شناسهٔ خبر: 45371117 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

انتخابات ریاستی فلسطین| «مروان البرغوثی» نامزد می‌شود اما نه در رأس جنبش فتح

یکی از رهبران جنبش فتح فلسطین با تایید قصد «مروان البرغوثی» اسیر فلسطینی برای نامزدی در انتخابات ریاستی تشکیلات خودگردان فلسطین، پیشنهاد داد که «محمود عباس» از رقابت در این انتخابات صرف‌نظر کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،  در پی انتشار خبر قصد «مروان البرغوثی»، عضو ارشد کمیته مرکزی فتح و اسیر فلسطینی برای نامزدی در انتخابات ریاستی تشکیلات خودگردان فلسطین در ماه ژوئیه آتی، برخی منابع ادعا کردند که به احتمال زیاد وی در رأس فهرست کمیته مرکزی جنبش فتح در این رقابت انتخاباتی شرکت خواهد کرد.

انتخابات ژوئیه آتی به این دلیل در فلسطین از اهمیت بالایی برخوردار است که طی ۱۶ سال گذشته انتخابات ریاستی و طی ۱۵ سال گذشته انتخابات پارلمانی در فلسطین به دلیل تنش‌ها و چنددستگی‌های سیاسی و مانع‌تراشی‌های رژیم صهیونیستی، برگزار نشده است.

«محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اواخر دی‌ماه گذشته، موعد برگزاری انتخابات پارلمانی، ریاستی و شورای ملی را تعیین کرد و طی حکمی، اعلام شد که انتخابات پارلمانی در تاریخ ۲۲ ماه مه ۲۰۲۱ (یکم خرداد ۱۴۰۰)، انتخابات ریاستی ۳۱ جولای ( ۹ مرداد ۱۴۰۰) و شورای ملی را ۳۱ آگوست (۹ شهریور) برگزار خواهد شد.

دبیران کل گروه‌های فلسطینی، سپتامبر گذشته، طی نشستی در استانبول ترکیه درباره برگزاری هر چه سریع‌تر انتخابات پیاپی (پارلمانی، ریاست جمهوری و مجلس ملی) توافق کردند. در صورت برگزاری انتخابات سه‌گانه مذکور در موعد اعلام شده، این انتخابات برای اولین بار بعد از بیش از یک دهه برگزار خواهد شد.

آخرین باری که فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی انتخابات ریاستی و پارلمانی برگزار کردند، به ترتیب سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ بود که با پیروزی جنبش حماس، جنبش فتح به ریاست محمود عباس آن را به رسمیت نشناخت.

مروان البرغوثی نامزد انتخابات ریاستی می‌شود اما نه در راس فهرست جنبش فتح

در چنین شرایطی، «حاتم عبدالقادر» از رهبران جنبش فتح در خصوص نامزدی مروان البرغوثی برای این انتخابات گفت که بعید است که وی در راس فهرست جنبش فتح در این انتخابات شرکت کند. 

به نوشته وبگاه فلسطینی «سما نیوز»، وی افزود: البرغوثی از طریق وکیلش به جنبش فتح ابلاغ کرده است که در انتخابات ریاست نامزد خواهد شد. نامزدی او برای این پست منطقی و مقبول است، به ویژه که وی دارای محبوبیت در میان مردم فلسطین است.

عبدالقادر در گفت‌وگوی مجازی با روزنامه‌نگاران گفت که نام مروان البرغوثی در زمانی که از انتخابات سخن گفته می‌شود، بسیار مطرح می‌شود و این تا زمانی که وی تمایل به نامزدی برای تصدی پست ریاست تشکیلات خودگردان دارد، امری طبیعی است. رهبران جنبش فتح در حق این رهبر اسیر خود، بسیار اهمال و کوتاهی کرده‌اند و تلاش کافی برای آزادی او انجام نداده‌اند در حالی که فرصت‌های زیادی در این زمینه داشتند و می‌توانستند بر برخی برخی کشورهای تاثیرگذار در این زمینه فشار وارد کنند اما از این فشارها استفاده نکردند.

پیشتر «جبریل الرجوب»، دبیر کمیته مرکزی فتح از رایزنی و گفت‌وگو با دو عضو اسیر جنبش فتح به نام‌های مروان البرغوثی و کریم یونس در خصوص انتخابات خبر داده بود.

