شناسهٔ خبر: 45459353 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نمایندگان مخالف گزارش کمیسیون تلفیق؛

بودجه اصلاحی کمیسیون تلفیق برای سال آینده راهگشا نیست

تهران- ایرنا- مخالفان لایحه بودجه ۱۴۰۰که توسط کمیسیون تلفیق اصلاح شده است معتقدند این بودجه نمی‌تواند درسال آینده مشکلات معیشتی، عمرانی و عدم وابستگی کشور به نفت را محقق کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، «علی بابایی کارنامی» در جلسه علنی روز سه شنبه و در مخالفت با لایحه بودجه ۱۴۰۰  اظهار کرد: کاهش اتکا به نفت و کاهش وابستگی شرکت‌های زیرمجموعه به نفت در لایحه بودجه دیده نمی‌شود.  

نماینده مردم ساری افزود: عدم وابستگی به نفت دغدغه رهبر معظم انقلاب است ولی در لایحه بودجه همچنان رانت و فشار بر اقشار آسیب پذیر و وابستگی به نفت وجود دارد و توجه به تولید که برای مردم بسیار مهم است در بودجه دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: دغدغه امروز مردم سلامت و معیشت است که در این زمینه راهکارهای درستی در بودجه وجود ندارد. داشتن فضای مبتنی بر عدالت،  اصلاح حقوق و دستمزد در بخش خصوصی و دولتی نیز از دیگر مسائلی است که در بودجه وجود ندارد و  ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه در این لایحه دیده می‌شود که سبب تورم است.

کارنامی افزود: قرار بود لایحه بودجه سفره اقشار آسیب پذیر جامعه را بیشتر کند ولی امروز این سفره کوچکتر شده و این لایحه بودجه نمی‌تواند انتظار مجلس انقلابی را برآورده کند.

 نماینده مردم ساری با بیان اینکه موضوع مالیات در بودجه به درستی تعریف نشده است، گفت: درحالی که سال ۱۴۰۰ سال سیاسی است و قرار است دو تشکل برای انتخابات ریاست جمهوری با یکدیگر رقابت کنند و زیر ساخت لازم با توجه به شرایط فعلی برای این مهم وجودندارد.  

«علی علی‌پور خنک‌داری»   نماینده مردم قائمشهر هم در مخالفت با لایحه بودجه گفت:  انتخابات ریاست جمهوری، تغییر دولت، تورم، بحران کرونا و  گرانی از مهمترین دغدغه‌ها در سال آینده است که برای این موارد در بودجه تمهیدات لازم پیش بینی نشده است.

وی افزود: به رغم وجود ارز ۴۲۰۰ تومانی دربودجه، ۴۲ درصد تورم در کشور وجود دارد. چه فردی تضمین می‌کند که اگر ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰تومانی در لایحه بودجه باشد، می‌توان ثبات اقتصادی ایجاد کرد. سال آینده نیاز به آرامش است و مگر می‌شود ارز ۴۲۰۰ تومان را به ۱۷ هزار و ۵۰۰ رساند و بعد بگویید که تورم شدید اتفاق نخواهد افتاد.

 نماینده مردم قائمشهر اضافه کرد: سال آینده باید در جهت تزریق آرامش به جامعه تلاش کنیم تا مردم با آرامش به پای صندوق رای بیایند، ما با پاک کردن صورت مسئله و افزایش قیمت ارز در حال ایجاد شرایطی هستیم که در سال آینده با تورم ۴۰۰ برابری روبه رو شویم، ما در مجلس حق نظارت داریم و باید اینگونه موارد را کنترل کنیم.

«جبار کوچکی نژاد» نماینده مردم رشت نیز در مخالفت با لایحه بودجه گفت: باید مراقبت شود که گرانی و تورم به مردم تحمیل نشود.  

 وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد در بودجه کسری وجود دارد، گفت: درآمدهای ناپایدار را چگونه می‌توانید مدیریت کنید. طرفی عدم وابستگی به نفت باید در بودجه دیده شود ولی این وابستگی وجود دارد و حقوق های نجومی نیز همچنان با پرجاست.

 به گفته نماینده مردم رشت در مجلس بیش از ۱۰۰هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجوددارد که برای این موضوع در بودجه راهکار لازم دیده نشده است.

کوچکی نژاد با بیان اینکه افزایش ۱۰۰ درصد درآمدهای دولت در کنار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به درستی اجرا نشده است، گفت: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی غلط است راهکارهای کمیسیون تلفیق نیز بیشتر سبب ایجاد بحران در جامعه خواهد شد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: اگر به جای کالا به مردم پول داده شود، مردم بیشتر مصرف گرا خواهندشد. همچنین درآمد دولت از بودجه ۱۹۹ هزار میلیارد تومان است و کمیسیون ۳۰۰هزار میلیارد تومان برای درآمدهای در نظر گرفته است که متوازن نیست.

محمد حسن آصفری روز سه شنبه در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: در تراز عملیاتی در بودجه وقتی  درآمدها با هزینه ها برابری نکند نشان از این است که تراز عملیاتی در بودجه وجود ندارد. اما باید شرایط کشور را بسنجیم چرا که شرایط کشور حساس است و زودتر باید بودجه اجرایی و عملیاتی را که فشار را روی مردم کمتر کند تهیه کنیم.

