شناسهٔ خبر: 45333262 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی تاکید کرد:

لزوم تمرکز و توجه ویژه دانشگاه‌ها بر «پرورش و هدایت» استعدادهای درخشان

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت توجه به استعدادهای درخشان، بر لزوم تمرکز بر پرورش و هدایت آنان تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمدرضا آهنچیان در سومین گردهمایی سالانه مدیران دفاتر استعدادهای درخشان دانشگاه‌ها که به صورت مجازی و با همکاری دانشگاه کردستان برگزار شد، با اشاره به اقداماتی که در حوزه هدایت و پرورش استعدادهای درخشان انجام شده است، گفت: شورای هدایت استعدادهای درخشان به عنوان سیاستگذار اصلی در راستای ماموریت‌های محوری خود فعالیت می‌کند و درگیر شدن آن در موارد خاص دانشگاه‌ها و موضوعات اجرایی ریز و جزئی آنان، درست نیست. مصون نگه داشتن شورا از این موضوعات، که به ریاست وزیر و عضویت معاونین آموزشی و پژوهشی اداره می‌شود، کاری است که در این دوره انجام و بر آن تاکید شده است.

وی افزود: حفظ اصول و پایداری در ملاحظات سیاستی از نکات دیگری است که بر آن تاکید داریم و محور برنامه‌ریزی‌ها همین اصول و سیاستهاست و باید از آنچه که به عنوان مصوبات شورای هدایت استعدادهای درخشان تعیین می‌‎شود، مراقبت کرد.

دکتر آهنچیان اظهار داشت: برای این منظور هر ساله گزارش‌های مفصلی از دانشگاه‌ها در زمینه شناسایی، حمایت، پرورش و هدایت استعدادهای درخشان دریافت می‌شود. حلقه روابط و توسعه مناسبات ما با دستگاه‌های دارای هدف مشترک، کار ارزشمندی بود که در این دوره محقق شد.

وی تصریح کرد: در این دوره تمرکز بر این بوده است که اختیارات دانشگاه‌ها در حوزه استعدادهای درخشان افزایش پیدا کند و در همین راستا تا سقف ۴۰ درصد سهمیه پذیرش دانشجویان را در دانشگاه‌های بزرگ افزایش دادیم که آسان بدست نیامد. افزایش پذیرش دانشجویان تا سقف ۴۰ درصد در هر رشته محل در مقطع کارشناسی ارشد دستاورد بزرگی است.

به گفته مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، از جمله سیاست‌های دیگری که مورد توجه قرار گرفته است، شناسایی، حمایت و هدایت استعدادهای درخشان بود. طی سالیان گذشته با توجه به محدودیت‌ها و مشکلاتی که وجود داشت، حمایت‌‌ها کاهش پیدا کرده بود که البته به نظر ما دوبخش پرورش و هدایت تا کنون مغفول مانده بود، به ویژه در بخش هدایت که باید توجه بیشتری می‌شد. امیدواریم دانشگاه‌ها در این خصوص برنامه‌های خود را با برنامه‌ریزی دقیق‌تری ادامه دهند و در این زمینه تبادل تجربیات داشته باشند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، در ادامه نقاط قابل بهبود در زمینه پرورش و هدایت استعدادهای درخشان را در هم افزایی بیشتر بین دانشگاه‌ها در هر استان یا منطقه در زمینه تبادل دانشجویان استعداد درخشان و همچنین تعریف پروژه‌های مشترک در پرورش استعدادهای درخشان دانست.

اصلاح در فرایند شناسایی دانشجویان استعداد درخشان، اعطای اختیار بهبود و توسعه محورهای پشتیبان استعدادهای درخشان توسط مراجع قانون‌گذار ملی و استانی با هدف توسعه برنامه‌های پرورش و هدایت استعدادهای درخشان، توسعه برنامه‌های پرورش و هدایت دانشجویان استعداد درخشان با هدف افزایش سطح پایبندی آنان به ایران و فرهنگ ایران_اسلامی نیز از دیگر نکاتی بود که دکتر آهنچیان آن را مورد توجه قرار داد.

این مقام مسئول در پایان چشم‌انداز آینده را استمرار روندهای کنونی در قانونگذاری و اجرا اعلام کرد و افزایش استقبال بخش عمومی و خصوصی از جذب دانش آموختگان استعداد درخشان، بهبود در روابط دستگاهی بین وزارت علوم و سایر دستگاه ها و نهادهای مرتبط در کشور را در این رابطه، راهگشا دانست.

س. ر ۶۲/‏‬ ن. ش ۵۸

 

نظر شما