شناسهٔ خبر: 45379048 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

آخر هفته با اخبار فناوری|

تلفنی هوشمند با باتری نانویی و ضد آب به‌زودی راهی بازار می‌شود/ موتورسیکلت‌های برقی بومی شد

برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی‌های روز با ما همراه باشید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید.
 

محققان برای تولید الیاف مناسب باندزخم از نیلوفرآبی الهام گرفتند

 
در پژوهشی که نتایج آن در مجله Nano Letters منتشر شده‌است، تیمی به سرپرستی پروفسور یو شوهونگ از دانشگاه علم و صنعت چین (USTC) وابسته به آکادمی علوم چین (CAS)، یک ساختار مارپیچی تقلیدی از الیاف نیلوفر آبی را ساختند. این ساختار مارپیچی از جنس سلولز باکتریایی (BC) نوعی الیاف هیدروژل با مقاومت بالا، سازگاری زیستی عالی، قابلیت کشش مناسب و مقاوم در برابر اتلاف انرژی است.
 
جمعه 9 صبح // تلفنی هوشمند با باتری نانویی و ضدآب به‌زودی راهی بازار می‌شود / موتورسیکلت‌های برقی بومی شد
 

تلفنی هوشمند با باتری نانویی و ضدآب به‌زودی راهی بازار می‌شود

 
اپیر (Appear Inc)، شرکت فناور مستقر در سانفرانسیسکو اعلام کرد که سبک‌ترین تلفن هوشمند مجهز به باتری گرافنی با فناوری نوآورانه ضد آب را به بازار عرضه کرده است. علاقه زیادی به این محصول از سوی کاربران وجود دارد به طوری که شرکت اپیر موفق به دریافت سفارش برای یک میلیون دستگاه برای شش‌ماه اول سال شده‌است. تا مارس ۲۰۲۱، این تلفن هوشمند در فروشگاه‌ها و خرده فروشان عمده آنلاین در دسترس خواهد بود.
 

اسپیس ایکس ۱۴۳ ماهواره به مدار زمین برد / ثبت رکوردی جدید

 
شرکت اسپیس ایکس دیروز به طور موفقیت‌آمیز ۱۴۳ ماهواره را به فضا فرستاد و رکورد جدیدی ثبت کرد. موشک فالکون ۹ مذکور پس از انجام عملیات پرتاب به طور موفقیت‌آمیز در دریا فرود آمد. عملیات ارسال این موشک ۲ قسمتی همراه ۱۴۳ ماهواره، مأموریت ترانسپورت -۱ نام گرفته از مقر کیپ کاناورال در فلوریدا به فضا پرتاب شد. پس از پرتاب موشک، قسمت اول آن به طور موفقیت‌آمیز روی پهپاد کشتی اسپیس ایکس در اقیانوس آتلانتیک فرود آمد.
 

تولید نانوباند‌های گیاهی برای کاهش ریسک تب و عفونت پس از اعمال جراحی

 
یکی از شرکت‌های فناور اقدام به تولید و عرضه گاز وازلینه آنتی‌باکتریال، پنبه هیدروفیل آنتی‌باکتریال، پد آنتی‌باکتریال، گاز جراحی آنتی‌باکتریال، گاز استریل آنتی‌باکتریال و رول پنبه دندانپزشکی آنتی‌باکتریال کرده است که به گفته مسئولان این شرکت نه‌تن‌ها هیچ‌گونه اثر سویی (تب پس از عمل و یا عفونت) را برای بیمار ندارند و دوره درمان را افزایش نمی‌دهند، بلکه روند بهبود درمان زخم را نیز تسریع می‌کنند.
 

فضانورد ناسا برای پیاده‌روی فضایی آماده می‌شود

 
دو فضانورد ناسا به نام‌های مایکل هاپکینز و ویکتور گلاور در حال آماده شدن برای انجام دو پیاده روی فضایی هستند که این پیاده روی‌ها به آن‌ها کمک خواهد کرد تا ایستگاه فضایی بین‌المللی را ارتقا داده و از آن حفاظت کنند. فضانوردان ناسا روز‌های چهارشنبه (۲۷ ژانویه) و دوشنبه هفته آینده (اول فوریه) پیاده‌روی فضایی را انجام خواهند داد.
 
جمعه 9 صبح // تلفنی هوشمند با باتری نانویی و ضدآب به‌زودی راهی بازار می‌شود / موتورسیکلت‌های برقی بومی شد
 

موتورسیکلت‌های برقی بومی به بازار می‌آید / کارآیی دانش متخصصان

 
یک همکاری مشترک برای تولید موتورسیکلت‌های برقی شکل گرفته است تا دانش متخصصان به بازار برسد. این کار اقدامی فناورانه برای کاهش آلودگی هوا است. در همین راستا نیز ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در یک همکاری مشترک با شهرداری تهران به عنوان یکی از متولیان مدیریت شهری، شرکت ملی پست و شرکت تولیدکننده موتور سیکلت‌های برقی به حوزه تولید این وسیله نقلیه ورود کردند تا با حمایت مادی و معنوی از فناوران و صاحبان دانش، روند تولید این وسایل نقلیه را شتاب دهند.

نظر شما