 وی یادآورشد:  این کار اول مجلس یازدهم است که اگر موفق از این کار بیرون بیاییم می توانیم بگوییم در آینده امید مردم به این مجلس بیشتر خواهد شد، بنابراین در جهت امیدواری مردم به مجلس لایحه‌ای را که توسط کمیسیون تلفیق تنظیم شده است بیشترین دغدغه نمایندگان لحاظ شده است.  

 نماینده مردم اراک با بیان این که نمایندگان می‌گویند که بودجه سه دوازدهم بدهیم گفت: تجربه بودجه که رد شد و در مجلس قبل بودجه ۹۹ تصویب شد را مشاهده کردیم. اگر ما این کار را انجام دهیم یا باید بودجه دولت را اجرایی و عملیاتی کنیم یا باید بودجه سه دوازدهم تهیه کنیم و مطمئنا هیچ کدام از این کارها انجام نمی شود و این اختیار را ما به سران قواه خواهیم داد.

 وی خاطرنشان کرد: آن اختیاراتی که خودمان باید داشته باشیم بدست خودمان به سران قوا می دهیم و متوجه نیستیم که چه تغییراتی در بودجه انجام می گیرد بنابراین بهتر است ایراداتی در بودجه است خودمان آن را رفع کنیم. کلیات بودجه را تصویب کنیم و ایراداتی که به جزییات داریم آنها را بررسی کنیم و حذف و اضافه و اصلاح است انجام دهیم.

آصفری افزود: یکی از اقدامات کمیسیون تلفیق بودجه انضباط مالی شرکت‌ها بود. متاسفانه انضباط مالی در بودجه‌های گذشته آنچنان نداشتیم. دخل و خرج شرکت‌ها و مجموعه دولتی و غیردولتی مشخص نبود. کسانی که از بودجه کشور استفاده می کردند آنچنان انضباط مالی در بودجه آنها وجود نداشت که در کمیسیون آمده این انضباط مالی را داده است و دخل و خرج را مشخص کرده است و جلوی سوء استفاده از بودجه‌ها و رانت خواری را گرفته است و شفاف سازی در بودجه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در بحث تولید پول خوبی در نظر گرفته شده است. ۳۲ هزار میلیارد تومان برای  کمک به تولید و اشتغال گذاشتیم. اکثر کارخانه‌ها و شرکت‌ها مشکل جدی دارند. بخشی اعظمی از کارخانه های بزرگ اگر تسهیلاتی در اختیار آنها گذاشته شود چرا باید از ۳۰ درصد ظرفیت استفاده کنند. ما امروز با مشکل و لشکر بیکاران مواجه هستیم.

نماینده مردم اراک به ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد و گفت: در تبصره ۱۶، ۱۰۶ هزار میلیاردتومان جایگزین ارز ۴۲۰۰ تومان در نظر گرفته شده است که اگر کالایی گران شد جایگزین آنها داده شود. چه کسانی از ارز ۴۲۰۰ تومانی  سوء‌استفاده می کنند. خوراک طیور دام را می آورند اجازه ترخیص به او داده نمی شود و مردم هم چوب و هم پیاز را می خورند.

وی افزود: ۲.۵ میلیارد دلار برای ارز دارو لحاظ شده است هر چند که متاسفانه شاهد قاچاق دارو از کشور هستیم. در عین حال باید انضباط مالی داشته باشیم و نمی توانیم از کنار آن به سادگی بگذریم.

آصفری ادامه داد: باید از کسانی که درآمد بالا دارند باید از آنها بیشتر مالیات گرفته شود و در کمیسیون تلفیق به این موضوع توجه شده است. مگر می شود از کسی که ۴۰ میلیون تومان حقوق می گیرد همان اندازه باشد که کارگری پای دیگ آلومنیوم سازی که ۲ میلیون حقوق می گیرد باشد. مالیات را پلکانی برای کسانی که حقوق نجومی می گیرند در نظر گرفته شده است.  

نماینده مردم اراک گفت: در کمیسیون تلفیق کار خوبی که انجام شده جلوی حقوق های نجومی گرفته شده است. در مجالس ما مصوب کردند که حقوق مدیران ارشد ۲۱ برابر باشد. یعنی اگر کارگری یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می گیرد یک مدیری می تواند تا ۵۰ میلیون حقوق بگیرد که کمیسیون تلفیق آن را اصلاح کرده است و آن را ۱۵ برابر کرده است البته ما با ۱۵ برابر هم مخالف بودیم.

وی با طرح این سوال که چرا باید قیمت حامل های انرژی افزایش پیدا کند ولی یارانه ها افزایش پیدا نکند، گفت: البته امیدواریم وضعیتی در کشور پیش بیاید که کسی به یارانه نیاز نداشته باشد. ده سال می‌گذرد همان ۴۵ هزارتومان است. هزینه های آب و برق افزایش پیدا کرده است ولی یارانه ها افزایش پیدا نکرده که باید در آن تغییراتی در آن انجام شود.

نظر شما