شناسهٔ خبر: 45511224 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سه سال وقت‌کشی کردیم چند ماه دیگر روی آن!/سرقفلی گرای «خزانه خالی است» برای خود شماست آقای نوبخت

ادعای دروغین خالی بودن خزانه در طول این چند سال در حالی مطرح شده که مع الاسف ریخت و پاش در دستگاه‌های دولتی در قالب‌های مختلف به راه بوده؛ از واگذاری شرکت‌های بزرگ و زرخیز دولتی به ثمن بخس بگیرید تا پرداخت حقوق‌های هنگفت نجومی.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه کیهان در بخش اخبار ویژه خود، چند خبر را مورد توجه قرار داده است که بخشی از آن در ادامه آمده است.

سه سال وقت‌کشی کردیم چند ماه دیگر روی آن!

درماندگی و در عین حال تناقض‌گویی درباره وعده بازگشت دولت بایدن به تعهدات برجامی، محافل رسانه‌ای دولتی را فرا گرفته است.

خبرگزاری دولتی خبرآنلاین در تحلیلی نوشت: سخنان وزیر خارجه جدید آمریکا و رئیس جمهور فرانسه حاکی از این است که با مواضعی سختگیرانه‌تر از حد انتظار از جانب دولت‌های غربی مواجه هستیم. پیش‌شرط‌هایی که مقامات آمریکایی طی روزهای گذشته برای بازگشت به برجام مطرح کرده‌اند (شامل برداشتن گام اول از سوی ایران و مذاکره در مورد «سایر نگرانی‌ها»).

عامل سیال در این میان ترکیب تیم امنیت ملی بایدن است. مقامات آمریکایی چند بار تاکید کرده‌اند که ترکیب تیم طرف کار با ایران را به عمد متنوع با دیدگاه‌های مختلف در نظر گرفته‌اند. در حالی که به نظر می‌رسد بلینکن از سرسخت‌ترین‌ها در قبال ایران باشد، احتمالا قرار است دیدگاه‌های او از سوی کسانی مانند رابرت مالی، نماینده امور ایران، و وندی شرمن، معاون وزارت خارجه، تعدیل شود، ضمن اینکه جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی، نیز شاید به این جناح نزدیک‌تر باشد هر چند که او نظرات نسبتا تندی در مورد حقوق بشر دارد.

با وجود اعتراف به پیش‌بینی غلط و غیرواقعی درباره دولت بایدن، خبرآنلاین مدعی شد: «شرایط اکنون در مقایسه با قبل از شروع به کار بایدن دشوارتر به نظر می‌رسد، اما هنوز نباید اوضاع را تثبیت شده تصور کرد. هنوز می‌توان احتمال داد که طرفین مشغول ارزیابی یکدیگرند و آنچه که از آنها می‌شنویم مواضع مذاکراتی است. هنوز محتمل است که در اثر تحولات دیپلماتیک چه در روند مذاکره آمریکا با متحدان و چه از طریق میانجی‌گری یا مذاکره بین ایران و آمریکا طرفین تعدیلاتی در مواضع خود در جهت نزدیک شدن به هم ایجاد کنند. اما آنچه که تقریبا روشن است این است که آمریکا عجله‌ای برای تسریع در کار ندارد.

روشن نیست ما که ۳ سال «فشار حداکثری» ترامپ را تحمل کردیم، چرا حاضر نشدیم دو تا سه ماه برای محک زدن دولت بایدن صبر پیشه کنیم.ضمنا باید در نظر داشت که در گذشته  اوضاع از جهت اجماع جامعه جهانی در مخالفت با دولت ترامپ و محق دانستن ایران آسان‌تر بود. اکنون با بازگشت یک دولت عادی به کار در واشنگتن و عادی شدن روابط آمریکا با دنیا و نیز اعلام آمادگی دولت آمریکا برای بازگشت به برجام، کار ایران از جهت روابط عمومی و حفظ حمایت سیاسی و اخلاقی بین‌المللی قطعا دشوارتر خواهد بود.

تحلیل این خبرگزاری دولتی در حالی است که حدود سه سال قبل، دولت تهدید کرد درصورت خروج آمریکا از برجام ما هم از توافق خارج می‌شویم. پس از خروج آمریکا هم، به اروپا مهلت یکی دو ماهه دادند که این مهلت بالغ بر 2 سال کش پیدا کرد و اکنون هم معلوم نیست با وجود اعتراف به وارونه از آب درآمدن تحلیل‌های باسمه‌ای‌شان درباره دولتمردان خبیث آمریکایی (دولت بایدن) چرا باز هم می‌گویند صبر کنید و قرار است تا کی نسخه انفعال بپیچند و به واسطه کنار آمدن با پیمان‌شکنی آمریکا، ابطال حقوق ایران را امضا کنند؟!

