شناسهٔ خبر: 45419870 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

پیشنهاد مطالعه کتاب‌هایی درباره انقلاب اسلامی

«یک روایت معتبر» از «تولد یک انقلاب»

ایام دهه فجر فرصت مناسبی برای مطالعه و بازخوانی رخدادهای انقلاب است که گاهی یک تحلیل یا یک اثر داستانی می‌تواند مؤثر باشد.

صاحب‌خبر -

پیشنهاد مطالعه کتاب‌هایی درباره انقلاب اسلامیبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مجمع ناشران انقلاب اسلامی؛ دهه فجر یادآور روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ است که طی آن امام خمینی(ره) پس از پانزده سال تبعید، در بهمن ۱۳۵۷ به ایران بازمی‌گردند و رژیم شاهنشاهی از تاریخ ایران برچیده می‌شود. رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در بیانات خود این ایام را منحصربه‌فرد دانسته و توصیه به تدبر و مطالعه در این زمینه را دارند. با توجه به توصیه ایشان و جایگاه این ایام در تاریخ انقلاب اسلامی ایران کتاب‌هایی درباره انقلاب اسلامی ایران معرفی می‌شود تا با مطالعه این کتاب‌ها با بخشی از حقیقت و واقعیت تاریخ ایران آشنا شویم.

یک روایت معتبر

مجموعه کتاب‌های «یک روایت معتبر» روایتی از روز‌ها و سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی است؛ روز‌هایی که خوب یا بد، تلخ یا شیرین بر مردمان ایران‌زمین گذشته است و امروز بخشی از تاریخ این سرزمین را تشکیل می‌دهد؛ تاریخی که اگر شناخته شود، می‌تواند مانند نوری روشنایی‌بخش راه امروز و فردای ما قرار بگیرد.

این مجموعه جریان‌های قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران را به‌صورت دقیق و با استفاده از اسناد معتبر آرشیو مراکز تاریخ‌پژوهشی به مخاطبان عرضه کرده است. همچنین از تصاویری دیده‌نشده یا کمتر دیده‌شده بهره برده است که به درک فضای آن روز‌های انقلاب بیشتر کمک می‌کند. از این مجموعه که بناست ۴۰ جلد باشد بیش از ۲۰ جلد منتشر شده است. هر یک از جلد‌های آن، حدود ۸۰ صفحه در قطع رقعی است که به مخاطب اجازه می‌دهد با اندکی وقت کتاب را مطالعه کند و یک تصویر کلی از آن واقعه انقلاب اسلامی به‌دست بیاورد.

شب ظلمانی شاهنشاهی

اصغر مددی با هدف جمع‌آوری بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره حکومت‌های پادشاهی ایران در کتاب «شب ظلمانی شاهنشاهی» تلاش کرده تا هویت حکومت‌های پادشاهی را به مخاطبان نشان دهد.

این کتاب ۲۲۰ صفحه‌ای که به همت انتشارات انقلاب اسلامی به چاپ رسیده دارای پنج فصل است. فصل نخستین کتاب، به نظر اسلام درباره سلطنت و تفاوت آن با نظام ولایت در اسلام پرداخته است. مفاسد و زیان‌های عمومی دوران شاهنشاهی در ایران از ابتدا تا سال ۱۳۵۷ موضوع فصل دوم و جنایات و خیانت‌های دوران قاجار موضوع فصل سوم است. فصل چهارم طرح مفاسد مشترک دوران قاجار و پهلوی را دستور کار خود قرار داده و فصل پنجم به زیان‌های دوران پهلوی اشاره دارد.

مسجد رهبر

انقلاب اسلامی ایران در شکل‌گیری و تثبیت خود بسیار به مساجد اتکا داشته است. گاهی مساجد مرکز تربیت نیرو و رسانه‌ای برای انقلاب بودند و گاهی محل اخذ رأی و اعزام نیرو به جبهه‌های جنگ. در میان تمام مساجد برخی از آن‌ها از شهرت ویژه‌ای برخوردار می‌شوند.

مسجد کرامت بنا بر حضور و فعالیت رهبر معظم انقلاب در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی یکی از آن مساجد است. کتاب «مسجد رهبر» که در ۵۴۴ صفحه توسط انتشارات راه‌یار به چاپ رسیده است به تحقیق و تفحص درباره مسجد کرامت پرداخته است. مرتضی انصاری‌زاده به‌عنوان نگارنده کتاب در چهار فصل به زمینه‌های شکل‌گیری و فعالیت‌های مسجد کرامت اشاره کرده است، او در این کتاب موضوعاتی نظیر نماز جماعت و سخنرانی‌های رهبر انقلاب در مسجد کرامت، تشکیل کمیته انقلاب در آن مسجد و... را آورده است.