جنبش فتح می‌تواند با چند فهرست وارد انتخابات شود

عبدالقادر در خصوص فهرست جنبش فتح در انتخابات آتی گفت: ما یک فهرست واحد برای جنبش فتح می‌خواهیم که دربرگیرنده کلیه طیفهای این جنبش باشد و از مقبولیت لازم در میان مردم برخوردار باشد. این فهرست باید دارای یک برنامه ملی و مشخص در درجه نخست در خصوص منازعه با اسرائیل باشد.

وی در ادامه بر ضرورت مشخص کردن مجدد مسیر اقدام ملی و سیاسی فلسطین در قبال برخی قضایای مهم برای حمایت از پروژه ملی فلسطین و هدایت این مسیر به سوی باز پس گرفتن شهر قدس تاکید کرد.

این رهبر جنبش فتح گفت: در صورتی که فهرست این جنبش دارای اسامی شایسته، پاک‌دست و شفاف نباشد، سایر رهبران فتح این حق را خواهند داشت که فهرست‌های دیگری را برای این جنبش تشکیل دهند. 

وی گفت که ترجیح می‌دهد که دو فهرست از جنبش فتح با هماهنگی یکدیگر در این انتخابات شرکت کنند و پس از انتخابات زیر سقف پارلمان گرد هم آیند.

عبدالقادر ابراز امیدواری کرد که جریان البرغوثی در جنبش فتح در فهرستی که کمیته مرکزی این جنبش فراهم خواهد کرد، مشارکت کند.

بهتر است محمود عباس دیگر نامزد ریاست تشکیلات خودگردان نشود

این رهبر جنبش فتح در باره موضع البرغوثی در صورت نامزدی مجدد محمود عباس برای ریاست تشکیلات خودگردان گفت: من موافق هستم که محمود عباس از رقابت برای پست ریاست تشکیلات خودگردان صرف‌نظر کند. با این حال دقیقا نمی‌دانم که موضع البرغوثی در قبال این امر یا نامزدی مجدد ابومازن چیست. اما آنچه که مشخص است این است که البرغوثی قصد نامزدی دارد و تمایل دارد که برای تصدی پست ریاست تشکیلات خودگردان وارد رقابت شود.

این در حالی است که «محمد اشتیه» نخست‌وزیر دولت تشکیلات خودگردان می‌گوید: محمود عباس نامزد جنبش فتح برای انتخابات آینده برای تعیین ریاست تشکیلات خودگردان است و «ما بر سر نامزدی وی اتفاق‌نظر داریم».

فهرست مشترک فتح و حماس به ضرر هر دو تمام می‌شود

وی در پاسخ به سوالی درباره امکان فراهم شدن یک فهرست مشترک میان دو جنبش فتح و حماس، تاکید کرد این دو جنبش برای انتخابات پارلمانی آتی، فهرست مشترکی تشکیل نخواهند داد. این گزینه به نفع هیچ یک از این جنبش‌ها نیست زیرا ائتلاف آنها به معنای پاکسازی خواهد بود نه انتخابات.

عبدالقادر هر دو جنبش را به شرکت در انتخابات و رقابتی شفاف و شرافتمندانه دعوت کرد.

پیشتر جبریل الرجوب از علت عدم ائتلاف با جنبش حماس پرده برداشته بود و گفته بود که طرفهای آمریکایی و اسرائیلی نپذیرفتند که حماس و فتح با هم ائتلاف کنند.

وی تصریح کرد: «ما جنبشی هستیم که از همه استقبال می‌کنیم. طرح ما، ملی است... حماس نیز شریک ما در طرح ملی است.. ما حامی تشکیل جبهه ملی برای مقابله با اشغالگر اسرائیلی هستیم».(جزئیات بیشتر)

بهتر است ساف بدون فتح در انتخابات شرکت کند

این رهبر جنبش فتح همچنین بعید دانست که فتح با سایر گروه‌های سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) ائتلاف تشکیل دهد و فهرستی مشترک معرفی کند.

وی بر ضرورت دور ماندن سازمان آزادی‌بخش از پرونده انتخابات تاکید کرد و گفت که ارائه یک فهرست شامل گروه‌های مختلف این سازمان بدون فتح، از مقبولیت مردم برخوردار نخواهد شد لذا نمی‌تواند کرسی در پارلمان کسب کند و این امر تنها به جایگاه سازمان آزادی‌بخش آسیب می‌زند. لذا این سازمان می‌بایست به عنوان نماینده قانونی فلسطینی‌ها بدون وارد کردن نام خود در هیج انتخاباتی در آینده باقی بماند.

انتهای پیام/

نظر شما