نکته دیگر این است که آمریکا از توافق (اجرای تعهداتش برای لغو تحریم‌ها) خارج شده و ایران هم با دو سال تاخیر، واکنشی جزئی نشان داده است. طبق قواعد حقوقی، اقدام متقابل حق طبیعی ایران بوده که حداقلی‌ترین شکل آن را برای بازدارندگی اعمال کرده است. منطقا هم پس از این، دولت آمریکاست که باید با برداشتن واقعی تحریم‌ها، به نقطه‌ آغازین تعهداتش برگردد و پس از آن، انتظار از ایران برای انجام تعهداتش، پذیرفتنی می‌شود. ترجمه دیگر پیشنهاد خبرگزاری دولتی این می‌شود که سه سال از برداشته نشدن تحریم‌ها به عنوان حق خود کوتاه آمدیم، باز هم کوتاه بیاییم و اصلا هم نپرسیم که اگر قرار بود، تحریم‌ها برداشته نشود، چرا تعهدات برجامی را پذیرفته و بخش عمده‌ای از برنامه هسته‌ای را واگذار یا تعلیق کردیم؟!

سرقفلی گرای «خزانه خالی است» برای خود شماست آقای نوبخت!

رئیس ‌سازمان برنامه و بودجه در حالی که چندی پیش مدعی شده بود نباید گرای خزانه را به دشمن داد، دیروز مدعی شد خزانه خالی است! نوبخت در نشست مجلس برای بررسی لایحه بودجه گفت: آقای قالیباف از آن گزارش بکلّی سری خبر داری؟ درآمد صد و چند میلیارد دلاری کشور به چند میلیارد دلار کاهش پیدا کرده. نمی‌توانم عدد رو به شما بگم که بعد از سه سال محاصره که ذخایرمان را استفاده کردیم، در چه شرایطی هستیم!

این اظهارات نادرست و خلاف واقع در حالی است که وی چند ماه قبل هم به غلط مدعی شده بود حتی یک قطره نفت هم نمی‌توانیم نفت بفروشیم و بدین ترتیب برای رسانه‌های ضدانقلاب و محافل سیاسی و دیپلماتیک غرب سوژه درست کرده بود. و این در حالی بود که فروش نفت به واسطه دور زدن تحریم‌ها، از چند صد هزار بشکه به نزدیک یک میلیون بشکه افزایش یافته بود.

رئیس‌مجلس دیروز جواب نوبخت را به استناد ادعای خود وی داد و گفت: «اگر می‌‌دانید که در صادرات نفت در وضعیت فروش حداقلی به سر می‌ برید و با سختی و مشکلات رو به رو هستید، چرا در لایحه خود پیشنهاد فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه را پیشنهاد دادید؟ براساس آنچه که پیشنهاد دادید، هزینه‌های واقعی و قطعی را در لایحه بودجه الزامی کردید، این دوگانگی را چطور مجلس باید حل کند؟ مجلس فروش نفت قطعی را براساس یک میلیون بشکه و نهایتاً تا 1/5 میلیون بشکه پیش‌بینی کرده است».

اما نکته دیگر این است که آقای نوبخت، 25 مهر ماه 96 وقتی هنوز سخنگوی دولت بود، با انتقاد از کسانی که گرای خزانه خالی را می‌دهند، گفته بود: «من از کسانی که با دولت مخالفت‌هایی دارند تقاضا می‌کنم در حال حاضر وحدت را در کشور به نمایش بگذارند و مدام نگویند که منابع مالی ما برای اداره کشور کم است. کسانی که بیرون از مرزها نشسته‌اند اگر ببینند که ما وضعیت اقتصادی خوبی نداریم و منابع مالی در اختیارمان کافی نیست در اقداماتشان جری‌تر می‌شوند...چرا عده‌ای در داخل کشور می‌خواهند گرا بدهند که منابع مالی کم داریم؟ ما منابع مالی داریم و با همان هم می‌توانیم به توسعه کشور بپردازیم.»

در عین حال یادآوری این نکته ضرورت دارد که سرقفلی ادعای «خزانه خالی است»، به آقای روحانی و سخنانش در دانشگاه تهران در آذر 92 می‌رسد! آن روز هم این سخن خلاف واقع، گرا به دشمن و مغلوبه کردن مذاکرات هسته‌ای پیش از آغاز آن بود!

ادعای دروغین خالی بودن خزانه در طول این چند سال در حالی مطرح شده که مع الاسف ریخت و پاش در دستگاه‌های دولتی در قالب‌های مختلف به راه بوده؛ از واگذاری شرکت‌های بزرگ و زرخیز دولتی به ثمن بخس بگیرید تا پرداخت حقوق‌های هنگفت نجومی. چنانکه با بخشنامه منتشره، شرکت‌های دولتی مجاز شده‌اند بر خلاف قانون، حقوق مدیران را تا سه برابر سقف قانونی و تا 50 میلیون تومان افزایش دهند! و بالاخره اینکه افشای اطلاعات «بکلی سری» (ادعای نوبخت)، عملی مجرمانه محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما