شناسهٔ خبر: 45486972 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

کمتر از ۴ درصد «گاوخونی» نمناک است!/تبدیل تالاب به کانون آلایندگی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه کمتر از چهار درصد گاوخونی نمناک است، گفت: ۱۶ کانون آلاینده در تالاب گاوخونی شناسایی شده است.

صاحب‌خبر -

منصور شیشه فروش در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین وضعیت تالاب گاوخونی را بحرانی دانست و اظهار داشت: کمتر از چهار درصد گاوخونی نمناک است؛ در گذشته این تالاب از سه منبع آبی که شامل رودخانه های زاینده رود، زرچشمه و ایزدخواست تغذیه می شد که هر سه رود خشک شدند.

وی اضافه کرد: جریان متقاطع رودخانه زاینده‌رود به عنوان منبع اصلی تامین کننده حقابه تالاب گاوخونی، احداث سد رودخانه ایزدخواست در سال ۷۷ و عدم جدیت در اجرای «طرح جامع احیای تالاب» نظیر آنچه برای احیای دریاچه ارومیه رخ داد بر مشکلات تالاب گاوخونی دامن زده است.

اهمیت تالاب بین المللی گاوخونی در تغذیه آبخوان ها و کنترل سیلاب

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اهمیت تالاب بین المللی گاوخونی در تغذیه آبخوان ها و کنترل سیلاب تصریح کرد: این مکان با ۱۶ کانون گرد و غبار ۱۳ استان کشور را تهدید می کند.

وی با اشاره به خشکی ۹۶ درصدی این تالاب و تبدیل شدن آن به یک کانون گرد و غبار در آینده گفت: گرد و غبار این تالاب می‌تواند تا شعاع ۵۰۰ کیلومتر برسد و چند استان دیگر را هم فرا بگیرد به طوریکه با وزش بادهای شرقی-غربی در تابستان این کانونها فعال می شوند و آلودگی هوا را منجر می شوند.

شیشه فروش تاکید کرد: وزارت نیرو لازم است تا در کارگروه احیای زاینده‌رود، موضوع احیای تالاب گاوخونی را پیگیری کند و متناسب با اهداف کارگروه سازگاری با کم آبی و احیای زاینده‌رود برنامه تامین حقابه‌های تالاب را در دستور کار خود قرار دهند، تا این پهنه بزرگ بتواند با تاثیرات طبیعی مطلوب و پیشگیری از پیامدهای ناشی از تولید ریزگردها و گردو غبار به وظیفه خود در تغذیه آبهای زیرزمینی، کنترل سیلاب، کنترل گرد و غبار و حفظ اکوسیستیم های موجود عمل کند.

46

نظر شما