تولد یک انقلاب

«تولد یک انقلاب» عنوان کتابی ۶۰۸ صفحه‌ای است که به همت نشر شهید کاظمی منتشر شده است. بهزاد دانشگر نویسنده این کتاب با رجوع به کتاب‌های تاریخ شفاهی، خاطرات، بیانیه‌ها، اعلامیه‌ها و سایر منابع تلاش کرده است یک روایت واحد از انقلاب اسلامی بسازد تا تصویری واضح از روند شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران، وقایع و افراد دخیل در آن به دست آید.

از ویژگی‌های مهم «تولد یک انقلاب» رجوع نویسنده به نقل‌قول‌های مستقیم و دوری او از تحلیل و توضیح‌هاست تا از این طریق فقط حوادث را ببیند. البته این ویژگی کتاب باعث کسالت خوانندگان نمی‌شود و او تلاش کرده با ارائه روایتی به شکل داستان دارای تعلیق و ضرباهنگ خواننده را با چگونگی وقوع انقلاب اسلامی و نقش گروه‌های درگیر در آن و همچنین امام راحل آشنا کند.

آخرین شاه، آخرین دربار

کتاب خاطرات اسدالله علم در پنج فصل، به شکل موضوعی، وقایع مستخرج از خاطرات اسدالله علم را تقسیم کرده و در اختیار مخاطبان قرار داده است. فصل نخست به بررسی شخص شاه پرداخته است. تمرکز این فصل بر شخصیت و روحیات فردی شاه، خاصه خوی دیکتاتوری و اخلاقیات او است. فصل دوم به خانواده شاه می‌پردازد و فرزندان و همسران شاه را از دیدگاه خاطرات علم مورد بررسی قرار می‌دهد. فصل سوم به خواهران و برادران شاه پرداخته و پس از اشاره مفصل به خواهر دوقلوی او، نقش و اقدامات آنان، اشاره‌ای به برادران شاه می‌کند. سیاست داخلی موضوع فصل چهارم است. در این فصل مسائلی مانند نحوه حکومت‌داری محمدرضا پهلوی، خوی دیکتاتوری او، بی‌برنامگی و... مورد توجه قرار گرفته است. آخرین فصل کتاب به سیاست خارجی و وجهه بین‌المللی حکومت پهلوی اشاره دارد و نویسنده رابطه حکومت پهلوی را با کشور‌های تأثیرگذار در آن دوره مانند آمریکا، انگلستان، اسرائیل، شوروی و نیز کشور‌های عرب همسایه، مصر، اردن و مراکش، عربستان، فلسطین، افغانستان و... مورد ارزیابی قرار داده است.

فهیمه

قصه زندگی بعضی انسان‌ها بسیار عجیب است. گاهی از جا‌هایی سر در می‌آورند که شاید خودشان هم هیچ‌گاه تصورش را نداشتند. یکی از این قصه‌ها قصه فهیمه است که در کتاب «فهیمه» زندگی‌اش روایت می‌شود. کتاب «فهیمه» زندگی‌نامه داستانی دختری است به نام فهیمه محبی که توسط نفیسه ثبات در ۴۸۰ صفحه نوشته شده و به همت انتشارات روایت فتح به چاپ رسیده است.

این کتاب شامل ۷ فصل اصلی است که به گفته نویسنده هر فصل دارای چند دالان و هشتی است. او در این کتاب به فصل‌های مختلف از زندگی خانم فهیمه محبی از دوران کودکی و نوجوانی تا آخرین لحظات حیات ایشان می‌پردازد و به‌خوبی به بیان وقایع زندگی پر پیچ‌وخم او اشاره می‌کند. زندگی‌ای که در یک خانواده مرفه و متمول و البته نسبتاً مذهبی شروع شده و در ادامه با جریان‌های انقلاب و جنگ پیوند خورده است.

