وزیر راهوشهرسازی
خروج صنعت خودروسازی از واردات قطعات و مونتاژکاری
مهدی قرهداغلی - وزیر راهوشهرسازی، با انتقاد از فرسودگی بالای ناوگان مینیبوس بینشهری و اشاره به کاهلی در تولید اتوبوس، خواستار فاصله گرفتن صنعت خودروسازی از واردات قطعات منفصله و مونتاژکاری محصول شد و گفت: صنعت خودروسازی باید دوره گذار را به سرعت طی کند و بگذارد این صنعت به مرحله مهندسی محصول وارد شود. محمد اسلامی؛ وزیر راهوشهرسازی، در آیین تحویل خودروهای نو ناوگان سواری کرایه بینشهری کشور، با اشاره به تحقق این وعده، افزود: علاوه بر اینکه در صنایع خودروسازی باید ایمنی، قوام و دوام کالا در نظر گرفته شود باید زیرساخت راهها، استاندارد و ایمن باشد تا مردم و وسایل حملونقل سفرهای ایمن و باکیفیتی را داشته باشند. وی خواستار ورود صنعت خودروسازی به حوزه خلق محصول شد و گفت: باید از مونتاژکاری خودرو و واردات قطعات منفصله و مونتاژ آنها فاصله بگیریم. اسلامی؛ تصریح کرد: با وجود گرفتاریها و مسائل مختلف د ر این سالها تمام سعی ما این بوده که با استفاده حداکثری از فرصتها و منابع نسبت به بهسازی و توسعه زیرساختها و ناوگان اقدامات لازم را انجام دهیم. تا پایان دولت دوازدهم طول خطوط ریلی کشور حداقل 50 درصد افزایش یابد و یک رکورد است که در یک دوره اتفاق میافتد. وزیر راهوشهرسازی، بیان کرد: در بخش آزادراهی حداقل 50 درصد افزایش مییابد در حوزه بزرگراهها از 12هزار و 300 کیلومتر در ابتدای دولت تا پایان دولت دوازدهم به 22هزار کیلومتر خواهیم رسید که یک تحول بزرگ طرح احداث بزرگراهی است. اسلامی؛ در ادامه به وضعیت حملونقل جادهای مسافری اشاره کرد و افزود: عمر متوسط ناوگان سواری کرایه بینشهری 11سال و عمر فرسودگی این ناوگان 10 سال است. یعنی جوانترین ناوگان حملونقل مسافری جادهای را در کشور داریم. امسال 700 دستگاه تا پایان سال و تا پایان دولت دوازدهم سه هزار دستگاه نوسازی میشود. وی با بیان اینکه 70 درصد مبلغ مورد نیاز برای تأمین خودرو از طریق تسهیلات بانکی تأمین میکند، یادآور شد: مردم در دوران کرونا از سواریهای کرایه بینشهری بیشتر استفاده کردهاند. حملونقل جادهای مسافری سالانه حدود 28 میلیون نفر را جابهجا میکند که نشان میدهد کیفیت رانندگان و ناوگان بالاست. امیدواریم بتوانیم خودروهای باکیفیتتر و رفاه بیشتر راننده و سرنشین را با همت خودروسازان داخلی فراهم کنیم. وی با اشاره به اینکه مردم در بخش مینیبوس بینشهری نمیتوانند از خودروهای خوب استفاده کنند، اظهار کرد: در این بخش خجالتزده مردم هستیم. در نوسازی اتوبوس برنامهها به تأخیر افتاده است و به سن فرسودگی نزدیک شدیم که قابلقبول نیست و امیدواریم کارخانجات تولیدکننده اتوبوس بینشهری با تولید محصول با کیفیت ایرانی، باعث افتخار شهروندان شده و مردم لذت رانندگی ایمن را با این نوع خودروها بچشند. مهران قربانی؛ معاون حملونقل سازمان راهداری، در این مراسم با بیان اینکه خودرو عنصر بسیار مهمیاست که کیفیت جابهجایی و حملونقل را شکل میدهد اظهار داشت: خودرو نقش مؤثری در ایمنی و آرامش سفر دارد و از جمله عناصر اصلی است که یوتیلیتی و انتخاب یک مد را شکل میدهد. وی با اشاره به سهم ناوگان کرایه سواری در جابهجایی و حملونقل عمومی، گفت: سهم سواری کرایه 20 درصد از حملونقل است که جزء مدهای حملونقل محسوب میشود. معاون حملونقل سازمان راهداری، تأکید کرد: عمر ناوگان سواری کرایه در داخل کشور 11 سال است اما استاندارد تعریف شده 10 سال تعیین شده است و عبور از عدد 10 سال برای ما علامتی است که باید بحث نوسازی ناوگان را با شدت بیشتری دنبال کنیم. قربانی؛ گفت: سیاست ما و دولت در بحث نوسازی استفاده از پتانسیلهای داخلی است و از طریق تولید داخل شرایط ناوگان را ارتقاء میدهیم. همچنین فرشاد مقیمی؛ مدیرعامل ایرانخودرو در این مراسم با اشاره به رکوردزنی در تولید محصولات خودرو گفت: در 30 آذرماه سال 99 توانستیم با عبور از تولید 371 هزار دستگاه خودرو رکورد تولید در سال 98 را بشکنیم و امروز هم از رکورد تولید در سال 97 هم عبور میکنیم. وی ادامه داد: در سال 97 رکورد تولیدی ایرانخودرو 423 هزار دستگاه بود که صبح امروز آمار تولیدات 422 هزار و 560 دستگاه خودرو بود و احتمالاً امروز رکورد تولید 97 را پشتسر میگذاریم. مدیرعامل ایرانخودرو، با بیان اینکه گذر از رکوردهای سالهای گذشته در حالی است که ما با شرایط تحریم و محدودیتهای ناشی از ویروس کرونا مواجه بودیم، گفت: پس از 9 سال تولید اتوبوس را هم آغاز کردیم. مقیمی؛ با اشاره به تولید ایرانخودرو در بحث ناوگان باری و کامیونت، اظهار داشت: در طول دو ماه گذشته به اندازه تمام تولید سال98 ماشین سنگین تولید کردیم و توانستیم 750 دستگاه از این ماشینآلات را به تولید برسانیم.
∎
نظر شما