شناسهٔ خبر: 45412662 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

واکنش سخنگوی سازمان غذا و دارو به شائبه‌های واکسن روسی

صاحب‌خبر -

سخنگوی سازمان غذا و دارو به برخی شائبه‌های مطرح شده پیرامون واکسن روسی کرونا پاسخ داد و با بیان اینکه این واکسن شرایط قابل قبول برای شروع واکسیناسیون را داراست، گفت: تا روزهای اخیر بیش از ۱۴ کشور در دنیا این واکسن را تأیید یا مجوز مصرف اضطراری آن را صادر کرده‌اند و بیش از ۵۰ کشور نیز درخواست آن را دارند.
کیانوش جهانپور ادامه داد: واکسن اسپوتنیک فعلاً در زمره ۱۰ واکسنی است که فرآیند تأیید و ورود به سبد کوواکس را« سابمیت» کرده و توسط WHO در دست بررسی است؛ لیکن کوواکس هنوز توزیع واکسنی نداشته است. وی افزود: متأسفانه برخی از اظهارات در رابطه با واکسن کووید که مجوز مصرف اضطراری در کشور دریافت کرده، غیر حرفه‌ای است و اخلاق حرفه‌ای در آن رعایت نشده و در برخی موارد نیز شائبه علایق و تعارض منافع وجود دارد.
سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره واکسن «اسپوتنیک V» گفت:  در روسیه نیز تاکنون بیش از ۳ میلیون دوز تولید شده و افزون بر یک میلیون دوز از این واکسن تزریق شده است. واکسیناسیون انجام شده در برخی از کشورها و همچنین روسیه با اثربخشی مناسب همراه با بی‌خطری را نشان داده است. وی از تفاهم صورت گرفته برای انتقال دانش فنی «اسپوتنیک V» و تولید مشترک آن در کشورمان خبر داد و گفت: مجوز مصرف اضطراری «اسپوتنیک V» در کشورمان در ادامه طبق تفاهمات فعلی با انتقال فناوری و تولید مشترک آن نیز همراه خواهد بود و به این ترتیب همکاری مشترک بیوتکنولوژی و صنعت واکسن‌سازی بین ایران و فدراسیون روسیه در دستور کار است و با توجه به زیرساخت‌های عظیم روسیه در این حوزه و توانمندی بالای ایران، قطعاً این همکاری‌ها جایگاه هر دو کشور را در حوزه بیوتکنولوژی و واکسن سازی در دنیا ارتقا خواهد داد.

نظر شما