شناسهٔ خبر: 45460863 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

امیرآبادی فراهانی:

لایحه بودجه ارائه شده توسط دولت قابل دفاع نیست

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: با کلیات لایحه ارائه شده از سوی دولت مخالفم و لایحه دولت قابل دفاع نیست چراکه سیاسی نوشته است تا مجلس در تنگنا قرار گیرد و آن را بپذیرد اما آنچه امروز در حال بررسی است گزارش کمیسیون تلفیق است

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان ، احمد امیرآبادی فراهانی در ادامه جلسه علنی امروز سه شنبه (14بهمن)مجلس شورای اسلامی، در موافقت با کلیات لایحه بودجه 1400 گفت: قطعاً با کلیات لایحه ارائه شده از سوی دولت مخالفم و لایحه دولت قابل دفاع نیست چراکه سیاسی نوشته است تا مجلس در تنگنا قرار گیرد و آن را بپذیرد  در این راستا در کمیسیون تلفیق نیز به عنوان مخالف صحبت کردم،اما آنچه امروز در حال بررسی است گزارش کمیسون تلفیق است .

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در جلسات مختلف با مسئولان دولتی، وزرا، معاون اقتصادی رئیس جمهور و مسئولان بانک مرکزی؛ بر ضرورت حذف رانت ارز 4200 تومانی  تاکیدشد اما در رسانه ملی رفتار سیاسی می کنند و تاکید دارند با حرف ارز 4200 تومانی اجناس گرانتر می شود.طی دو سال اخیر کدامیک از مردم توانسته اند مرغ با ارز 4200 تومانی خرید کنند و از این امکان استفاده کرده اند؟

وی افزود: به نظر می رسد که باید این امر را به صورت یارانه به دست مردم برسانیم، کما اینکه واردکنندگان، توزیع کنندگان، مسئولان بخش خصوصی و اتاق ها عنوان می کنند که ارز 4200 تومانی یا 11000 تومانی تاثیری در بازار ندارد، زیرا هیچ کالایی با نرخ 4200 تومانی توزیع نمی شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون تلفیق در  لایحه بودجه ،1400 مبلغ 8 هزار میلیارد تومان برای صنایع، 8 هزار میلیارد تومان برای تولیدات کشاورزی، 8 هزار میلیارد تومان برای راه و راه آهن و 8 هزار میلیارد تومان برای تولید در بخش روستایی و شهری که در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد، پیش بینی کرده که مجموعه 32 هزارمیلیارد تومان برای تبصره 18 در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه 20 هزار میلیارد تومان نیز برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی در بودجه سال آینده پیش بینی شده است خاطر نشان کرد: 23 درصد بودجه قوه قضائیه افزایش یافته و این در حالی است که بودجه نهاد ریاست جمهوری بیش از 50 درصد افزایش داشته است، لذا این امر نشان می دهد لایحه ارائه شده از سوی دولت قابل دفاع نیست.

همچنین در ادامه ابوالفضل ابوترابی در موافقت با کلیات لایحه بودجه 1400 گفت: در صورت رد کلیات لایحه بودجه با سکوت آیین نامه داخلی مجلس مواجهیم، سال گذشته با رد کلیات لایحه بودجه، موضوع به کمیسیون تلفیق ارجاع شد، اما امسال رئیس مجلس است که باید تصمیم بگیرد که اگر کلیات رد شود، بودجه به دولت بازگردد یا خیر، و اختیارات بودجه به دست دولت بیفتد.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بهتر است کلیات تصویب شود اظهار داشت: درصورت تصویب کلیات در صحن علنی پیشنهادات نمایندگان بررسی می شود و ایده آل بودجه نویسی را که امر درستی است سال آینده دنبال می کنیم ، چرا که ظرفیت کشور برای رد کلیات فراهم نیست و باعث می شود درگیری هایی ایجاد شود.

وی با اشاره به مسئله ارز آزاد در لایحه بودجه گفت: بسیاری بر این باورند که تغییر ارز 4200 تومانی به 17500 تومانی تورم زا است و از اکنون گرانی ها را به گردن مجلس می اندازند، مجلس انقلابی باید بداند که اگر کار درست را شجاعانه و مسئولانه انجام دهد، در بلند مدت نتیجه بخش خواهد بود هرچند در کوتاه مدت به ضرر آن تمام شود.

ابوترابی خاطر نشان کرد: همچنان برای دارو ارز 4200 تومانی باقی است، اما برای واردات نهاده های دام و طیور ارز 17500 تومانی در نظر گرفته شده که باید گفت در حال حاضر مردم برای خرید مرغ ، تخم مرغ و گوشت هزینه ارز بازار را می دهند.

پایان پیام/33

برچسب‌ها:

نظر شما