شناسهٔ خبر: 45536897 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

مدیر عامل شرکت سبلان برق امید مطرح کرد:

بهره برداری واحد دوم نیروگاه سبلان در تابستان 1400

مدیر عامل شرکت سبلان برق امید گفت: تابستان ۱۴۰۰ واحد دوم نیروگاه سبلان به بهره برداری می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بسیج، ابراهیم سرداری مدیر عامل شرکت سبلان برق امید در نشست خبری نخستین واحد بخار نیروگاه سبلان گفت: نیروگاه اردبیل یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع سیکل ترکیبی با ظرفیت تولید ۱۴۴۰ مگاوات است که شامل ۶ واحد گازی، ۱۵۹ مگاواتی مدل V۹۴/۲A و ۳ واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی در زمینی به مساحت ۸۰ هکتار است.

او ادامه داد:  تابستان ۱۴۰۰ واحد دوم این نیروگاه و واحد سوم آن نیز آبان ماه سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

مدیر عامل شرکت سبلان برق امید نیروگاه سبلان اضافه کرد: هزینه ساخت این نیروگاه در فاز اول ۴ واحد گازی ۵۰۰ میلیارد تومان، فاز دوم۲ واحد گازی۱۸۴ میلیارد تومان، فاز سوم ۳ واحد بخش بخار ۵۰۰ میلیون دلار است.

سرداری تصریح کرد: سوخت اول این نیروگاه، گاز طبیعی است که ایستگاه آن با ظرفیت ۳۰۰ هزار متر مکعب در ساعت ساخته شده و برای تأمین سوخت دوم نیروگاه (گازوئیل) نیز ۶ دستگاه مخزن جمعاً به ظرفیت ۱۲۰ میلیون‌لیتر ساخته شده‌است.

او تصریح کرد: به میزان مصرف سوخت تولید داریم و عملا بابت هر متر مربع گاز یا گازوئیل ۳ کیلو وات ساعت برق تولید می‌شود، با توجه به افت فشار گاز ما از گازوئیل استفاده می‌کردیم.

 سرداری مجری طرح‌های بیع متقابل شرکت برق حرارتی افزود: شرکت برق حرارتی در پروژه‌هایی که در حال کار هستند سرمایه پذیر است به طوری که واحد‌های گازی را به سیکل ترکیبی تبدیل می‌کنند.

او ادامه داد: ما حدود ٧ هزار و ۵٠٠ پروژه داشتیم که از این تعداد ٣ و هزار پروژه به مدار رسیده‌اند، یکی از مزایای این پروژه این است که از پساب شهر اردبیل برای واحد بخار استفاده می‌شود که از این طریق در مصرف آب صرفه جویی خوبی خواهد شد.

مجری طرح‌های بیع متقابل شرکت برق حرارتی اضافه کرد: واحد‌هایی که در آینده نزدیک وارد مدار می‌شوند چیزی بالغ بر ۵ واحد در کشور هستند که با ظرفیت نامی ۱۶۰ مگاوات وارد شبکه می‌شوند.

۷۰ درصد تجهیزات  نیروگاه‌‌ها ساخت داخل است

سرداری گفت: با توجه به تحریم‌های ظالمانه غرب خوشبختانه ۷۰ درصد از تجهیزات نیروگاه‌های داخل ساخت داخل است و زیر ۳۰ درصد از خارج از کشور است.

مجری طرح‌های بیع متقابل شرکت برق حرارتی گفت: به طور کلی نیروگاه‌های پرند، کاشان، سبلان، فردوسی، عسلویه، چابهار، ارومیه، رودشور و جهرم تعداد ۲۱ واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی در دست احداث است که از این تعداد ۱۸ واحد در قالب قرارداد‌های بیع‌متقابل به بهره‌برداری می‌رسد.

سرداری با اشاره به اینکه تاکنون واحد‌های نیروگاه کاشان، عسلویه، ارومیه و واحد‌های یک تا سه نیروگاه پرند و نیز واحد‌های یک و ۲ جهرم به شبکه سنکرون شده‌اند، اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته امیدواریم تا پایان امسال نیز واحد‌های باقی مانده در کشور به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات وارد مدار شوند.

سرداری بیان کرد: هزینه احداث واحد یک بخش بخار سیکل ترکیبی این نیروگاه ۱۴۰ میلیون یورو معادل ۳،۵۰۰ میلیارد تومان است به طوری که نرخ تسعیر برای هر دلار را معادل ۲۵ هزار تومان محاسبه شده است از سویی دیگر ۲۵۰ میلیارد تومان آورده ریالی به این طرح است که ۷۰ درصد آن تأمین شده است در واقع البته بخشی از این منابع مورد نیاز برای این پروژه از محل آورده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا تأمین شده است.

مجری طرح‌های بیع متقابل شرکت برق حرارتی گفت: در نتیجه بهره برداری کامل از این نیروگاه شاهد صرفه جویی ۷۹۹ متر مکعبی گاز و معادل آن به طور تقریبی گازوئیل در سال هستیم.

نظر شما