شناسهٔ خبر: 45466693 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

رد لایحه بودجه قابل پیش‌بینی بود/ اولویت مردم، بازی‌های سیاسی نیست/ نمایندگان به فکر حوزه‌های انتخابی هستند نه منافع ملی

عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: رد لایحه بودجه قابل پیشبینی بود، از چند ماه پیش چانه‌زنی‌ها شروع شده بود. آقای روحانی می‌گفتند ما حاضر نیستیم از بودجه عقب بنشینیم و نمایندگان می‌گفتند بودجه باید تغییر کند. این چانه‌زنی‌ها معمولا انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

جمشید عدالتیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد رد کلیات لایحه بودجه سال 1400 در مجلس اظهار کرد: در همه جای دنیا بودجه کارزار میان اپوزوسیون و دولت است. به نظر می‌رسد چون مجلس از نظر مواضع، نگرش سیاسی و حتی فلسفی با دولت فعلی هم‌جهت نیست؛ انتظار می‌رود که در این مسئله موافقت نداشته باشد و نگاه آن به مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با دولت متفاوت باشد. بهترین کارزار نیز بودجه است.

وی افزود: از طرف دیگر از آنجا که 50 درصد این بودجه مربوط به دولت فعلی و 50 درصد آن مربوط به دولت آینده است و مجلسی‌ها هم بسیار امیدوار هستند که دولت بعدی با مجلس هم‌رای و هماهنگ باشد لذا اهمیت آن برای مجلس دوچندان می‌شود. موضوع دیگر برگشتن آمریکا به برجام و حل شدن بخشی از مسائل مربوط به تحریم است که این عامل نیز در بودجه تاثیر گذار است.

عضو اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اهمیت در نظر گرفتن مشکلات حاصل از کرونا در بودجه گفت: در جهان عامل چهارم دیگری وجود دارد که در ایران کم رنگ است و امیدوار بودیم کمی پررنگ شود که این عامل کرونا است. کرونا بودجه‌ها را در بسیاری از کشورها در جهت حمایت از تولید، حمایت از اقشار آسیب‌دیده از کرونا و ... تغییر داد ولی در ایران به این موضوع کمتر توجه شد درحالی که مردم روی این مورد چهارم حساس‌تر هستند.

وی خاطرنشان کرد: بودجه انبساطی بوده در حالی که به نظر من بودجه باید انقباضی باشد تا تورم را کنترل کند. از طرف دیگر اگر اصل را بر رشد اقتصادی بگذاریم باید بودجه انبساطی باشد. در ایران چانه‌زنی نمایندگان مجلس در رای دادن برای گرفتن امتیاز برای حوزه‌های انتخابی خود هستند، این موضوع جالبی نیست چراکه در بسیاری از موارد با منافع ملی در تضاد است.

این استاد دانشگاه در ادامه اضافه کرد: بنابراین رد لایحه بودجه در مجلس هم به دلایل اقتصادی و هم به دلایل سیاسی بوده است و این بودجه به چهار دلیل ذکر شده از اهمیت بسزایی نیز برخوردار است و طبیعی است که درگیری در مورد آن وجود داشته باشد.

وی افزود: رد لایحه بودجه قابل پیشبینی بود، از چند ماه پیش چانه‌زنی‌ها شروع شده بود. آقای روحانی می‌گفتند ما حاضر نیستیم از بودجه عقب بنشینیم و نمایندگان می‌گفتند بودجه باید تغییر کند. این چانه‌زنی‌ها معمولا انجام می‌شود. دو راه حل وجود دارد یا اینکه این بودجه را با تغییراتی به تصویب می‌رساند یا آن را یک دوازدهم می‌کنند که اتفاق خوبی نیست.

عدالتیان تصریح کرد: می‌توانند برای دولت بعدی که روی کار می‌آید متمم بودجه بیاورند یعنی 6 ماه ابتدایی را دولت با بودجه خود کار کند و 6 ماه بعد دولت جدید با متمم بودجه پیش برود. راه‌های مختلفی در این مورد وجود خواهد داشت. ممکن است با تغییراتی مجلس همین بودجه را بپذیرد که این اتفاق هر سال می‌افتد.

این کارشناس اقتصادی افزود: در مورد بودجه اضطراری کرونا باید توجه کرد که هم تولید و هم مردم مشکل دارند، این بخش برای مردم بسیار مهم‌تر از اینگونه دعواهای سیاسی و هزینه کردن در مناطق مختلف کشور است. باید مشخص شود که دقیقا چه اتفاقی قرار است رخ دهد، آیا کمکی به مردم و اقشار آسیب‌پذیرخواهد شد؟ اگر پاسخ مثبت است دقیقا چه اتفاقی قرار است رخ دهد؟ صحبت از 3 برابر کردن یارانه نقدی وجود دراد اما واقعیت این است که هنوز به طور دقیق مشخص نیست. برای تولیدکنندگان نیز مهم است که بدانند که دولت در مواردی مانند ارز چه برنامه‌هایی دارد، این موارد باشد مشخص شود.