شناسهٔ خبر: 45380261 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

هشدار مقام لبنانی نسبت به وخامت اوضاع کشور

وزیر امور خارجه پیشین لبنان با هشدار نسبت به وضعیت فعلی این کشور گفت: آنچه در صحنه اتفاق می‌افتد حاصل دخالت خارجی است. احزاب سياسی آرزو دارند جریانی از داخل لبنان چرخ کشور را بچرخاند و همچنین حساب آن‌ها را با دولت فعلی تسویه کند.

صاحب‌خبر -

عدنان منصور

به گزارش ایکنا به نقل از العالم عربی، عدنان منصور، وزیر خارجه اسبق لبنان در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای العالم ضمن بیان این مطلب افزود: با توجه به اینکه گرسنگی و وضعیت مرگبار زندگی شهروندان دیگر قابل تحمل نیست، آنچه در طرابلس از جنبش‌های مردمی اتفاق افتاد، دور از انتظار نبود. ما چند ماه پیش در مورد این موضوع هشدار دادیم که گرسنگی، کرامت را به زیر یوغ خود می‌آورد و اگر فقر به خانه‌ای راه یافت هیچ کس نمی‌تواند هیچ شخصی را  به‌خاطر بیرون رفتن به خیابان‌ها برای مطالبه حقوق خود مقصر بداند. این امر قبل از اینکه حقوق سیاسی باشد، در وهله اول، حقوق معیشتی است.

منصور توضیح داد: آنچه در این تظاهرات از نظر حمله به نهادها و نیروهای امنیتی رخ داد چه از سوی ارتش باشد و چه یک نیروی امنیتی داخلی، غیر قابل قبول است چراکه شرایط زندگی سرباز، افسر و نیروهای امنیتی بهتر از وضعیت معیشتی شهروندان، نیست. همچنین نمی‌شود فقط عناصر نیروهای امنیتی را مسئول دانست و اینکه برخی نیروهای امنیتی سنگ پرتاب می‌کنند یا شیشه نهادهای دولتی را می‌شکنند، با ارزش‌های این جنبش مدنی منافات دارد و از ارزش اهدافی که شهروندان به دنبال هستند، می‌کاهد.

منصور افزود: طرف‌ها و احزابی وجود دارند كه با رويدادها سر و كار دارند تا كشور را به سمت مسير خطرناكی بكشانند. منظورم اين است كه ما نمی‌توانيم بگوييم آنچه در صحنه اتفاق می‌افتد دور از دخالت خارجی است. احزاب سياسی آرزو دارند جریانی از داخل لبنان چرخ کشور را بچرخاند و همچنین حساب آن‌ها را با دولت فعلی تسویه کند.

وی با هشدار نسبت به جدی بودن وضعیت فعلی در طرابلس گفت: بیم آن می‌رود که اوضاع وخیم‌تر شود زیرا هر کنشی، واکنشی به دنبال دارد به ویژه اینکه طرابلس یکی از فقیرترین شهرهای مدیترانه است و این برای پایتخت دوم این کشور اصلاً جالب نیست که وضعیتی آشفته داشته و الگویی از فقر، ظلم و گرسنگی باشد، این غیر قابل قبول است. به ویژه اینکه در طرابلس، هستند افرادی که می‌توانند طرابلس را تأمین مالی و با پول هنگفتی که برای بهبود شرایط زندگی در اختیار دارند، به مردم طرابلس کمک کنند.

وزیر خارجه اسبق لبنان گفت: شهروندان طرابلس علیه اقتداری شکست‌خورده و نظام و طبقه‌ای سیاسی که چندین دهه شکست خود را ثابت کرده است، بپا خاسته‌اند. حکومت لبنان نمی‌تواند برگردد و خود را بازآفرینی کند. وعده‌ها دیگر مفید نیست. هیچ شهروندی دیگر سخن مقامات سیاسی لبنان را باور نمی‌کند.

همچنین گزارش ایم لبنان حاکی است، حسان دیاب، نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان نیز به دنبال ناآرامی‌های شهر طرابلس در شمال این کشور که شماری زخمی به دنبال داشت، در بیانیه‌ای اعلام کرد: محکومیت به تنهایی برای جبران تاوانی که طرابلس به خاطر بهره‌برداری سیاسی و سوء استفاده از آن برای رساندن پیام‌های سیاسی آتشین پرداخت کرده است، کفایت نمی‌کند.

حسان دیاب تأکید کرد: جنایتکارانی که شهر طرابلس را به آتش کشیدند و تلاش کردند که مراکز قضایی را به آتش بکشند و به فساد در شهر پرداختند و مراکز دولتی، آموزش و اقتصادی را هدف قرار دادند؛ کینه پنهان خود به طرابلس را نشان دادند.

گفتنی است، اعتراضات به اوضاع اقتصادی در شهر طرابلس واقع در شمال لبنان، پنجشنبه شب برای چهارمین شب متوالی ادامه پیدا کرده است.

اعتراضات مردم طرابلس به تمدید تعطیلی عمومی و قرنطینه سراسری لبنان در سایه وخامت اوضاع معیشتی و افزایش بیکاری از سه روز گذشته آغاز شده همچنان ادامه دارد.

طی این چند روز گذشته معترضان در طرابلس با سرازیر شدن در خیابان‌ها و جاده‌ها و آتش زدن لاستیک‌ها همه راه‌ها را مسدود کرده ورود و خروج اتومبیل‌ها را با مشکلاتی مواجه کردند.

انتهای پیام

نظر شما