شناسهٔ خبر: 45575993 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

خواسته مردم از وزیر راه همزمان با سفر اسلامی به خراسان جنوبی؛

تسریع در دوبانده‌شدن جاده‌های خراسان جنوبی و خروج پروژه راه‌آهن از یخ‌زدگی

جاده‌هایی که به قربانی می‌گیرد و پروژه راه‌آهن که حرکت کُندی دارد، از جمله مشکلات حوزه راه و شهرسازی خراسان جنوبی است که مردم استان خواستار رفع این مشکلات در سفر وزیر راه و شهرسازی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، استان خراسان جنوبی با مساحت ۱۵۱ هزار و ۱۹۳ کیلومتر مربع سومین استان ایران است. این استان با داشتن ۴۶۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان یکی از استان های مهم و مرزی کشور محسوب می شود.

خراسان جنوبی استانی است که نبود زیرساخت‌های لازم در حوزه حمل و نقل یکی از عوامل توسعه نیافتگی برای این استان محسوب می شود.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی امروز ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ به خراسان جنوبی سفر می کند اما این استان از نبود زیرساخت های لازم برای حمل و نقل رنج می برد که لازم است در این سفر این مشکلات مورد توجه قرار گیرد.

راه‌آهن

مطالبه راه آهن از زمانی که هنوز خراسان جنوبی به استان مستقل تبدیل نشده و شهرستان بیرجند بخشی از خراسان بزرگ بود، حدود ۲۰ سال قبل به واسطه طرحی که می‌خواست اتصال چابهار را به سرخس از طریق راه آهن سراسری ممکن کند در مجلس شورای اسلامی آن زمان سر زبان‌ها افتاد.

 با این وجود اولین بار خواسته راه آهن شرق کشور سال ۱۳۸۰ توسط مجمع نمایندگان خراسان بزرگ و سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهوری وقت ارائه و پس از آن تقاضا به وزارت راه و ترابری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارجاع شد.

زمانی مطالبه مردم برای وصل شدن به راه آهن سراسری شدّت گرفت که نمایندگان وقت مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی با پیگیری‌های مستمر توانستند دولت را وادار به قراردادن ردیف بودجه مشخص برای آن در بودجه ۱۳۹۴ کنند.

بعد از قراردادن ردیف بودجه، مسئولان خراسان جنوبی وعده‌هایی برای آغاز به کار پروژه راه‌آهن در خراسان جنوبی می‌دادند و به خصوص استانداران، "بزودی" یا "چند ماه آینده" را مطرح می‌کردند که در نهایت در ۱۵ مهر ۱۳۹۸ در روز ملی روستا و عشایر، با حضور وزیر ورزش و جوانان، کلنگ آغاز احداث راه‌آهن از بیرجند به ایستگاه یونسی گناباد بر زمین زده شد.

بعد از این کلنگ‌زنی، وعده‌ها وارد مرحله دیگری شد و زمان اتمام پروژه در قول‌های مسئولان دیده می‌شود. وحید داعی مدیرکل راه و شهرسازی در ۳۰ مهرماه و شهریورماه اعلام کرد که پروژه راه آهن خراسان جنوبی ۱۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اکنون نیز اعلام می‌کند: پروژه احداث راه‌آهن بیرجند یونسی در قطعه ۱۶ با پیشرفت فیزیکی ۱۶ درصد در دست اجرا است.

مسئولان خراسان جنوبی درحالی از پیشرفت این پروژه خبر می‌دهند که میزان پیشرفت آن در ۱۶ درصد قفل شده است و این در حالی است که در جداول پیوست لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای راه‌آهن زاهدان مشهد، مبلغ ۶۰ میلیارد تومان با عنوان ردیف اعتباری برای طرح مطالعه و احداث این راه‌آهن توسط دولت در نظر گرفته شده است که در سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان هزینه شود.

