شناسهٔ خبر: 45354682 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آریا گزارش می دهد؛

رفع آلودگی هوا در انتظار تدبیر و عمل / ذراتی در ردیف رادیواکتیو و عامل کوری و سرطان !

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا- بنا بر آمار سازمان بهداشت جهانی ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون که به‌عنوان عامل اصلی آلودگی هوای کلانشهرهای کشور مطرح است در ردیف رادیواکتیو بوده و عامل کوری و سرطان عنوان می شوند .
به گزارش خبرگزاری آریا، بر اساس اطلاعیه مرکز پایش آلودگی هوای محیط زیست استان تهران؛پایداری هوا و انباشت آلاینده ها از روز دوشنبه تا روز پنجشنبه بهمن ماه وجود دارد و احتمال تداوم شرایط ناسالم برای گروه های حساس طی روزها آتی هست. بر اساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه های سنجش آلودگی هوای شهر تهران، متوسط شاخص کیفیت هوا در 24 ساعت گذشته منتهی به ساعت 11 روز سه شنبه 7 بهمن ماه، 150 و آلاینده مسئول ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون بوده و کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار داشته است. متوسط 24 ساعته کیفیت هوا در ایستگاه سوهانک منطقه 1 (169) دانشگاه علم و صنعت منطقه 4 (167) و شهرداری منطقه 21 (166) در شرایط ناسالم است. بر اساس هشدار شماره 16 اداره کل هواشناسی استان تهران مبنی بر پایداری هوا و انباشت آلاینده ها از روز دوشنبه 6 تا روز پنجشنبه 9 بهمن ماه، احتمال تداوم شرایط ناسالم برای گروه های حساس طی روزهای آتی وجود دارد.

مسئولان تدبیری برای رفع آلودگی هوا کنند
اما این موضوع واکنش هایی هم داشت که دبیر شورای نگهبان در این باره اعلام کرد که وضعیت آلودگی در تهران و برخی کلان شهر ها وضعیت نگران کننده ای است، إن شاءالله با جدیت و تدابیر مسئولان امر و با همکاری مردم، این مسئله حل شود.
آیت الله احمد جنتی در جلسه شورای نگهبان

انتقاد شورای شهری ها از بی توجهی به حمل و نقل عمومی در بودجه 1400
از سوی دیگر یک عضو شورای شهر تهران با اشاره به عدم تأمین منابع مالی توسعه حمل و نقل عمومی عضو شورای شهر تهران با اشاره به عدم تأمین منابع مالی توسعه حمل و نقل عمومی در بودجه 1400 گفت: اگر برای مقابله با آلودگی هوا چاره‌اندیشی نکنیم نمی‌توانیم پاسخگوی مطالبات مردم در آینده باشیم.
سیدآرش حسینی میلانی در صحن امروز شورای شهر در تذکری به شهردار در مورد بودجه حمل و نقل عمومی در مجلس گفت: با توجه به هماهنگی‌هایی که میان سه کمیسیون‌های شوراها، اقتصادی و عمران در مجلس انجام شده پیشنهاداتی در مورد بودجه توسعه حمل و نقل عمومی به کمیسیون تلفیق ارائه شده است.اختصاص 100 میلیون یورو جهت اجرای طرح کاهش آلودگی هوا از محل صندوق توسعه ملی و افزایش ردیف اعتباری کمک به حمل و نقل عمومی از 500 میلیارد به 5 هزار میلیارد برای کل کشور از جمله پیشنهادات به کمیسیون تلفیق بوده است. متأسفانه پیشنهادات مربوط به حمل و نقل عمومی تصویب نشده و من از فراکسیون‌هایی مانند مدیریت شهری و محیط زیست درخواست دارم این موضوع را پیگیری کنند.
میلانی تأکید کرد:‌اگر امروز برای آلودگی هوای تهران در بودجه 1400 چاره‌اندیشی نشود نمی‌توانیم پاسخگوی مطالبات و نیازهای مردم در آینده باشیم.



عامل اصلی آلودگی هوای کلانشهرها؛ سرطان‌زا و هم‌رده با رادیواکتیو
اما  مهدی میرزایی قمی رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به خسارت‌های اقتصادی آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور گفت: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون - که به‌عنوان عامل اصلی آلودگی هوای کلانشهرهای کشور مطرح است- جزو گروه اول مواد سرطان‌زا و هم‌رده با مواد رادیو اکتیو هستند.او ضمن اشاره به هزینه‌ خسارت‌های اجتماعی آلاینده‌های هوا بر سلامت انسان، کاهش بهره‌وری، خسارت وارد بر تولید و... اظهار کرد: تولید هر تن آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در تهران 161 هزار و 619 دلار خسارت اقتصادی به جامعه تحمیل می‌کند.
وی با بیان اینکه در سیاهه انتشار کلانشهرهای کشور خسارت‌های اقتصادی آلاینده‌های هوا به تفکیک هر استان محاسبه شده است، تصریح کرد: تاثیر آلاینده‌های مختلف در کلانشهرها با یکدیگر متفاوت است. از این‌رو این خسارت‌ها همراه با راهکارهای کاهش برای کلانشهرهای مختلف ازجمله اصفهان، شیراز، اراک، قم، تبریز، تهران و... در نظر گرفته شده است. برای مثال خسارت هر تن آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در شیراز 67 هزار و 411 دلار و در اصفهان حدود 80 هزار دلار برآورد شده است.براساس آمار سازمان بهداشت جهانی ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون جزو گروه اول مواد سرطان‌زا و هم رده با مواد رادیو اکتیو است بنابراین اثرات منفی pm2.5 بیشتر از سایر آلاینده‌ها درنظر گرفته می‌شود.

