شناسهٔ خبر: 45437617 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان:

۶ دستگاه جرثقیل ساحلی تا نیمه نخست۱۴۰۰ وارد بندر چابهار می‌شود

چابهار- ایرنا- مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: ۶ دستگاه جرثقیل موبایل ساحلی تا نیمه نخست ۱۴۰۰ در راستای سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری هندی‌ها وارد بندر چابهار می‌شود.

صاحب‌خبر -

بهروز آقایی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: ۲ دستگاه جرثقیل ساحلی ۱۰۰ تنی دیگر تا پایان سالجاری به تجهیزات بندر چابهار از سوی هندی‌ها اضافه می‌شود و سال آینده ۲ دستگاه دیگر به چهار جرثقیل قبلی اضافه تا در مجموع و در سه فاز شاهد وارد شدن ۶ دستگاه جرثقیل ساحلی به این بندر باشیم.

وی بیان کرد: در مرحله نخست ۲ جرثقیل ساحلی ۱۴۰ تنی که از مدرن ترین و با کیفیت ترین تجهیزات بندری به شمار می‌رود که به بندر چابهار اضافه شد که با این اتفاق میزان تخلیه و بارگیری سالانه تا ۲۰ میلیون تن ارتقاء پیدا می‌کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: این جرثقیل‌ها محدودیتی در تخلیه و بارگیری نوع کالا ندارند و هم کالاهای کانتینری و هم کالاهای فله‌ای را می‌توانند تخلیه و بارگیری کنند.

وی بیان کرد: متعلقات مربوط به تخلیه و بارگیری هر نوع کالا، در این خریدها لحاظ شده و بخشی از  ۸.۵ میلیون دلار تجهیزات خریداری شده است.

آقایی افزود: با وجود این جرثقیل‌ها عملا بندر چابهار از نظر تخلیه و بارگیری کالا با ظرفیتی که امروزه از نظر زیرساخت اسکله در این بندر ایجاد شده هیچ نوع محدودیتی در حوزه تخلیه و بارگیری از نظر تجهیزاتی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه ارزش تجهیزاتی که قرار است از سوی هندی‌ها به بندر چابهار وارد شود ۸۵ میلیون دلار است، گفت: در فاز نخست ۲ جرثقیل به ارزش ۸.۵ میلیون دلار وارد این بندر شده که معادل ۱۰ درصد تعهد مربوطه است و مجموعا تا نیمه نخست سال آینده ۳۰ درصد از این تجهیزات ۸۵ میلیون دلاری وارد می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری هندی‌ها در چابهار ارتباط بسیاری با توافق‌نامه ایران، هند و افغانستان دارد، عنوان کرد: تاکنون هشت نشست بین سه کشور برگزار که عمده مباحث مطرح شده در رابطه با ترافیک کالا، خرید تجهیزات و تبادلات اقتصادی بوده تا همکاری سه کشور در این موارد بیشتر شود.

وی ادامه داد: حاصل این توافق‌نامه تبادل حدود ۲۰۰ هزار تن کالا از طریق بندر چابهار بین هند و پاکستان بوده و امیدواریم با سرمایه گذاری هندی‌ها این حجم کالایی افزایش پیدا کند.

آقایی با اشاره به اینکه تسهیلات و تخفیف‌های متقابل و مناسبی بین بنادر ایران و هند برقرار شده است، خاطرنشان کرد: ۴۰ درصد تخفیف دریایی و بندری به کالاها و کشتی‌هایی که از چهار بندر هند به چابهار و برعکس می‌آیند در نظر گرفته شده که این مساله در جذب کالا و کشتی موثر خواهد بود.

نظر شما