در ابتدای سال بحث‌هایی در خصوص حمایت دولت با استفاده از توان بخش خصوصی و کنسرسیوم مطرح شده بود و شرکت ویسا که مجری قطعه ۳۲ کیلومتری راه‌آهن است به کنسرسیوم شرکت ریلی خراسان جنوبی پیوست که در مجموع ۶ شرکت مسئولیت اجرای پروژه ۲۷۱ کیلومتری را بر عهده دارند و بنا است ۹۰ درصد اعتبارات از طریق این کنسرسیوم و ۱۰ درصد آورده دولت باشد و ۷۰ درصد از سهم شرکت‌های عضو کنسرسیوم نیز از محل منابع صندوق توسعه ملی تأمین خواهد شد اما از این طرح نیز خبری نیست.

اوضاع راه آهن خراسان جنوبی در یخ‌زدگی پیشرفت قرار دارد و  بر خلاف برخی رسانه‌ها که مدعی بودند سوت قطار تا سال ۱۴۰۰ در خراسان جنوبی شنیده می‌شود، اما هنوز در مراحل ابتدایی آغاز به کار در توقف قرار دارد.

راه‌های خراسان جنوبی

یکی از محورهای اصلی برای توسعه یک استان جاده‌ها و شریان‌های اصلی راه‌ها است که این استان از جاده‌های مناسبی برای حمل و نقل برخوردار نیست و این مهم سبب عقب‌ماندگی این استان مرزی، کویری و مهم شده است.

تنها دو درصد از جاده‌های خراسان جنوبی دوبانده شده است

از ۱۷ هزار و ۱۶۲ کیلومتر راه در سطح استان خراسان جنوبی، تاکنون ۶۱۴ کیلومتر از این راه‌ها به باند دوم تبدیل شده است و این نشان می‌دهد که برای این‌که این استان جاده دوبانده و بی‌خطری داشته باشد، فاصله دارد.

محور توسعه شرق یکی از محورهای بسیار مهم و حیاتی جهت توسعه زیرساخت‌های شرق کشور از قدیم مطرح بوده که از چابهار - زاهدان - بیرجند عبور و به مشهد اتصال پیدا می‌کند.

جاده بیرجند- قاین

قطعه‌ای از این کریدور در خراسان جنوبی و محور بیرجند تا قاین است که دارای ترانزیت و ترافیک محلی بالا است به گونه‌ای که هر سال شاهد تصادفات متعدد در این محور و تحمیل خسارت‌های مالی و جانی زیاد طی سال‌های گذشته بودیم.

این جاده یکی از جاده‌های پرخطر استان است که به عنوان جاده مرگ شناخته می‌شود.

محور بیرجند - قاین مسیر اصلی تردد مسافران به مشهد مقدس است و پنج پیمانکار در این محور مشغول به کار هستند.

داعی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی دی ماه امسال با بهره‌برداری از ۶.۵ کیلومتر دیگر از باند دوم محور بیرجند - قاین، گفت: قطعه یک این محور تکمیل شد و عملیات دوبانده سازی آن به اتمام رسید.

وی افزود: طبق وعده‌ای که در تکمیل و بازگشایی پروژه‌های احداث باند دوم در محورهای استان داده بودیم قطعه دیگری از باند دوم محور بیرجند - قاین با اعتبار هزینه شده ۱۸ میلیارد تومان زیر بار ترافیک رفت.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مسیر بیرجند - قاین ۱۰۰ کیلومتر طول دارد، گفت: تلاش برای تکمیل دوبانده سازی این محور که از اهمیت و تردد بالایی نیز برخوردار است، ادامه دارد.

مسیر دیهوک- راور

مسیر دیهوک- راور از بزرگ‌ترین کویر کشور می‌گذرد. مسافران استان‌های اصفهان، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و یزد و برخی مسافران فارس را به شهر مشهد و استان‌های شمالی کشور می‌رساند.

هر فردی از خراسان جنوبی قصد سفر به استان کرمان یا حتی سایر استان‌های جنوبی، مرکزی و شرقی را داشته باشد باید این مسیر را طی و خودش را برای پا گذاشتن در این جاده کویری از قبل آماده کند.

علیرضا رضایی، رئیس پلیس‌راه خراسان جنوبی در این زمینه گفته است: محور دیهوک-راور با طول ۲۰۵ کیلومتر در حوزه خراسان جنوبی، در مسیر ترانزیت بار از بنادر جنوبی کشور به مقصد مرز سرخس قرار دارد که تناسبی بین زیرساخت‌های موجود و حجم تردد و نوع وسایل نقلیه وجود ندارد.