شب ناسور

ابراهیم حسن‌بیگی نویسنده نام‌آشنای حوزه انقلاب اسلامی کتاب دیگری در این حوزه به چاپ رسانده است. «شب ناسور» روایتی جدید از رویداد تاریخی انقلاب اسلامی است. نویسنده، داستانش را از زبان یکی از شکنجه‌گر‌های ساواک به نام اصغر ضحاک تعریف می‌کند. ضحاک شکنجه‌گری است که در زندان کمیته مشترک ضد خراب‌کاری، بازجوی نیرو‌های انقلابی است. او در جریان آزادسازی زندانِ کمیته به دست نیرو‌های انقلابی، فرنچ یا همان لباس زندانی‌ها را بر تن می‌کند تا به‌عنوان ساواکی شناسایی نشود و از خشم نیرو‌های انقلاب در امان بماند. حسن‌بیگی در روایت اتفاقات زندان مخوف پهلوی، در عین خیال‌پردازی، مستندنگاری نیز می‌کند. وی خاطرات بسیاری از مبارزان سیاسیِ قبل از انقلاب را خوانده و با آنها صحبت کرده است تا چیز‌هایی که به قلم می‌آورد، واقعی باشد؛ بنابراین، توصیفات نویسنده از شکنجه‌های مختلف ساواک در خلال داستان، واقعی و بر مبنای تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی است. این کتاب ۲۲۴ صفحه‌ای به همت انتشارات موزه عبرت ایران چاپ شده است.

چُغُک

مؤسسه صهبا با رمان «چُغُک» که کتابی برای نوجوانان است، روایتگر همین دوران است. راوی رمان چُغُک، نوجوانی است با نام محمدمهدی که با سن و سال کمش، کار‌های انقلابی بزرگی انجام می‌دهد و در میان انقلابیون تراز اول مشهد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این نوجوان که رابطه صمیمی و نزدیکی با آیت‌الله خامنه‌ای دارد، از سوی ایشان «چُغُک» نامیده می‌شود که به معنای باهوش و زرنگ است. ماجرایی که داستان چُغُک در بستر آن شکل گرفته است، اتفاقات روز‌های نهم و دهم دی‌ماه ۱۳۵۷ در مشهد است. چُغُک در سبک سینما رمان نوشته شده است. در این سبک، نیمی از کتاب، از نقاشی‌های تمام صفحه‌ای تشکیل شده که در کنار متن جای گرفته‌اند و با آن پیش می‌روند و روایتگر قسمتی از داستان می‌شوند. مضاف بر این در این رمان نوجوانان با فردی آشنا می‌شوند که در حال حاضر علم‌دار انقلاب اسلامی ایران است.

انقلاب اسلامی، جهشی در تحولات سیاسی تاریخ

کتاب «انقلاب اسلامی، جهشی در تحولات سیاسی تاریخ» تألیف آیت‌الله مصباح یزدی است که به همت قاسم شبان‌نیا تدوین و نگارش یافته است. موضوع اصلی کتاب نگاه به انقلاب اسلامی به‌عنوان رویدادی است که ریشه در تاریخ اسلام دارد. در این کتاب در ابتدا به منشأ انقلاب اسلامی اشاره شده است و ضرورت قدرشناسی آن توضیح داده شده است. سپس در مورد منشأ انواع حکومت‌ها بحث به پیش می‌رود و چگونگی مراحل شکل‌گیری حکومت‌ها بیان شده است. در دیدگاه مؤلف، انقلاب اسلامی ایران ادامه‌دهنده راه انبیاء است و در راستای تحقق‌بخشیدن و غلبه حق بر باطل با اراده انسانی است. این کتاب شامل ۲۰ فصل بوده و به همت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در ۳۶۷ صفحه تدوین شده است.

از انقلاب اسلامی تا تمدن اسلامی

این کتاب رهیافتی به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است، بیانیه‌ای که به قلم محمدحسن وکیلی نوشته شده است. این کتاب که از مجموعه کتاب‌های مکمل دوره معارف کاربردی است به شاخه‌ای از درخت معارف بنیادین اسلام می‌پردازد. از موضوعات اصلی این کتاب ۳۳۳ صفحه‌ای که مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی آن را به چاپ رسانده، می‌توان از ریشه‌ها، دستاورد‌ها و آسیب‌های انقلاب اسلامی، چیستی تمدن اسلامی، چیستی علم دینی و علوم انسانی و ضرورت تحول در آن، معرفی و بررسی تمدن غرب و مقایسه آن با تمدن اسلامی و وظایف جوان مؤمن انقلابی در راستای تمدن‌سازی یاد کرد.

انتهای پیام

نظر شما