.به گفته آنان حتـی اگـر پـس از سال ۲۰۲۰ یارانه‌های بخش انرژی‌های تجدیدپذیر حذف شوند، سـهم آنهـا در انرژی تولیدشده می‌تواند از پنـج درصـد امروز بـه ۳۰ درصد تا سال ۲۰۴۰ برسد چرا که بهبودها در فناوری و کاهش هزینه‌ها با سـرعت قابل ملاحظه‌ای به ویژه در بخش انرژی خورشیدی و انـرژی بـادی در حال پیشرفت هستند.

با گسترش فناوری‌های استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و تلاش چینی‌ها در ارزان تولید کردن لوازم و وسایل تولید انرژی‌های پاک متوسط هزینه تولید برق از انرژی‌های پاک به ٣ سنت بر کیلووات ساعت کاهش یافته و پیش‌بینی می‌شود این روند تا رسیدن به کمتر از ٢ سنت بر کیلووات ساعت ادامه یابد.

علاوه بر این، همه‌گیری کووید۱۹ نیز پیش‌بینی‌های خاصی را در این باره تسریع کرده است. موسسه پلاتس هم پیش‌بینی کرده است همه‌گیری ویروس کرونا و اثرگذاری آن بر کاهش تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۰، روند گذار انرژی به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر را در سال‌های آینده تشدید خواهد کرد.

در واقع گذر از عصر استفاده از سوخت‌های فسیلی نقطه‌ای است که آینده انرژی جهان را می‌سازد و ایران هم بدون تردید چاره‌ای جز این ندارد که این گذر را بپیماید. انرژی‌های تجدیدپذیر و سایر سوخت‌های فسیلی باید بازار را در اختیار خود درآورند و جهان ناگزیر است آن را بپذیرد.

این در حالی است که استفاده از مجموعه انرژی تجدیدپذیر در ایران هنوز کمتر از یک درصد از کل مصرف انرژی در کشور است.در حال حاضر در ایران عمده‌ انرژی مورد استفاده، از سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود. اگرچه اقداماتی که در سال‌های اخیر با ساخت سدهای متعدد و اتمام پروژه‌ نیروگاه هسته‌ای بوشهر انجام شد، باعث افزایش سهم انرژی هسته‌ای و انرژی برقابی در سبد انرژی کشور شد اما باید توجه داشت که ایران کشوری گرم و خشک است و تولید برق از نیروگاه‌های آبی منبع پایداری برای تامین انرژی به حساب نمی‌آید.

از طرفی هم‌اکنون به دلیل زیان بسیار انرژی هسته‌ای به محیط زیست، ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در اروپا متوقف شده و سرمایه‌گذاری‌های کلانی روی انرژی خورشیدی صورت گرفته است. از این‌رو واضح و مبرهن است که ایران با وجود پتانسیل‌های بسیار، چقدر از قافله انرژی‌های نو عقب مانده است.

در مقابل اما شاهد آن هستیم که کشورهای توسعه‌یافته پیشرفت‌های چشمگیری در این زمینه داشته و درصدد برداشتن گام‌های تازه‌ای در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و فاصله گرفتن هر چه بیشتر از انرژی‌های آلاینده هستند.

طرح بزرگ دانمارک

در این میان دانمارک پروژه‌ای را کلید است که با انرژی بادی تا ۱۰ هزار مگاوات برق تولید می‌کند. این طرح قرار است با هزینه ۲۸ میلیارد یورو تا سال ۲۰۳۳ به بهره‌‌برداری برسد.توربین‌های بادی همین حالا هم در سواحل دانمارک به وفور دیده می‌شوند. اما هدف طرح جدید این است که با استفاده از انرژی بادی بخش قابل اعتنایی از نیاز اروپا به برق تامین شود.

طرح جدید شامل ایجاد یک جزیره مصنوعی در میان دریا و در فاصله ۸۰ کیلومتری از ساحل است؛ با تاسیساتی برای ذخیره برقی که توربین‌های نصب‌شده در جزیره تولید می‌کنند. این طرح قرار است تا سال ۲۰۳۳ به بهره‌برداری برسد.تولید برق در نظر گرفته‌شده ۱۰ هزار مگاوات (۱۰ برابر نیروگاه اتمی بوشهر) است که می‌تواند پاسخگوی نیاز ۱۰ میلیون خانوار باشد. جمعیت دانمارک شش میلیون نفر است که همین حالا هم در تامین برق خود با مشکل روبه‌رو نیست. از همین رو طرح آتی با چشم‌انداز صدور مقدار معتنابهی برق به قاره اروپا عملیاتی می‌شود.