وی بیان‌کرد: در این جاده، وجود محورِ دوطرفه غیرمجزا (به‌جز ۱۰۲ کیلومتر محور در سه مقطع)، عرض کم‌معبر، فقدان شانه راه، وجود آب‌نماهای متعدد از اهم نواقص یادشده است و طول زیاد محور، طبیعت یکنواخت حاشیه راه و فقدان استراحتگاه بین‌راهی موجب شده تا رانندگان علی‌رغم خستگی برای فرار از شرایط سخت حاکم بر این محور با سرعت زیاد رانندگی کنند.

رئیس پلیس‌راه خراسان جنوبی افزود: همچنین نبود زیرساخت لازم مانند برق برای افزایش تعداد دوربین‌های ثبت تخلف جاده‌ای مانع از نظارت هوشمند تخلفات سرعت رانندگان در این محور (از نایبند تا انتهای محور) شده است.

میر محمد مودی معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز درباره وضعیت جاده طبس به راور، گفت: این محور ازجمله کریدورهای حساس و مهم خراسان جنوبی است که ۲۰۵ کیلومتر آن در محدوده خراسان جنوبی قرار دارد.

وی بیان کرد: از این ۲۰۵ کیلومتر حدود ۱۰۲ کیلومتر آن دوبانده است که مشکل خاصی وجود ندارد و از ۱۰۳ کیلومتر باقیمانده نیز ۱۱ کیلومتر کار آسفالت برای چهار خطه شدن آن صورت گرفته است.

جاده بیرجند - نهبندان

جاده بیرجند نهبندان، مسیری کم‌عرض و ناهموار است و تاکنون بسیاری از افراد در این جاده جان خود را از دست داده یا دچار حادثه شده‌اند.

تردد کامیون‌‌های بزرگ و سنگین در این مسیر زیاد است. خودروهای سواری برای این‌که طعمه هیولای مرگ در این جاده نشوند با احتیاط بیشتر رانندگی می‌کنند اما با این وجود تعداد حوادث کم نیست. در مسیر بیرجند به سمت نهبندان فقط چند کیلومتری از جاده دوبانده است اما بقیه مسیر نواقص زیادی دارد که تردد در آن را با مشکل مواجه کرده است.

با تردد کامیون‌های سنگین و تریلرهای کشنده در این محور تکه‌های آسفالت یا از جا کنده یا ترک ترک شده؛ بسیاری از نقاط حادثه‌خیز گاردریل ندارد و در حوادث جاده‌ای احتمال پرت شدن خودرو به خارج از جاده وجود دارد.

یکی از مشکلاتی که سال‌های درازی است گریبان‌گیر مسافران و رانندگان این مسیر شده است وجود چاله‌های عمیق و گسترده‌ای است که جان و مال انسان را به خطر می‌اندازد و چنان‌چه مسافر یا راننده‌ای به جاده آشنایی نداشته باشد موجب بروز تصادفات و مشکل‌ساز می‌شود.

مجید بیکی، فرماندار نهبندان ۲۰ دی‌ماه امسال، با بیان این‌که نهبندان سه هزار و ۶۰۰ کیلومتر جاده اصلی، فرعی و روستایی دارد، گفت: این مسیرها ماموریت‌ها را برای خدمت‌رسانی بیشتر کرده است.

بیکی تصریح کرد: وضعیت جاده های نهبندان به لحاظ باند دوم، روکش و علائم راهنمایی و رانندگی، بدترین شرایط را در بین جاده‌های استان دارد؛ گرچه اقدامات زیادی در بخش جاده‌های شهرستان علی‌رغم محدودیت‌های شدید اعتباری انجام شده است.

وی بیان کرد: عملیات اجرایی ۱۶ کیلومتر باند دوم در شهرستان نهبندان تا پایان امسال به اتمام می‌رسد، همچنین روکش پنج کیلومتر از مسیر نهبندان-سربیشه در دست اقدام است.