تولید سالانه بیش از 10 هزار تن ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در تهران
میرزایی قمی با اشاره به اینکه در تهران سالانه بیش از 10 هزار تن ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون تولید می‌شود، گفت: مطالعات سال 2018 بانک جهانی نشان می‌دهد که آلودگی هوا سالانه 2.6 میلیارد دلار به تهران خسارت وارد می‌کند. این رقم برای کل کشور 7 میلیارد دلار گزارش شده است.
بر اساس مطالعات انجام شده در تهران سهم منابع ثابت 46 درصد و سهم منابع متحرک 54 درصد گزارش شده است البته باید به این موضوع تاکید کرد که افزایش سهم منابع ثابت در آلودگی هوای تهران به معنای کاهش سهم خودروها و موتورسیکلت‌ها نیست.به‌طور کلی حجم انتشار آلاینده‌ها از دهه 80 تاکنون در کشور بیشتر شده و به‌ دنبال آن نیز انتشار آلاینده‌ها چه از منابع ثابت و چه از منابع متحرک افزایش یافته است.

2361686_190


کاهش آلودگی هوا بدون مشارکت فعال صنایع غیرممکن است
از رفی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه کاهش آلودگی هوا بدون مشارکت و همراهی صنایع امکان پذیر نیست می گوید: باید در کنار حرکت به سمت شکوفایی اقتصادی، الزامات زیست محیطی نیز از سوی صنایع برای تامین سلامت شهروندان رعایت شود.
مسعود تجریشی در آیین بهره برداری از سیستم غبارگیر یک واحد فولادی در شهرستان مهریز گفت: در سال های اخیر همراهی صنایع با سازمان حفاظت محیط زیست افزایش چشمگیری یافته و دغدغه مردم برای تأمین هوای پاک و سلامت مورد توجه قرار گرفته است که امید آن می رود با ادامه این روند کاهش هر چه آلایندگی صنایع و حرکت به سمت توسعه صنایع پاک را شاهد باشیم. با توجه به اینکه واحدهای صنعتی فولادی دارای آلایندگی زیاد هستند لذا با استفاده از سیستم غبارگیر، آلایندگی این گونه صنایع کاهش قابل توجهی می


آلودگی هوا سبب کاهش غیرقابل بازگشت بینایی می شود
اما خبرگزاری فرانس پرس در گزارشی نوشت؛ پیش بینی می شود که بیماری چشمی ضعف بخش میانی قرنیه به علت سالمندی (ای ام دی .AMD)، علت اصلی نابینایی شهروندان 50 ساله به بالا در کشورهای ثروتمندتر، تا سال 2040 موجب نابینایی حدود 300 میلیون تن شود.عوامل اصلی موثر در این بیماری سن، استعمال دخانیات و عوامل ارثی است.
به نظر پژوهشگران، میان ای ام دی و آلودگی هوا که از پیش عامل شماری از خطرات بهداشتی مانند بیماری های قلبی و ریوی شناخته شده بود، ارتباط وجود دارد.
پژوهشگران با بهره برداری از داده های مربوط به آمد و شد خودروها و سطوح اکسید نیتروژن و ذرات معلق کوچک، برای ارزیابی میانگین سالانه سطوح آلودگی هوا در مکان های سکونت مشارکت کنندگان در این بررسی، نتایج تجزیه و تحلیل داده های مربوط به بیش از 115 هزار تن را که در سال 2006 هیچگونه مشکلات بینایی نداشته اند، در نشریه چشم پزشکی بریتانیا در اختیار همگان قرار داده اند. در همه مشارکت کنندگان در پایان این بررسی، نشانه های ای ام دی مشاهده شده است.
یک بررسی جداگانه در روزهای گذشته نشان داد که کاهش آلودگی هوا تا سطح توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی، می تواند از مرگ سالانه 50 هزار تن در اروپا جلوگیری کند.ارزیابی سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که سالانه دستکم هفت میلیون نفر به علت آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند.

صنایع آلاینده باید به سیستم‌های فیلتراسیون مجهز شوند
اما رییس مرکز ملی و هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه با نصب سیستم‌های فیلتراسیون می‌توان خروجی‌های صنایع را تا حدود زیادی کنترل کرد، گفته که البته نصب این سیستم‌ها برای صنایع هزینه‌بر است و متاسفانه صنایع به سمت استفاده از این فیلترها نمی‌روند. با تمامی این‌ها در قانون هوای پاک تاکید شده است که اگر به هر دلیلی وزارت نفت نتواست سوخت استاندارد را در اختیار صنایع قرار دهد، وزارت نیرو مکلف است که صنایع را مجهز به سیستم‌های کنترلی آلودگی هوا کند.


نظر شما