شناسهٔ خبر: 45423011 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

برای کتب دانشگاهی نمایشگاه مجازی برگزار نکنید

نامه‌ای در اعتراض به احتمال برگزاری نمایشگاه مجازی کتب دانشگاهی در اسفندماه به وزیر ارشاد ارسال و نسبت به این موضوع اعتراض شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس؛ تنها ۲۴ ساعت از اتمام نخستین نمایشگاه مجازی کتاب گذشته بود که در فضای مجازی اخباری مبنی بر «برگزاری نمایشگاه مجازی کتب دانشگاهی در اسفندماه» منتشر شد.

برای پیگیری این موضوع با «محسن جوادی» معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت‌وگویی صورت گرفت تا جزئیات ماجرا مشخص شود.

جوادی در پاسخ به این سوال که برگزاری نمایشگاه مجازی دیگری در اسفند آن هم برای کتب دانشگاهی در حال برنامه‌ریزی است، گفت: هنوز برنامه‌ای در این راستا نمی‌توان مطرح کرد.

وی در پاسخ به اینکه زمان نمایشگاه هم اسفندماه اعلام شده، آیا برنامه خاصی در دست اجراست، توضیح داد: بناست جلسه‌ای در این زمینه داشته باشیم، اما هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده و نمی‌توان موضوعی را اعلام کرد.

موضوع نمایشگاه مجازی کتاب، واکنش‌های بسیاری را در میان کتابفروشان داشت و حالا برگزاری نمایشگاه کتب دانشگاهی آن هم در زمانی که دانشگاه‌ها در ترم جدید فعالیت آغاز می‌کنند و پیک فروش را به نوعی در اسفند دارند بسیار مورد چالش واقع شده و نگرانی‌هایی را در پی داشته است. کتابفروشی‌ها معتقدند پس از حمایت از ناشران با نمایشگاه مجازی حالا نوبت حمایت از کتابفروشی‌هاست.

در ادامه نامه یکی از مدیران نشر دانشگاهی به سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر می‌شود. محمدتقی عرفان‌پور مدیر نشر علوم دانشگاهی به خبرنگار فارس توضیح داد: یک ماه پیش از آغاز نمایشگاه مجازی کتاب تهران، نمایشگاه کتب دانشگاهی برای تجهیز کتابخانه دانشگاه‌ها برگزار شد. پس از آن هم نمایشگاه مجازی کتاب تهران برگزار شد. حالا چنانچه نمایشگاه دیگری برای کتب دانشگاهی برگزار شود، کتابفروشی‌ها نابود می‌شوند. برای همین نامه‌ای به وزیر ارشاد نوشتیم.

در ادامه متن نامه منتشر می‌شود:

حضور محترم جناب آقای دکتر سید عباس صالحی

وزیر فرهیخته فرهنگ و ارشاد اسلامی

با سلام و احترام

در خبرها آمده است که انجمن فرهنگی ناشران‌ کتاب دانشگاهی با حمایت معاونت محترم امور فرهنگی برنامه‌ ریزی کرده است تا در هفته اول اسفند ماه جاری نمایشگاه و فروشگاه کتاب دانشگاهی برگزار کند.

این اقدام با واکنش منفی همکاران صدیق و زحمتکش کتابفروش در تهران و شهرستان مواجه شده است.

با توجه به اتمام اولین نمایشگاه مجازی کتاب که فراگیر و تمام حوزه‌های نشر اعم از عمومی، دانشگاهی، کودک و نوجوان و آموزشی در آن حضور فعال داشته و برخلاف انتظار همکاران محترم با استقبال خوبی مواجه شده است، برگزاری مجدد نمایشگاه مجازی، آن هم با حمایت معاونت محترم امور فرهنگی را ضربه‌ای سنگین بر پیکره نحیف کتابفروشی و همکاران محترم کتابفروش در تهران و شهرستان می‌دانم.

ممکن است این اقدام منجر به تعطیلی چند واحد کتابفروشی گردد و خسارت جبران ناپذیری به همکاران وارد گردد.

استدعا دارم دستور فرمائید نسبت به عدم برگزاری این نمایشگاه اقدامات لازم به عمل آید.

محمدتقی عرفان‌پور

مدیر نشر علوم دانشگاهی

نظر شما