فرماندار نهبندان با بیان این‌که شکاف‌های توسعه در شهرستان باید پر شود، عنوان کرد: هماهنگی بین بخشی بین دستگاه های استان و شهرستان باید انجام شود چراکه ایست و بازرسی وضعیت نامطلوبی دارد که باید امکانات و تجهیزات آن مهیا شود.

بیکی در ادامه از وضعیت روکش جاده‌های شریانی و روستایی گلایه کرد و گفت: این وضعیت نارضایتی‌های زیادی را در پی داشته است که می‌طلبد نگاه ویژه‌ای در حوزه راهداری از محل اعتبارات ملی به این مسیر صورت پذیرد.

مسیر خوسف - نایبند- بهاباد- یزد

یکی از مسیرهای مهم در خراسان‌جنوبی جاده بیرجند خوسف نایبند بهاباد یزد است که سال‌ها است مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته است.

در حال حاضر مردم جهت عزیمت از بیرجند به یزد، از مسیر طبس عبور می‌کنند که فاصله‌ای حدود ۶۲۸ کیلومتری دارد اما با تکمیل جاده از مسیر نایبند و بهاباد، این مسیر کوتاه می‌شود و این به معنای نزدیکی دیگر شهرها از جمله شیراز به مشهدمقدس است و طبیعی است که با تکمیل این جاده و کوتاه‌شدن مسیر، تردد زیادی در آن برقرار می‌شود و این، عاملی جهت توسعه شهرهای مسیر به خصوص شهرستان خوسف خواهد شد.

محمدعلی فرماندار خوسف در این باره گفت: برای ردیف بودجه باید کمیسیون ماده ۲۳ پیوست یک قانون بودجه را طی کند و ردیف اعتبار مجزایی بگیرد.

وی تاکید کرد: لازم است پیگیری‌ها از طریق نمایندگان مجلس صورت بگیرد تا در پیوست ردیف بودجه گنجانده شود. به طور جدّی دنبال این موضوع هستیم اما تاکنون پاسخ مثبتی یا تغییری در نگرش‌های قبلی ایجاد نشده است.

فرماندار خوسف خاطرنشان کرد: از ۱۱۰ کیلومتر طول این جاده، ۳۰ کیلومتر کار شده است که بخشی از آن آسفالت شده و بخشی باقی‌مانده است.

مسکن ملی

متقاضیان مسکن ملی از اقدام دیر دولت در اجرای این طرح گلایه دارند. همچنین مردم اعلام می‌کنند: در صورت دریافت اقساطی مبلغ ۴۰ میلیون تومان اولیه، بسیاری از افراد انصراف نمی‌دادند چراکه افراد کم‌بضائت که خانه‌ای ندارند در این طرح ثبت‌نام کردند و توانایی پرداخت یک‌جای این مبلغ را نداشتند.

حسن علیزاده معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی دی‌ماه سال جاری، بیان کرد: ابتدای آغاز طرح مسکن ملی مجموع سهم خراسان جنوبی ۲۴۵۰ نفر بود اما ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر در استان ثبت‌نام کردند.

 وی گفت: تاکنون حدود چهار هزار و ۸۰۰ متقاضی مسکن ملی نسبت به واریز ۴۰ میلیون تومان آورده اولیه اقدام کردند که برای حدود سه هزار نفر تاکنون زمین تخصیص و تحویل داده شده است.

وی با بیان این‌که افرادی که گلایه دارند خودشان پیگیری نکرده یا اطلاعات کامل در خصوص مسکن ملی ندارند، عنوان کرد: در شهر بیرجند برای ۱۳۲۵ متقاضی تحویل زمین انجام شده و تحویل زمین برای حدود ۸۰۰ متقاضی باقی مانده که این هفته تحویل زمین انجام خواهد شد.

بنابراین گزارش؛ حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی در وضعیت خوبی قرار ندارد که نیاز است در سفر وزیر راه و شهرسازی به خراسان جنوبی حساسیت‌ها نسبت به این جاده‌ها بیشتر شود و فکری برای این جاده‌ها که مسیر تصادفات بی‌شمار و مرگ افراد زیادی شده است، داشته باشند.

انتهای پیام/

نظر شما