ساخت بزرگ‌ترین مزرعه بادی فراساحلی جهان در کره

از سویی کره‌جنوبی هم اخیرا از پروژه‌ای به ارزش ۵/۴۸ تریلیون وون (۲/۴۳ میلیارد دلار) برای ساخت بزرگ‌ترین نیروگاه بادی فراساحلی جهان تا سال ۲۰۳۰ رونمایی کرد. این پروژه بخش مهمی از توافق جدید سبز مون جائه این رییس‌جمهور کره‌جنوبی است که در ماه می سال گذشته برای محدود کردن وابستگی به سوخت‌های فسیلی در چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا و کربن خنثی شد این کشور تا سال ۲۰۵۰ اعلام شد.

سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان

همچنین بیش از ۵۰ درصد از ظرفیت نیروگاه‌های نصب‌شده برق در آلمان تجدیدپذیر است و با وجود پیشرفتی که این کشور تاکنون در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر داشته، قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، ظرفیت نیروگاهی تجدیدپذیر خود را به بیش از ۶۵ درصد برساند.حدود ۴۰ درصد ظرفیت نیروگاه‌های نصب‌شده برق انگلستان هم تجدیدپذیر است و در نظر دارد تا دو سال دیگر ۳۰ درصد کل انرژی خود را از طریق تجدیدپذیرها تولید کند.

در حال حاضر ۳۰ درصد ظرفیت نیروگاهی نصب شده در اسپانیا نیز انرژی‌های تجدیدپذیر است و گفته می‌شود تا سال ۲۰۵۰ این عدد به ۱۰۰ درصد می‌رسد، علاوه بر این در کشور شیلی تا سال ۲۰۵۰، ظرفیت نیروگاه‌های نصب‌شده تجدیدپذیر به ۷۰ درصد خواهد رسید.در حال حاضر دو درصد از ظرفیت نیروگاه‌های نصب‌شده در مالزی را هم نیروگاه‌های تجدیدپذیر تشکیل می‌دهند و قرار است تا سال ۲۰۳۰ ظرفیت این نیروگاه‌ها به ۲۰ درصد برسد.

در ژاپن نیز ۳۲ هزار گیگاوات برق از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر تولید می‌شود که تا سال ۲۰۳۰، ظرفیت این نیروگاه‌ها به ۲۴ درصد می‌رسد.همچنین باید گفت کشورهای همسایه در توسعه تجدیدپذیرها غافل نبودند و پیشرفت خوبی در این حوزه داشته‌اند.ترکیه در میان کشورهای همسایه ایران در زمینه تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر پیشروتر بوده تا جایی که در حال حاضر این کشور بدون محاسبه نیروگاه‌های برق‌آبی، ۵/۱۲گیگاوات از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تولید کرده که ۱۵ درصد از ظرفیت کل برق تولید شده در تمام نیروگاه‌ها را شامل می‌شود.

عراق هم در حال حاضر ۱۰۰ مگاوات برق از طریق نصب نیروگاه‌های تجدیدپذیر به ویژه نیروگاه خورشیدی تولید کرده است و بنا بر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر خود را به ۱۰ درصد معادل ۳۵ گیگاوات برساند.

کویت نیز در حال حاضر ۷۰مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر تولید کرده و این کشور بنا دارد تا سال ۲۰۳۰ ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر خود را به ۱۵ درصد معادل دو گیگاوات برساند و در نظر دارد برای این کار هشت میلیارد هزینه کند.

دوبی نیز به عنوان بزرگ‌ترین شهر کشور امارات متحده عربی پنج درصد از برق خود را از طریق تجدیدپذیرها تولید کرده که معادل ۸/۷ گیگاوات برق است.
علاوه بر این، عربستان در حال حاضر ۹۲ مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های تجدپذیر تولید کرده و در نظر دارد تا سال ۲۰۳۲ میزان برق تولیدی خود از نیروگاه‌های تجدیدپذیر را به ۵۴ گیگاوات برساند که این رقم ۸۰ درصد برق تولیدی ایران در حال حاضر را شامل می‌شود.

اردن نیز در حال حاضر ۶۴۶ مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر تولید کرده و بنا دارد تا سال ۲۰۲۰ ظرفیت نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر خود را به ۱۰ درصد برساند و ۱۸ گیگاوات برق تولید کند.

نظر شما